Toimitusjohtajan työpöydälle lienee kasautuneen monia päätöstä odottavia asioita. Niistä kenties suurin on yhtiön kapearunkolaivaston uudistaminen tulevien vuosikymmenten tarpeisiin. Kyseessä on todennäköisesti useiden kymmenien koneiden tilaus, joka sisältää optioita myös kasvun tarpeisiin.
Tästä päätöksestä riippuen laivastossa voidaan nähdä myös Embraerin E2-koneita Boeing-yhteistyön myötä tai entisiä Bombardierin C series eli nykyisiä Airbus A220 -koneita. Kaksi jälkimmäistä voisi olla vaihtoehtona esimerkiksi Norran operoimien E190-koneiden osalta. Hintaluokassa tilaus on myös merkittävä, sillä A320NEO ja 737 MAX -koneiden listahinnat kappaleelta vaihtelevat noin 100-130 miljoonan dollarin välillä. Airbusin uusimman tulokkaan eli A220-koneen hintalappu on versiosta riippuen noin 80-90 miljoonaa dollaria.
Konehankintoihin liittyen uuden toimitusjohtajan rahoitusalan osaamisesta ja kokemuksesta saattaa olla Finnairille merkittävääkin hyötyä. Kasvun tarpeisiin laajeneva Helsinki-Vantaa tuo omat haasteensa matkustajakokemuksiin rakennustöiden aikana. Työmaa ei kuitenkaan pääsääntöisesti näy vaihtomatkustajien matkustuspoluilla.
Muita lähivuosien haasteita lienevät myös vuonna 2020 päättyvän lentäjien työehtosopimuksen jatkoneuvottelut. Parhaillaan käynnissä on jo Finnairin matkustamohenkilökunnan tammikuun lopussa umpeutuvan työehtosopimuksen sekä Finnairin osaomistusyhtiö Nordic Regional Airlinesin (Norra) lentäjien työehtosopimusneuvottelut. Norran matkustamohenkilökunnan TES-kausi päättyy elokuussa 2019. Finnair omistaa Norrasta 40 prosenttia ja loput 60 prosenttia omistaa Danish Air Transport (DAT).
Sitouttaminen uuteen yhtiöön on jo alkanut, sillä toimitusjohtaja Manner on hankkinut omistusta yhtiöstä. Finnair tiedotti 12. joulukuuta 15 000 osakkeen hankinnasta. Lue myös: Artikkeli: Finnairin tuleva toimitusjohtaja Topi Manner: Lähden mielelläni tälle opintomatkalle
|
|||