Mitsubishi MRJ:lle kahden vuoden lisäviive - toimitukset siirtyvät vuoteen 2020

MRJ_USA_kolmeMitsubishi Heavy Industriesin (MHI) ja Mitsubishi Aircraft Corporationin kehitteillä oleva Mitsubishi MRJ-regionaalikone viivästyy jälleen. Valmistajat kertovat ensimmäisen MRJ:n toimituksen viivästyksestä kahdella vuodella järjestelmämuutosten takia.

 Ensimmäinen MRJ90-matkustajakone oli määrä toimittaa avausasiakkaalle All Nippon Airwaysille (ANA) vuoden 2018 puolivälissä. Nyt ilmoitettu uusi aikataulu siirtää toimitusta vuoden 2020 puoliväliin saakka. Alunperin ensimmäinen kone oli määrä toimittaa asiakkaalle jo vuoden 2013 aikana.

MRJ90_dlaValmistajan mukaan koneesta saatavat tuotot viivästyvät mutta vaikutuksien tulokseen kerrotaan olevan minimaaliset. Haasteikseen valmistaja mainitsee kuitenkin markkinoille tulon viivästymisen ja kohonneet kehityskustannukset. Näihin pyritään vastaamaan parantamalla yhteistyötä asiakkaiden kanssa sekä nostamaan tuottoja MHI-konsernin muilla osa-aluilla.

Syynä uuteen viiveeseen ovat tiettyihin järjestelmiin tehtävät muutokset ja koneen sähköjärjestelmien määrittäminen viimeisimpien vaatimusten mukaisiksi.

Valmistajan mukaan tehtävät muutokset eivät vaikuta lentokoneen suorituskykyyn, polttoaineen kulutukseen tai järjestelmien toimivuuteen eikä rakenteeseen. Koelento-ohjelmat jatkuvat nykyisillä koneilla ja konfiguraatioilla.

 MRJ90 teki ensilentonsa marraskuussa 2015. Koelento-ohjelmaa on edistetty siirtämällä jo kolme konetta koelentokeskukseen Yhdysvaltoihin. Kaikkiaan viidellä koneella lennetään noin 2500 tuntia käsittävä koelento-ohjelma.

MRJ_1st_FLT_1MRJ-hankkeelle perustettiin marraskuussa 2016 aloittanut Business Promotion Committee, jonka edustajat kertovat jatkavat selkeiden päätösten tekemistä ja ovat sitoutuneita  MRJ:n kehittämiseksi.

MRJ:n sanotaan tarjoavan asiakkailleen kilpailukykyisen ja maailmanluokan lentokoneen, joka on yhteensopiva viimeistan alan hyväksyntöjen kanssa.

Mitsubishin MRJ on ensimmäinen japanilainen suihkumoottoreilla varustettu matkustajakone. Siviilimatkustajakoneiden valmistus loppui Japanissa, kun Nihon Aircraft Manufacturing Corporationin NAMC YS-11 potkuriturbiinikoneen valmistaminen päättyi vuonna 1973. Uutta konetyyppiä ei ole suunniteltu Japanissa yli 50-vuoteen.

Lue myös: