Ensilennolleen Boeing 001 Heavy N789EX nousi Paine Field -kentän (KPAE) kiitotieltä 16R/34R Everettistä varsin pilvisessä kelissä Suomen aikaa kello 21.02. Loppuvaiheessa viivästystä aiheutti ensilentoa tarkkailevien kahden Lockheed T-33 Shooting Star -saattokoneen odottaminen.
Todistamaan nousua ensilennolle kiitotien laidalle kerääntyi monituhantinen joukko kutsuvieraita, yhtiön työntekijöitä sekä median edustajia. Tapahtumasta raportoitiin reaaliaikaisesti Twitterissä ja se lähetettiin webcastinä internetisssä.
787-9 nousi ensimmäisen kerran ilmaan vain päivä Bombardier CSeriesin ensilennon jälkeen. Alkukesältä muistetaan myös Airbus A350-900 XWB -koneen ensimmäinen lento. Vaikka 787-9 onkin vain olemassa olevan koneen uusi versio, tällaiset hetket ovat nykyisessä ilmailumaailmassa sangen harvinaisia. Uusi 787-9 täydentää Dreamliner-perhettä tarjoamalla lentoyhtiöille mahdollisuuden kasvattaa kapasiteettia samassa konepoolissa. Jo käytössä olevaa 787-8-versiota 6,07 metriä pidempi uutuus kuljettaa tyypillisesti 40 matkustajaa aiempaa versiota enemmän. Suurin lentoonlähtöpaino nousee noin 10 prosenttia. Toimintamatka pitenee noin 500 kilometriä taloudellisuuden kärsimättä. Boeing 787-9-konetta on jo tilattu lähes 400 kappaletta.
ZB001 luovutetaan koelentojen jälkeen Air New Zealandille vuoden 2014 kesällä. Se saa lentoyhtiön uuden musta-valkoisen maalauskaavion. Boeing 787-8 Dreamliner teki ensilentonsa joulukuussa 2009. Konetyypin käyttöönottoa ovat varjostaneet tekniset ongelmat, joista pahin oli akkujen ylikuumenemisesta johtunut lentokielto. Boeing suunnitteli korjaussarjan, jolla kone saatiin takaisin käyttöön. JAL lentää 787-8-koneella Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Käyttäjän Mitchell Byers Boeingin webcastistä tallentama video N789EX:n lentoonlähdöstä: YouTube
Lue myös:
|
|||