Suomalainen Atol Avion jätti konkurssihakemuksen - Atol Aurora -amfibiokone ei päässyt ilmaan

ATOL_OH-XNA_290618Suomalainen lentokonevalmistaja Atol Avion Oy on jättänyt konkurssihakemuksen. Yritys hakeutui syksyllä 2020 yrityssaneerauksen ja pyrki löytämään uutta rahoitusta toiminnan jatkamiseen amfibiolentokoneen prototyypin valmistamiseksi ja sarjatuotannon aloittamiseksi.

Rovaniemeltä Jämsän Halliin muuttanut vuonna 2012 perustettu lentokonevalmistaja Atol Avion Oy jätti Oulun käräjäoikeuden mukaan konkurssihakemuksen tuomioistuimeen 2. helmikuuta 2021. Yritys oli syyskuussa 2020 hakeutunut yrityssaneeraukseen juuri Oulun käräjäoikeudessa, jonka takia myös konkurssihakemus jätettiin sinne.

ATOL_malmi_1Kyseessä on yrityksen oma konkurssihakemus, joten se aloitettaneen Oulun käräjäoikeuden mukaan normaalina konkurssimenettelynä, jossa velkojilla on mahdollisuus valvoa saatavansa.

Atol Avion pyrki vielä marraskuussa 2020 ja alkuvuodesta 2021 keräämään lisää rahoitusta osakeannilla yhtiön toiminnan jatkamiseksi sekä etsimään strategista kumppania. Edellinen osakeanti Atol Avionilla oli ainakin syksyllä 2019.

Yritys muutti kotipaikkansa Rovaniemeltä Jämsän Halliin ja pyrki tuomaan esille lentokoneenrakentamistoiminnan jatkumista Veljekset Karhumäen historiallisen toiminnan hengessä samoilla paikoilla.

ATOL_Malmi_ohjaamoAtol Avionin päätuotteena oli prototyyppiasteella oleva puukomposiittirakenteinen Atol Aurora -amfibiolentokone. Se oli jatkokehitelmä vuonna 2018 Rovaniemellä lento-onnettomuudessa tuhoutuneesta ATOL 650 LSA -amfibiokoneesta (OH-XNA).Tuhoutunut koneyksilö puolestaan oli rakennettu modifioimalla se aiemmasta OH-U475 -koneesta eli vuonna 1992 valmistetusta ATOL 475 -koneesta.

Huhtikuussa 2015 ensilentonsa tehnyt ATOL 650 LSA oli vaurioitunut myös aiemmin koelentovaiheessa laskeutumisen yhteydessä.  Onnettomuustutkintakeskus ei koskaan aloittanut tutkintaa 3. heinäkuuta 2018 tapahtuneesta lentoturmasta, vaikka hankkeessa oli määrä kehittää sarjavalmistettavaa ilma-alusta jopa kansainvälisille markkinoille.

OH-XNA_onnettomuusLentokoneiden sarjatuotantoon tähdännyt yritys ei ehtinyt toimittaa ainoatakaan valmistamaansa lentokonetta. Kehityshankkeet olivat viivästyneet pahasti lentoturman seurauksena ja modifioidun ja uudelleen nimetyn Atol Aurora -koneen osalta edessä oli käytännössä koelentojen aloittaminen nollasta.

Uuden prorotyyppikoneen oli määrä lentää jo keväällä 2019. Syyskuussa 2019 AOPA:n (Aircraft Owners and Pilots Association) edustajien vieraillessa Suomessa Atol tiedotti, että ensimmäinen sarjatuotantokone olisi valmis ensilennolle lokakuussa 2019.

ATOL_ohjaamopenkitVielä huhtikuussa 2020 Atol esitteli Aurora-prototyyppikonetta verstaallaan, johon oli pinnoittamattomalle siivelle asennettu flaperonit. Toukokuussa 2020 yhtiö esitteli uudistettua Aurora-prototyypin kuomua. Lentoposti.fi:n saamien tietojen mukaan Atol Auroran kehityshanke oli käytännössä pysähtynyt kevään 2020 aikana.

Viivästyneen kehitystyön lisäksi myöskään koronaviruspandemia ei tuonut Atol Avionille  helpotusta rahoitusmarkkinoilla.

Nähtäväksi jää tekeekö Atol vielä kolmannen tulemisen, sillä ensimmäinen Atol 450 valmistui vuonna 1988. Sen pohjalta kehitettyä rakennusarjaa oli myyty 1990-luvun alussa viisi kappaletta. Myös ensimmäinen tuleminen päätyi konkurssiin vuonna 1991. Viimeisimmän version eli ATOL 650 LSA:n ja siitä modifioidun ATOL Aurora -koneen runko oli pidempi kuin alunperin vuonna 1984 suunnitellussa ATOL 450 -versiossa. Kyseessä oli kuitenkin käytännössä kokonaan uusi konetyyppi. Koneen alkuperäinen suunnittelija on ollut mukana kaikkien ATOL-versioiden kehitystyössä.

Aikanaan kyseistä amfibiolentokonetta esiteltäessä nimen ATOL kerrottiin olevan lyhenne sanoista "Amazing Take-Off and Landing".

Lue myös: