Finnairin biopolttoaine- ja CO2-yhteistyökumppanit ovat Shell, SkyNRG ja NEFCO

Finnair_fuelingFinnairin ensivaiheen yhteistyökumppanit biopolttoainetoimittajina ovat Shell ja SkyNRG sekä  CO2-päästöjen kompensoinnin osalta ympäristörahoitusyhtiö Nordic Environment Finance Corporation (NEFCO). Finnairin mukaan yhä useampi lentomatkustaja on kiinnostunut lentomatkansa hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä.

 Finnair kertoi jo aiemmin, että tuo alkuvuodesta 2019 asiakkailleen uuden palvelun, jonka avulla lennon hiilidioksidipäästöt voi kompensoida osallistumalla päästövähennysprojektin tai hiilinielujen rahoittamiseen, tai päästöjä voi vähentää tukemalla biopolttoaineella lentämistä.

Finnair_A320_approach_1Finnair on nyt valinnut hankkeensa ensivaiheen kumppanit: biopolttoainekumppanina on hollantilainen SkyNRG ja päästövähennyskumppanina on Pohjoismaiden ympäristörahoitusyhtiö Nordic Environment Finance Corporation (NEFCO), jonka takana ovat pohjoismaiset valtiot.

Itse palvelu esitellään asiakkaille alkuvuodesta, ja se tulee saataville Finnairin nettisivujen kautta.

”Selvitimme asiakkaiden näkemyksiä lentojen päästöjen vähentämisestä kesällä 2018, ja biopolttoaine ja hiilinielut nousivat selviksi suosikeiksi päästöjen vähennyskeinoina. Siksi tuomme nämä vaihtoehdot nyt asiakkaille helposti tarjolle”, sanoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

SkyNRG on yksi harvoista lentokäyttöön soveltuvan biopolttoaineen toimittajista maailmassa. SkyNRG:n välittämä biopolttoaine valmistetaan käytetystä keittorasvasta World Energyn jalostamossa Los Angelesissa. Lentoliikenteen käyttöön suunnattua biokerosiinia valmistaa mm. myös suomalainen Neste.

Finnair on mukana Shellin, SkyNRG:n, San Franciscon lentokentän ja lentoyhtiöiden hankkeessa, jolla edistetään biopolttoaineiden käyttöä ja näin tuetaan ilmailualan yhteisiä tavoitteita vähentää hiilidioksidipäästöjä.

Biopolttoaineella operoitavien Finnairin lentojen määrä riippuu siitä, kuinka kiinnostuneita asiakkaat ovat tukemaan niitä. Biopolttoaineen käyttö vähentää hiilidioksidipäästöjä 60-80% verrattuna fossiiliseen lentokerosiiniin, mutta se on toistaiseksi kolmesta viiteen kertaa fossiilista lentokerosiinia kalliimpaa.

Skynrg_logo_1Finnair teki ensilentonsa biopolttoaineella vuonna 2011 lennolla Amsterdamista Helsinki-Vantaalle. Tuolloin käytettiin juuri SkyNRG:n polttoainetta. Tuolloin biopolttoainemäärän kerrottiin olevan puolet lennon tankkauksesta.

Vuonna 2014 Finnair lensi yksittäisen lennon New Yorkiin Airbus A330-koneella. Tuolloin tankeissa oli 10 prosenttia SkyNRG:n biokerosiinia.

”Biopolttoaineiden laajempi käyttö on yksi tärkeä askel kohti tavoitteenamme olevaa hiilineutraalia kasvua. Tuemme vahvasti alan yhteisiä tavoitteita hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi,” sanoo Kati Ihamäki.

Finnair on valinnut toiseksi alkuvaiheen kumppanikseen NEFCO:n. NEFCO on ympäristö- ja ilmastoprojekteja rahoittava kansainvälinen rahoituslaitos, jonka takana ovat Suomen, Ruotsin, Norjan, Tanskan ja Islannin valtiot.

Finnairin asiakkaat voivat tammikuusta alkaen kompensoida lentojensa päästöjä NEFCO:n identifioimasta projektista. Ensimmäiseksi projektiksi on valittu energiatehokkaiden, ruuanlaittoon käytettävien liesien tukeminen Mosambikissa. Tehokkaat liedet säästävät puuhiiltä ja alentavat kasvihuonekaasupäästöjä. Samalla paikallisten metsien käyttöä puuhiilen raaka-aineeksi voidaan vähentää, mikä tukee hiilinielujen säilymistä. Liedet vähentävät myös ilmansaasteita, kun puuhiiltä tarvitaan vähemmän ja se palaa tehokkaammin.

Finnair_winglet_1Finnair on sitoutunut ilmailualan yhteisiin tavoitteisiin saavuttaa hiilineutraali kasvu vuoteen 2020 mennessä ja leikata hiilidioksidipäästöt puoleen vuoden 2005 tasosta vuoteen 2050 mennessä. Näiden lisäksi Finnair on asettanut omat tavoitteensa hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle.

Finnair vähentää lentämisen hiilidioksidipäästöjä muun muassa käyttämällä modernia lentokoneteknologiaa, lentämällä mahdollisimman suoria reittejä, optimoimalla lentonopeutta ja -korkeutta sekä vähentämällä koneiden painoa.

Finnair maksaa jo nyt EU:n päästökaupan mukaisia päästömaksuja. Lentoliikenne on lisäksi sitoutunut globaaliin päästöjärjestelmään (CORSIA-sopimus, Carbon offsetting and reduction scheme for international aviation), jonka velvoitteet alkavat vuonna 2019.

Finnair on kovan kasvun vaiheessa ja liikennettä on lisätty merkityvässti. Viimeisimmässä raportissaan Trafille Finnair kertoi vuoden 2017 osalta CO2-päästöjen olleen 1 051 722 tonnia CO2-päästöjä, kun määrä oli vuoden 2016 osalta 988 568 tonnia. Kasvavan yhtiön päästöt nousivat vuodessa siis 63 154 tonnia. Laaja biopolttoaineen käyttö saanee luvut laskusuntaan (uutisemme aiheesta: Suomessa lentoliikenteen päästöjä raportoineet yhtiöt ilmoittivat kasvulukuja CO2-päästöjen osalta).

Lue myös artikkeli: Kohti kestävää kehitystä ja Bio-hubia

Lue myös: