Rovaniemeltä Jämsän Halliin muuttanut vuonna 2012 perustettu lentokonevalmistaja Atol Avion Oy jätti Oulun käräjäoikeuden mukaan konkurssihakemuksen tuomioistuimeen 2. helmikuuta 2021. Yritys oli syyskuussa 2020 hakeutunut yrityssaneeraukseen juuri Oulun käräjäoikeudessa, jonka takia myös konkurssihakemus jätettiin sinne.
Atol Avion pyrki vielä marraskuussa 2020 ja alkuvuodesta 2021 keräämään lisää rahoitusta osakeannilla yhtiön toiminnan jatkamiseksi sekä etsimään strategista kumppania. Edellinen osakeanti Atol Avionilla oli ainakin syksyllä 2019. Yritys muutti kotipaikkansa Rovaniemeltä Jämsän Halliin ja pyrki tuomaan esille lentokoneenrakentamistoiminnan jatkumista Veljekset Karhumäen historiallisen toiminnan hengessä samoilla paikoilla.
Huhtikuussa 2015 ensilentonsa tehnyt ATOL 650 LSA oli vaurioitunut myös aiemmin koelentovaiheessa laskeutumisen yhteydessä. Onnettomuustutkintakeskus ei koskaan aloittanut tutkintaa 3. heinäkuuta 2018 tapahtuneesta lentoturmasta, vaikka hankkeessa oli määrä kehittää sarjavalmistettavaa ilma-alusta jopa kansainvälisille markkinoille.
Uuden prorotyyppikoneen oli määrä lentää jo keväällä 2019. Syyskuussa 2019 AOPA:n (Aircraft Owners and Pilots Association) edustajien vieraillessa Suomessa Atol tiedotti, että ensimmäinen sarjatuotantokone olisi valmis ensilennolle lokakuussa 2019.
Viivästyneen kehitystyön lisäksi myöskään koronaviruspandemia ei tuonut Atol Avionille helpotusta rahoitusmarkkinoilla. Nähtäväksi jää tekeekö Atol vielä kolmannen tulemisen, sillä ensimmäinen Atol 450 valmistui vuonna 1988. Sen pohjalta kehitettyä rakennusarjaa oli myyty 1990-luvun alussa viisi kappaletta. Myös ensimmäinen tuleminen päätyi konkurssiin vuonna 1991. Viimeisimmän version eli ATOL 650 LSA:n ja siitä modifioidun ATOL Aurora -koneen runko oli pidempi kuin alunperin vuonna 1984 suunnitellussa ATOL 450 -versiossa. Kyseessä oli kuitenkin käytännössä kokonaan uusi konetyyppi. Koneen alkuperäinen suunnittelija on ollut mukana kaikkien ATOL-versioiden kehitystyössä. Lue myös:
|
|||