Lockheed Martin: Suomelle on tarjolla 64 F-35A -häivehävittäjää ja kattava asepaketti

F-35_lineup_110220Lockheed Martin on muuttanut tiedotuslinjaa Suomen HX-hankkeen osalta ja vahvistaa nyt tarjoavansa Suomelle 64 F-35A -häivehävittäjää sekä kattavan asepaketin. Amerikkalaisvalmistajan mukaan kyseinen BAFO-tarjous (Best and Final Offer) mahtuu Suomen antamaan noin 10 miljardin euron budjettiin. Julkisissa keskusteluissa kalleimpana pidetyn Lockheed Martinin on mediassa aiemmin arvioitu tarjoavan Suomelle merkittävästi muita valmistajia vähemmän hävittäjäkoneita.

13-5066_110220bSuomessa Lockheed Martinin Aeronautics-liiketoimintayksikön johtajana toimiva Scott Davis vahvisti Lentoposti.fi:lle haastattelussa keskiviikkona 23. kesäkuuta yhtiön tarjoavan Suomelle 64 ns. viidennen sukupolven F-35A -häivehävittäjää.

Davis painotti, että luku on tasan 64 hävittäjää ei enempää, ei vähempää. Yhtiön aiemman tiedotuslinjan mukaan tarkkoja lukuja ei kommentoitu edes puolustusministeriön sallimien sääntöjen rajoissa. Tämä aiheutti laajaa keskustelua Lockheed Martinin Suomelle tarjoamien hävittäjien määrästä. Davis kertoi tiedotuslinjan muuttuneen, kun yhtiö oli tarkastellut uudelleen puolustusministeriön ohjeistusta liittyen BAFO-tarjousten kommentointimahdollisuuksiin.

F35_pari_Pirkkalassa_1“BAFO tarjouksessamme on vain yksi luku hävittäjämäärälle. Se on 64 hävittäjää. Jos meidät valitaan toimitamme Suomen ilmavoimille 64 viidennen sukupolven F-35A -häivehävittäjää”, totesi Scott Davis Lentoposti.fi:lle.

“Kyseinen hävittäjämäärä mahtuu Suomen budjettiin, jonka lisäksi myös operaatio- ja ylläpitokustannukset mahtuvat annettuihin puolustusbudjetin rajoihin”, jatkoi Davis.

F35_nousee_polttoSuomen HX-hävittäjähankkeelle on olemassa 9,4 miljardin euron suuruinen tilausvaltuus, josta osa on varattu myöhemmin tehtäville hankinnoille tai sopimusmuutoksille. Tämän myötä jäljelle jäi tarjoajakohtainen hintakatto, joka on noin 9 miljardia euroa. Lisäksi Suomi on varannut 579 miljoonan euron viisivuotinen siirtomääräraha, jolla varmistetaan hankittavan suorityskyvyn integrointi osaksi Suomen puolustusjärjestelmää.

 Tarjousten tulee lisäksi mahtua asetettuun käyttö- ja ylläpitokustannusten rajaan, joka on alle 10 prosenttia vuotuisesta puolustusbudjetista eli vuosittaiset kustannukset olisivat käyttöiän ajan enintään noin 250 miljoonaa euroa.

 F35_icy_dragchute_lockheedmartin_1117FMS-kauppojen (Foreign Military Sales) vaatima kongressille tehty DSCA:n ilmoitusmenettely avasi Suomelle tarjottavaa kokonaispakettia mahdollisen sisällön osalta jo lokakuussa 2020. Kyseinen vientilupailmoitus sisälsi Lockheed Martinin ja sen alihankkijoiden osalta enintään 64 F-35A -hävittäjää sekä erinäisen määrän varusteita.

Pratt & Whitney F135 -moottoreita oli hankittavissa 64 kappaletta asennettuina ja kaksi varamoottoreiksi. Vientiluvan sisältämien ratkaisuiden kokonaisarvoksi Yhdysvaltain ulkoministeriö laski tuolloin 12,5 miljardia Yhdysvaltain dollaria.

 Lockheed Martinin tarjousta on pidetty julkisuudessa merkittävän kalliina kilpailijoihin nähden itse koneen osalta, mutta myös operointi- ja huoltokustannusten osalta. Nyt myös valmistajan tuore lausunto pudottaa osaltaan pohjaa pois tältä keskustelulta.

Oman osansa kustannusten laskemiseen on tuonut parantunut oppimiskäyrä, jonka myötä tuotantoprosessia on kehitetty.

LM_FW_FAL_insideViimeisimmän erän Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjän hinta on nyt käynnissä olevan LRIP 14 -tuotannon (Low Rate Initial Production) osalta 77,9 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Hintalappu sisältää aiemmin kerrotun mukaisesti myös Pratt & Withney F-135 -moottorin.

Lockheed Martinin vahvisti jo huhtikuussa Lentoposti.fi:lle ettei sen BAFO-tarjous sisältänyt pääjärjestelmän lisäksi erityisiä alijärjestelmiä kuten valvontakoneita, erillisiä elektronisen sodankäynnin koneita tai miehittämättömiä ilma-aluksia. Davis korostaa jokaisen F-35A -häivehävittäjän kykenevän suorittamaan sille annetun päätehtävän. Niiden tukemiseen ei tarvita erillisiä AEW&C -koneita tai muita elektronisen sodankäynnin alustoja.

"F-35:ssä on erittäin hyvät sisäänrakennetut elektronisen sodankäynnin järjestelmät, jotka saavat tarvitsemansa virran ja jäähdytyksen lentokoneen sisäisistä ratkaisuista. Käytössä on laajat taajuusalueet hävittäjätutkien ja maalinosoitustutkien häirintään", kertoo Davis.

F35_L2_demo_3F-35 -hävittäjän infrapuna- ja elektromagneettiset sensorit keräävät tietoja automaattisesti eivätkä ne kuormita lentäjää. Kaikki lennolta kerätty tieto voidaan myös analysoida myöhemmin tukikohdassa.

Tilannetietoisuus on ratkaisevassa roolissa ja Davisin mukaan juuri se tuo F-35 -hävittäjälentäjät tehtäviltä turvallisesti takaisin kotiin.

Myös F-35 -hävittäjien parjattu luotettavuus on parantunut merkittävästi. Tuoreen Air Force Magazinen mukaan F-35-hävittäjät ovat petranneet luotettavuudessa merkittävästi ja vuonna 2020 hävittäjien lähtöluotettavuus on ollut Yhdysvaltain ilmavoimissa 76,07 prosenttia. Edellisvuoden luku oli F-35:n osalta 61,6 prosenttia Air Force Magazinen mukaan F-35:n lähtöluotettavuus oli parempi kuin millään muulla taistelukoneella. Taakse jäivät siis F-15, F-16, F-22 ja A-10 -koneet.

"Merkittävä saavutus! Tähän olisi päästy laittamalla lisää rahaa koneiden ylläpitoon lisävaraosien hankintaan. Näin ei kuitenkaan tehty. Kyse on siitä, että tuotekehitys osien luotettavuuden parantamiseksi alkaa näkyä toiminnassa", avaa Davis muutoksen taustoja.

LM_F135_engineKyseisissä lähtöluotettavuusluvuissa on Davisin kertoman mukaan myös aiemmin raportoidut moottorin tekniset ongelmat, joita korjataan yhdessä moottorivalmistajan kanssa. Nykyisten moottoriongelmien odotetaan olevan ratkaistu ennen kuin Suomi vastaanottaisi ensimmäisen F-35 -hävittäjän.

"Kyseinen 76 prosenttia on koko USAF:n F-35-laivastoa koskeva luku. Suurin osa tehtävistä lennetään ns. peace modessa. Taistelutehtävissä luotettavuus on helppo nostaa jopa 80-90 prosentin tasolle. Red Flag -harjoituksessa kolmen viikon aikana yksikään F-35-hävittäjälle suunnitelluista tehtävistä ei peruuntunut teknisten vikojen seurauksena", täsmensi Davis.

"Päivittäisen operoinnin luotettavuus on siis yli 76 prosenttia ja se voidaan nostaa nopeasti korkeammalle tasolle", jatkoi Davis.


O
LM_JSM_launchvatko risteilyohjukset sittenkään suuressa roolissa?

 Lockheed Martinin BAFO-tarjous sisältää hävittäjien lisäksi myös merkittävän ja joustavan asejärjestelmän. Pitkän kantaman vaikutuskyvyistä mukana ovat vahvistetusti Kongsbergin Joint Strike Missile (JSM) -risteilyohjus. Tämän julkisti Kongsberg jo vuonna 2017 ja Lockheed Martin vahvisti ohjuksen kuuluvan tarjoukseensa jo vappuna 2021.

F35_vaakalennossaDSCA:n ilmoitus sisälsi myös Lentoposti.fi:n aiemmassa uutisessa esiin nostaman toisen risteilyohjuksen eli JASSM-ER AGM-158B-2 (Joint Air-to-Surface Standoff Missile-Extended Range), jonka Lockheed Martinin Davis nyt vahvistaa olevan osa BAFO-tarjousta. Davis kommentoi Suomelle tarjotun joustavaa ja merkittävää asepakettia. Tarjolla on mm. lentäviä ja liitäviä vaihtoehtoja.

“Tarjous sisältää erilaisia pitkän kantaman vaikutuskykyä tarjoavia aseita. Viidennen sukupolven F-35 -häivehävittäjä voi kuitenkin vaikuttaa kohteisiin perinteistä hävittäjää lähempää, jolloin voidaan käyttää kustannustehokkaampia asejärjestelmiä”, kertoo Davis.

LM_MBDA_wpnsRisteilyohjusten sijaan kohdetta lähemmäs pääsevä F-35 voisi käyttää esimerkiksi SDB-pommeja (Small Diameter Bomb) tai muita täsmäaseita. Yhden risteilyohjuksen keskihinta on yleisellä tasolla miljoonia dollareita, kun esimerkiksi SDB:n hinta lasketaan kymmenissä tuhansissa dollareissa.

F-35A-hävittäjään on tarjolla JSM:n lisäksi laajasti myös muita eurooppalaisia aseita, jotka eivät ole olleet esillä DSCA:n ilmoituksessa. Näitä aserjärjestelmiä on listattu laajemmin Lentoposti.fi:n aiemmassa uutisessa toukokokuussa 2021: Suomelle HX-hankkeessa tarjottu Lockheed Martin F-35 on jo 13 valtion valitsema suorituskyky

"Neljännen sukupolven hävittäjät tarvitsevat enemmän risteilyohjuksia. On todellinen etu päästä lähemmäs kohdetta ja vaikuttaa siihen kustannustehokkaasti", jatkaa Davis.


Entistä enemmän häivehävittäjiä lähialueilla - entä Suomen kesässä 2021?

Viimeaikoina F-35 -hävittäjät ovat toimineet aiempaa enemmän Suomen lähialueilla. Juuri päättyneessä monikansallisessa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa järjestetyssä ACE21-harjoituksessa oli ensimmäistä kertaa mukana Norjan ilmavoimien F-35A -häivehävittäjiä. Ne asettivat harjoituksen lento-operaatioiden suunnitteluun uuteen tilanteeseen, kun uuden kaluston tuomat uudet suorituskyvyt tuli huomioida.

F35_kaartaa_polttoParhaillaan Italia suorittaa ilmavalvontaoperaatiota Baltiassa F-35A -hävittäjillään, jotka ovat suorittaneet tunnistuslentoja Suomenlahdella.

Lisäksi USAF:n F-35 -hävittäjät osallistuvat Ranskassa Atlantic Trident -harjoitukseen ja syyskuussa USAF:n F-35 -hävittäjiä on luvassa Isoon-Britanniaan RAF:n Lakenheathin tukikohtaan.

Yhtenä Suomen kesään 2021 liittyvänä merkittävänä tietona Davis vahvisti yhtiön yhä neuvottelevan F-35A-hävittäjän tuomisesta Suomeen Kaivari 21 -lentonäytökseen. Lockheed Martin ei itse omista koneita vaan se joutuu lainaamaan niitä asiakkailtaan.


HX-hävittäjähankkeessa menossa hiljainen vaihe – ratkaisu luvassa loppuvuodesta 2021

Puolustusministeriön ohjeistuksen mukaan hävittäjävalmistajat ovat halutessaan voineet avata tarjouksiaan julkisuuteen ainoastaan tietyiltä osin. Esimerkiksi tarjottavat pää- ja alijärjestelmät, joita edustavat erilaiset lentokoneet voidaan julkistaa myös tarkan lukumäärän osalta.

 HX_kandikuvaSen sijaan operatiivista konseptia, tarjottujen asejärjestelmien määriä, hinnoittelua, huoltotoimia tai koulutusjärjestelmien määrää ei saa julkistaa. Teollisen yhteistyön ja suunnitelmien osalta tarjousta voi myös avata, mutta tarkkojen hankkeiden ja yritysten nimeäminen on rajoitettu.

Tähän mennessä BAFO-tarjousten hävittäjämäärät ovat julkaisseet Boeing, Saab ja nyt Lockheed Martin. Tietoa eivät ole jakaneet BAE Systems eikä Dassault Aviation.

Huhtikuussa 2021 Puolustusministeriön HX-hankkeen ohjelmajohtaja Lauri Puranen kirjoitti blogissaan: Kaikki pohdiskelu ja keskustelu on tervetullutta, mutta yksittäisten tarjoustietojen valossa ei kannata tehdä liian suuria johtopäätöksiä siitä, miten tarjoaja lopulta menestyy.

HX-hankkeessa on parhaillaan ns. hiljainen vaihe, jonka aikana yhteydenpito tarjoajien suuntaan on minimoitu. Tarvittaessa mahdollisia epäselvyyksiä kuitenkin selvitetään tarjoajien kanssa. BAFO-tarjousten täydentäminen ei kuitenkaan enää ole ollut mahdollista niiden jättämisen jälkeen.

HX-hankintapäätöksen tekee valtioneuvosto puolustusministeriön esityksestä loppuvuodesta 2021. MH

Lue myös: