Vauramo Bloombergille: Finnairin A350 XWB -koneiden business-istuimet uusitaan

delivery_3_2Finnairin kaikkien yhdeksän uuden Airbus A350 XWB -koneen business-luokan Zodiac Cirrus III -istuimet uusitaan, kertoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo Bloombergin haastattelussa. Penkkien toimitusvaikeudet ovat hidastaneet koneiden luovutuksia tehtaalta. Lisäksi istuimissa on ollut laatuongelmia.

Talousuutistoimisto Bloomberg haastatteli Vauramoa ilmakuljetusjärjestö IATA:n vuosikokouksessa Meksikossa. Hänen mukaansa Airbus uusii kaikkien jo toimitettujen Finnairin yhdeksän A350 XWB -koneen business-luokan Cirrus III -istuimet.

Istuimet on toimittanut ranskalainen Zodiac Aerospace. Muutos tehdään koneiden seuraavan suuremman huollon yhteydessä.

A350_AMS_vauramoVauramon mukaan ongelmat istuinten saatavuudessa myöhästyttivät aiempien koneiden toimituksia. Lentoposti.fi on aiemmin kertonut, että viivästykset ovat olleet 1-3 kuukautta.

Epävarmuus koneiden toimituksissa on aiheuttanut vaikeuksia Finnairin miehistönkäyttösuunnittelussa. Myöhästelyistä on kuitenkin päästy ja ne eivät vaikuta nyt tulevien koneiden luovutuksiin, Vauramo kertoi Bloombergille.

Makuuasentoon kääntyvissä Cirrus-istuimissa on kuitenkin ollut myös laatuongelmia kuten repsottavia paneeleja. Siksi istuimet uusitaan.

Finnair on tilannut 19 A350 XWB -konetta. Yhdeksän on jo toimitettu ja tänä vuonna tulee kaksi lisää. Loput kahdeksan vastaanotetaan kone vuodessa tahtia 2018 alkaen.

Finnair pitää käytössä kaksi vanhempaa Airbus A330 -konetta, joista oli tarkoitus luopua kuluvan vuoden aikana. Niillä lennetään todennäköisesti vielä 8 - 10 vuotta.

A330-300 -koneiden pito laivastossa tuo jonkin verran joustavuutta matkustamopenkkien vaihtoa ajatellen.

delivery_2_3Lentoposti.fi kertoi tästä noin vuosi sitten 13. toukokuuta 2016. Samaten pohditaan kahden vuonna 2019 poistettavaksi suunnitellun A330-koneen pitämistä kauemmin käytössä.

Vauramon Bloomberg-haastattelussa sivuttiin myös Finnairin Airbus A320 -kapearunkokoneiden uusimista. Yhtiö harkitsee 30 koneen hankintaa alkaen vuodesta 2022 - 2023. Harkinnassa ovat Airbus A320 - ja Boeing 737 -koneiden uudelleenmoottoroidut A320neo ja 737 MAX -versiot.

Kapearunkolaivastouudistus on esillä Juhannuksen tienoilla pidettävässä Finnairin hallituksen kokouksessa, mutta päätöstä ei välttämättä tehdä vielä silloinkaan.(Lue aiheesta tarkemiin linkistä tämän uutisen lopusta) T.T.

Toimitusjohtaja Vauramon haastattelu: Bloomberg