Suomen ainoa sähkölentokone vaurioitui laskeutumisen yhteydessä Malmilla

AE_ilmassa_pohja(Päivittynyt klo 14.35) Suomen ainoa sähkömoottorilla varustettu lentokone vaurioitui merkittävästi laskeutumisen yhteydessä sattuneessa onnettomuudessa toukokuussa 2019. Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -sähkölentokone OH-U682 on sittemmin lähetetty korjattavaksi valmistajalle Sloveniaan.

Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro oli normaalilla lennolla Malmin lentoasemalla, kun laskeutuminen epäonnistui haastavissa tuuliolosuhteissa. Sähkölentokoneen kosketus kiitotiehen oli normaalia kovempi ja kone vaurioitui laskutelineestään ja nokasta.

Alpha_Elektro_rullaus_31072018Onnettomuuslennolla koneessa oli kaksi henkilöä.

Sähkölentokonehdistys on vuoden 2019 alusta lähtien saanut lentää koneella koelennon avustavia tehtäviä toimittavan matkustajan kanssa. Kumpikaan koelentäjistä ei loukkaantunut tilanteessa.

"Sähkölentokoneyhdistys teki kattavan sisäisen tutkinnan tapahtuneesta ja syyksi todettiin vaikeat sääolosuhteet ja lentäjän inhimillinen erehdys. Koneen tekniikan ei havaittu myötävaikuttaneen epäonnistuneeseen laskuun", kommentoi yhdistyksen puheenjohtaja Janne Vasama Lentoposti.fi:lle.

Sähkölentokone vaurioitui turmassa merkittävästi ja lentokonevalmistaja Pipistrelin arvion mukaan koneen korjaustyöt vaativat yli 100 työtuntia. Vauriokorjauksen kustannukset ovat kymmeniä tuhansia euroja. Sähkölentokoneyhdistys lähetti koneen korjattavaksi Sloveniaan heinäkuussa 2019.

Tehtaan antaman arvion mukaan kone saadaan korjattuna takaisin Suomeen lokakuussa 2019.

Helsingin sähkölentokoneyhdistys oli vakuuttanut koneensa, joten vauriokorjauksen maksaa vakuutusyhtiö. Koneen uushankintahinta on noin 150 000 euroa.

AE_latausSuomen ensimmäinen ja Pohjoismaiden toinen sähkölentokone saapui Malmille kesäkuussa 2018. Sähkölentokonetta on käytetty tutkimustiedon keräämisen ja tavoitteena on ollut käyttää konetta lisäksi myös lentäjäkoulutuksessa.

Koneella oli lennetty ennen laskuvauriota kaikkiaan noin 15 lentotuntia.

"Yhdistyksen toimittaman sisäisen tutkinnan pohjalta koelentäjien ohjeistusta tarkennetaan hieman koskien operointia haastavissa sääolosuhteissa. Tätä lukuunottamatta koelentotoiminnan odotetaan jatkuvan normaalisti kun kone saadaan takaisin Suomeen" päättää Vasama.

Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro on tällä hetkellä ainoa rekisteröity sähkömoottorilentokone Suomessa.

Ilma-alusrekisterissä on yksi lentoonlähtömoottorilla varustettu purjelentokone, vuonna 2012 rekisteröity Schempp-Hirth Argus E (OH-998). Suomessa on nykyisin myös yksi LAK-17 mini FES -purjelentokone (OH-1032). Lisäksi rekisterissä myös aurinkokennoin varustettu Schempp-Hirth Ventus-3M (OH-1031).

Edellämainittujen purjelentokoneiden lisäksi Suomen rekisterissä on aiemmin ollut myös Flynanon kehittämiä koneita eli kaksi prototyyppiä ja yksi tuotantokone, joka oli ilma-alusrekisterissä tunnuksella OH-XAD.

Helsingin sähkölentokoneyhdistyksen hankkeessa ovat mukana mm. lentokenttäyhtiö Finavia ja sähköyhtiö Fortum.

Päivitys kello 12.56: Lisätty sähkölentokoneyhdistyksen antamat lausunnot.

Päivitys 14.35: Tarkennettu sähkömoottoroitujen purjelentokoneiden määrää.

Lue myös: