Saab ja Embraer kehittävät C-390 Milleniumista ratkaisua Ruotsin taktisiin ilmakuljetustarpeisiin

KC390_noseSaab ja Embraer aloittavat yhteistyön kehittääkseen C-390 Millenium -kuljetuskoneesta version, joka olisi paras vaihtoehto Ruotsin ilmavoimien taktisiin ilmakuljetustarpeisiin. Samalla osapuolet arvioivat Saabin laitteistojen ja järjestelmien integrointia brasilialaisvalmistajan monitoimikuljetuskoneeseen. Konetyyppiä on esitelty myös Suomen puolustusvoimille.

Pohjoismassa ollaan oltu siirtymässä suurempiin Lockheed Martin C-130J Super Hercules -kuljetuskoneisiin, jollaisia Tanskan ja Norjan ilmavoimilla on neljä kappaletta. Samanlainen konetyyppi olisi voinut tuoda synergiaetuja Ruotsille.

PT-ZNG_090922eRuotsin ilmavoimien ilmakuljetuskyvystä vastaavat nykyisin kuusi TP 84 Hercules (C-130H Hercules) -kuljetuskonetta, jotka toimivat Skaraborgin F7-lennostossa Såtenäsissa. Ruotsin oli määrä hankkia ikääntyvän laivaston korvaajiksi C-130J Super Hercules -kuljetuskoneita käytettynä Italiasta. Ne eivät lopulta vastanneet asetettuja vaatimuksia.

Ruotsissa käynnistettiin uusi selvitystyö ilmakuljetuskyvyn kehittämisestä. Saab ja Embraer pyrkivät nyt vastaamaan yhteistyössä Ruotsin tarpeisiin kehittämällä taktisesta C-390 Millenium -monitoimikuljetuskoneesta entistä paremman version pohjoisiin olosuhteisiin.

Embraerin mukaan C-390:n elinkaarikustannukset ovat kokoluokassa markkinoiden edullisimmat ja konetyyppi on täysin Nato-yhteensopiva mm. avioniikan ja kommunikaatiojärjestelmien osalta.

KC390Zeltweg_HTC-390 -koneen täysi operatiivinen kyky on saavutettu vastikään, joka tarkoittaa sen täyttävän asetetut tehtävävaatimukset, joihin se on suunniteltu. Konetyyppiä on markkinoitu erityisesti Lockheed Martin C-130 Hercules -kuljetuskoneiden suihkumoottoroituna korvaajana.

Tämän ylätasoisen kuljetuskoneen voimanlähteenä on kaksi IAE V2500-E5 -suihkumoottoria, jotka mahdollistavat 470 solmun nopeuden ja pitkän toimintamatkan. C-390 voi operoida myös päällystämättömiltä lentopaikoilta.

KC390_rahtitilaC-390 on suurin lentokone, jonka Brasilian ilmailuteollisuus on koskaan valmistanut. Koneella on pituutta 35,2 metriä ja sen siipien kärkiväli 35,05 metriä. Monikäyttöiseen 18,5 metriä pitkään ja matalimmillaan 2,96 metriseen rahtiruumaan voidaan asentaa esimerkiksi seitsemän 463L-pallettia tai 74 paaripaikkaa ja kahdeksan hoitohenkilökuntaan kuuluvaa miehistön jäsentä. Sotilaita kyytiin mahtuisi varusteineen 80. Koneen maksimi rahdinkuljetuskapasiteetti on 26 tonnia.

C-390 -monitoimikuljetuskone mahdollistaa myös ilmatankkauskyvyn, jonka lisäksi  se voi ottaa polttoainetta toisesta C-390 -koneesta. Ilmatankkerina C-390 on yhteensopiva ns. letku ja kori -menetelmää (Probe and Drogue) käyttävien hävittäjätyyppien kanssa.

C390FF_3Uusimpana suorituskykynä mukana on myös maasto- ja metsäpalojen sammutuskyky. Kuljetuskoneen ruumaan voidaan asentaa modulaarinen MAFFS II -palonsammutusjärjestelmä (Modular Airborne Fire Fighting System), jonka 11 300 litran vetoisen säiliön vesimassa voidaan pudottaa tarkasti maastopalokohteeseen.

Aiempaa suuremman lentokuljetuskyvyn tarve voi tulla eteen Ruotsille kuten myös Suomelle lisääntyvän kansainvälisen harjoittelun seurauksena.

PT-ZNG_090922Myös Suomen ilmavoimat on kartoittanut markkinatilannetta ja suorittanut tiedonvaihtoa erilaisista tulevaisuuden suorituskykyistä vaikka käynnissä ei ole lentokonehankintaa. Embraerin C-390 Millenium esittäytyi Puolustusvoimille Pirkkalassa syyskuussa 2022.

Embraerin monitoimikuljetuskoneohjelmalla on neljä vahvistettua asiakasta. Brasilia on tilannut 28 C390 -konetta, Unkari kaksi, Portugali viisi ja Alankomaat viisi. Aiesopimuksia KC-390 -tilauksista on solmittu lisäksi ainakin Argentinan, Chilen, Kolumbian ja Tsekin kanssa.

Aiemmin Embraer pyrki rakentamaan kehitysyhteistyötä C-390 Milleniumin osalta Boeingin kanssa. MH

Lue myös: