Finavian kehitys- ja investointiohjelmat jatkuivat vuoden kolmannen neljänneksen aikana Helsinki-Vantaalla ja verkostolentoasemilla. Finavian liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä oli tammi-syyskuussa 45,3 miljoonaa euroa. Aikavälin liikevaihto oli 258,6 miljoonaa euroa. Alkuvuoden kokonaismatkustajamäärä kasvoi 1,1 prosenttia verrattuna vuoden 2014 vastaavaan jaksoon.
Verkoston lentoasemilla kasvu ei kuitenkaan ole ollut tasaista, vaan osalla kentistä liikenne on edelleen vähentynyt. Selittäviä tekijöitä ovat Suomen heikon taloudellisen kehityksen lisäksi eri liikennemuotojen välisen kilpailutilanteen muuttuminen edelleen sekä erot alueiden taloudessa ja vetovoimassa sekä väestörakenteessa. Vertailukaudella liikenneilmailun laskeutumiset vähenivät 2,6 prosenttia. Tämä johtuu suurempien lentokoneiden käytöstä ja tehokkuuden parantumisesta.
”Finavialle suurimmat tuotot tulevat kansainvälisestä liikenteestä, jossa myönteisesti kehittynyt vaihtomatkustus nostaa matkustajamääriä. Tänä vuonna odotamme Helsinki-Vantaalta lentävän jo yli 16 miljoonaa matkustajaa”. ”Ennustamme matkustajamäärien kasvun vauhdittuvan ensi vuonna, kun uudet mannertenväliseen liikenteeseen tarkoitetut laajarunkokoneet alkavat operoida Aasian ja Helsinki-Vantaan välillä. Kilpailu kansainvälisten lentoasemien välillä on koventunut sitä mukaa kun kysyntä Aasian markkinoilla kasvaa. Finavia tekeekin aktiivista työtä vahvistaakseen Helsinki-Vantaan asemaa kärkikahinoissa”, kertoi Savolainen.
Verkostolentoasemien matkustajamäärä oli 2,6 miljoonaa. Matkustajamäärä laski 3,7 prosenttia tammi-syyskuussa verrattuna vuoden 2014 vastaavaan jaksoon. Verkoston kotimaan liikenteessä nousua oli 1,5 prosenttia ja kansainvälinen liikenne puolestaan väheni 15,2 prosenttia. Suorien kansainvälisten reittien loppuminen verkostosta on osa yleiseurooppalaista kehitystä, kun lentoyhtiöt siirtävät kalustoaan suuremmille markkinoille. ”Osalla maakuntalentoasemista on saatu positiivista nostetta lentoliikenteelle Suomen heikosta taloustilanteesta huolimatta ja liikenne on kääntynyt nousuun matkailun kasvamisesta johtuen. Suurin osa verkostomme kentistä kärsii kuitenkin matkustajakadosta, kun lentoliikenne menettää matkustajia lyhyillä matkoilla muille liikennemuodoille. Matkustajamäärien väheneminen selittyy myös eroilla alueellisessa vetovoimassa sekä väestörakenteessa”, avasi Savolainen. Varkauden ja Porin lentoasemilta ei ollut syyskuun 2015 lopussa kaupallista reittiliikennettä. Kaupallinenn lentoliikenne päättyi lokakuun aikana myös Lappeenrannan lentoasemalla. ”Finavia muutti matkustajille tuotettavien palveluiden kaupallista liiketoimintamallia vuonna 2014. Uudistuksen vaikutukset ovat nyt alkaneet näkyä positiivisesti”.
Uusien toimijoiden odotetaan tuovan lentoasemalle yhä monipuolisempia kansainvälisen tason ostosmahdollisuuksia. Liiketoimintamallin muutoksen arvioidaan edelleen parantavan matkustuskokemusta ja nostavan liiketoiminnan kannattavuutta. ”Tappiollisen lennonvarmistusliiketoiminnan tulos on parantunut, kun Helsinki-Vantaan lennonjohtokeskus aloitti toimintansa. Kustannuksia on saatu uuden toimintamallin ansiosta alennettua”, analysoi Savolainen.
Lennonvarmistusliiketoiminta etsii aktiivisesti kansainvälisiä yhteistyömahdollisuuksia esimerkiksi koulutuksen ja ilmatilahallinnan osalta. Viron lennonvarmistuspalvelujen tarjoajan EANS:in kanssa on käynnissä selvitys yhteistyön tiivistämiseksi. Selvitys perustuu Suomen ja Viron valtioiden tekemään linjaukseen, jossa tavoitteena on lisätä alueen ilmatilan hallinnan tehokkuutta ja turvallisuutta. ”Finavian tulosta rasittaneiden ei-suojaavien korkojohdannaissopimusten sulkeminen parantaa jatkossa oleellisesti Finavian mahdollisuuksia hallita riskejä ja pienentää rahoituskulujamme”, päätti Savolainen. Finavia ennakoi loppuvuoden liikenteen kehittyvän positiivisesti ja vuoden 2015 kokonaismatkustajamäärä kasvaa hieman edellisvuoteen verrattuna. Yhtiö arvioi vuoden 2015 liikevaihdon sekä liikevoiton olevan edellisvuoden tasolla.
|
|||