Tällä hetkellä Eurooppa-Aasia -liikenteen sujuvaksi solmukohdaksi profiloituneen Helsinki-Vantaan asiakaskunta on toki merkittävästi normaaliaikoja pienempi koronaviruspandemian ja sen tuomien matkustusrajoitusten seurauksena. Myös vaihtomatkustajamäärät ovat edelleen alhaisia, kun lentoja on tarjolla rajoitetusti. Pandemian vaikutukset eivät kuitenkaan näy kioskien iloisessa ja joustavassa palvelussa. Asiakaskuntakin varmasti arvostaa kauppiaita, jotka pitävät palveluaan auki myös aikana, jolloin todelliset mahdollisuudet tuloksen tekemiseen ovat lähes olemattomat. R Kauppias Heidi on pitkän linjan ärräläinen, joka aloitti työt R-kioskilla jo vuonna 1995. Helsinki-Vantaallakin hän on palvellut asiakkaita jo vuodesta 1999 lähtien jota seurannut kauppiaan ura alkoi lentoasemalla vuonna 2014. Kauppa kävi niin hyvin, että pian hänen piti houkutella myös miehensä Tume mukaan lentoaseman syövereihin.
Lentoaseman R-kioskit ovat venyneet pandemian aikana moneen eri tilanteeseen ja valikoima poikkeaa perinteisestä kaupungin keskustan kioskista. R-kioskit ovat pääosin yrittäjävetoisia ja kauppiailla on iso rooli kehityshankkeissa.
“Hiljaisimpina aikoina työmiehet tulivat hakemaan kahvia, mutta eivät halunneet käyttää kahvipasseja eivätkä kahvi ja pulla -tarjouksia. He maksoivat kahvista täyden hinnan ja ostivat pullat erikseen ilmoittaen haluavansa tukea yrittäjää, joka pitää liikettään auki asiakkaiden ollessa vähissä”, kertoo Heidi kohtaamastaan yllättävästä tuen osoituksesta pandemian aikana. Asiakkaita halutaan palvella ja vähäistenkin saapuvien lentojen aikatauluja tarkkaillaan aktiivisesti. Työntekijöiden kerrotaan joustavan paljon ja saapuvan työpaikalleen avaamaan kioskia etuajassa jo aikaisin aamulla palvellakseen ensimmäisten lentojen matkustajia.
Tarjolla on myös mm. yksittäispakattuja vaippoja ja tietysti käsidesiä, joka on kuulunut R-kioskin tuotevalikoimaan jo paljon ennen nykyistä pandemiaa. Erilaisia hygieniatuotteita kuuluu laajasti valikoimaan ihan normaalistikin.
Helsinki-Vantaan kautta kulkee maailmalle kuitenkin edelleen vaihtomatkustajia. Yksi laajin ryhmä lienee pandemian aikana kiinalaiset, jotka kulkevat Shanghaista eri puolille Isoa-Britanniaa ja takaisin. Tämäkin asiakaskunta käyttää R-kioskin palveluja. Kiinalaisten erikoistoiveina on kaikkien ruokatuotteiden lämmittäminen ja jopa olutta on pyydetty lämmitettynä. Mikroaaltouunin kautta menevät myös paikanpäällä tehdyt täytetyt leivät. Aasialaista asiakaskuntaa varten kioskille on hankittu mm. syviä lautasia ja syömäpuikkoja.
Lentoaseman R-kioskit ovat siis laajentaneet valikoimaansa entistä enemmän myös lämpimän ruuan tarjontaan. Vaihtoehtoina on tällä hetkellä kahta erilaista pizzapalaa, hot dogit, taquitot eli pienet tacot, jättimäiset kebabrullat sekä BBQ chicken wingsit ja crispy chicken -annokset. Uutuutena tarjonnassa on myös ravintola Momo Tokon annoksia. Luonnollisesti R-kioskin valikoimaan kuuluu myös kasvisruokavaihtoehtoja. Vastaavia tuotteita on myyty aiemmin samantyyppisissä kioskiketjuissa eri puolilla maailmaa ja nyt tämä tarjonta on rantautunut myös Suomeen.
Non-Schengen -alueen länsisiivessä eli ns. westwingissä portilla 43 sijaitsevalta R-kioskilta saa yllättäen myös alkoholia. Kyseessä on Suomen ainoa R-kioski, jonka myyntitiskillä on olut- ja lonkerohanat. Niiden lisäksi valikoimassa on myös puna-, valko- ja kuohuviiniä sekä viskiä, konjakkia, Bailey's -kermalikööriä sekä Jägermaisteria.
"Osa on suunnannut ensin muualle, mutta on piakkoin palannut takaisin kioskille. Meillä on lentokentän edullisimmat hinnat", viittaa Heidi alkoholin anniskeluun. Kioskin hyllyillä on paljon erilaisia tuotteita laidasta laitaan ja lentoasemalla asiakkaita neuvotaankin erikoisimpien tuotteiden hankinnassa suuntaamaan juuri ärrälle.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla on tällä hetkellä neljä R-kioskia, joista kolme on ollut auki koko pandemian ajan. Kyseiset Heidin ja Tumen vetämät kioskit työllistävät 19 työntekijää kaikkien kioskien ollessa avoinna. Tulevaisuudessa heidän vetämiään kioskeja on lentoasemalla yksi vähemmän, mutta työpaikkojen määrän kerrotaan pysyvän jatkossakin samalla tasolla.
Nykyisin jo 110-vuotias R-Kioski on norjalaisen Reitangruppenin omistuksessa ja samaan konserniin kuuluvat myös Narvesen ja Pressbyrån kioskit sekä 7-eleven kioskeja. K Helsinki-Vantaan lentoasemalla matkustajaliikenne on pikkuhiljaa vilkastumassa ja viikolla 24 Rajavartiolaitos suoritti rajatarkastuksia jo yhteensä 20 195 matkustajalle. Määrä oli kasvanut edellisviikosta noin 2400 tarkastuksen verran. Päivittäinen keskiarvo on kuitenkin vain noin 2800 matkustajaa.
Suomeen saapui Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta sisärajaliikenteessä muista Schengen-valtioista 9 304 henkilöä. Edellisviikkoon nähden kasvua oli noin 500 henkilöä.MH
|
|||