Marraskuussa käyttöönotettava uudistus on kaikkien aikojen suurin muutos Suomen ilmatilarakenteessa. Nykyiset ilmatilarakenteet otettiin käyttöön vuonna 1999 ja niitä on hiljalleen paranneltu ilmatilan käyttötarpeiden muuttuessa
Nyt toteutettavan kokonaisvaltaisen ilmatilarakenteiden uudistamisen taustalla on monia eri syitä. Vaikutuksia ilmatilauudistukseen antoivat NEFAB-yhteistyö sekä sen laajennukset Ruotsin, Tanskan ja Islannin kanssa , EU:n suorituskykyvaatimukset ilmatilalle, ilmatilan joustavan käytön periaatteet (FUA, Flexible Use of Airspace). Näiden lisäksi muutokseen vaikuttivat konventionaalisten radiosuunnistuslaitteiden poistuminen ja siirtyminen yhä enenevissä määrin RNAV-toimintaympäristöön.
Ilma-alusten suorituskyky on parantunut ja muutoksella pyritään mahdollistamaan ns. jatkuvan liu'un lähestymiset (CDA, Continuos Descent Approach) sekä entistä suoremmat reititykset (FRA, Free Route Airspace).
Uudistuksen myötä otetaan käyttöön yhteiset eurooppalaiset lentosäännöt (SERA, EU-asetus 923/2012) ja eroavaisuudet eurooppalaisten valtioiden välillä vähenevät merkittävästi. Sääntely yksinomaan kansallisista lähtökohdista päättyykin eurooppalaisten lentosääntöjen voimaantulon myötä. SERA tuo mukanaan useita uusia muutoksia, kuten G+ -ilmatilaluokan poistumisen sekä mm. TMZ, ja RMZ -alueet.
Ilmatilarajoituksia ovat R, D ja P mutta ei enää G Rajoitusalueet toimivat nykyisten R-alueiden tavoin mutta niitä käytetään lisäksi myös puolustusvoimien ammunta-alueina. Poikkeuksen tähän tekevät kansainvälisille merialueille ulottuvat ammunta-alueet, jotka ovat jatkossakin D-alueita. Rajoitusalueiden aktiivisuudesta ilmoitetaan erikseen NOTAM-tiedotteella. Rajoitusaluille lentäminen on sallittu ainoastaan erillisluvalla, jonka käsittelee Puolustusvoimat.
Vaara-alueilla ei siis enää jatkossa ammuta kansainvälisiä merialueita lukuunottamatta. D-alueet ovat purjelentäjien, laskuvarjohyppääjien sekä miehittämättömien ilma-alusten käytössä. Vaara-alueita voidaan perustaa lisää mm. mahdollisissa säteily tai tuhkatilanteissa. Erilliset purjelentoalueet muuttuvat vanhan G-alueen sijaan D-alueiksi (myös aluerajat ovat joissain tapauksissa muuttuneet). Harrasteilmailijat on huomioitu myös leikkaamalla Helsinki-Vantaan lähestymisalueesta pala Räyskälän lentotoimintaa ajatellen. Kielto eli P-alueiden määritys säilyy ennallaan ja niitä ovat jatkossakin ydinvoimaloiden alueet sekä Kilpilahden öljynjalostamo (aluiden rajat ovat myös muuttuneet). Pienen poikkeuksen tähän tekee Naantalin öljynjalostamo, joka on jatkossakin määritelty teollisuuden suoja-alueeksi. Syynä tähän on Turun lähestymisalue sekä mittarilähestymismenetelmät. Kieltoalueille lentäminen on edelleen kiellettyä.
Nykyiset epäviralliset harjoitusalueet korvataan uudessa ilmatilassa ns. paikallisilla ilmatilavarausalueilla (Local TRA), jotka julkaistaan AIP:ssä toisin kuin aiemmin monin paikoin käytössä olleet epäviralliset VFR-harjoitusalueet. Ilmatilauudistus muuttaa lähes kaikkien lähestymisalueiden sivu- ja korkeusrajoja. Lähestymisalueet eivät kuitenkaan laajennu joka suuntaan vaan ensi sijassa pääliikennevirtojen suuntiin ja muihin suuntiin lähestymisalueiden sivurajat ovat monin paikoin pienentyneet. Poikkeuksen edelliseen tekee Oulun lähestymisalue, joka ei laajentunut pääliikennevirran suuntaan eli etelään.
Monin paikoin valvotun ilmatilan raja myös nousee ylöspäin valvomattoman lentopaikan yläpuolella mm. sotilaslennonjohtoalueiden poistuessa käytöstä. Toisaalta osa valvomattomista lentopaikoista jää uudessa ilmatilassa jonkin lähestymisalueen alapuolelle.
Eräillä lentopaikoilla, kuten Ivalo, Kemi, Kittilä ja Kokkola on saattaa joutua NDB-menetelmän osalta sisäänlennossa valvomattoman ilmatilan ulkopuolelle. Vastaava tilanne tullee eteen myös Mikkelissä ja Seinäjoella, kun NDB-menetelmän yhteydessä joutuu FIZ upper ja lower ilmatilan välissä hetkeksi valvomattomaan.
Suomen aluelennonjohto uudistaa samalla sektorijakoaan, joita on jatkossa viiden ja poistuvien feeder-sektoreiden sijaan kaikkiaan kolmetoista. Uudet sektorit on nimetty kirjaimin A-H ja J-N. Kaikilla kolmella toista sektorilla on omat radiojaksot, jotka valvotun ilmatilan alapuolella lentävän tulisi tuntea. Suomen lentotiedotusalueella ilmaliikennepalvelua antavat tietyillä alueilla jatkossa entiseen tapaan myös Ruotsin ja Norjan viranomaiset. Ulkorajojen osalta muutoksia tehdään idässä, jossa Venäjän vastaisella rajalla sijaitsevan ADIZ-vyöhykkeen sivurajat määritetään uudelleen. Alueen sivuraja muuttuu ja on uudessa ilmatilassa määritelty yksiselitteisinä valtakunnan rajaan liittyvinä koordinaattipisteinä, mikä helpottaa alueen esittämistä navigointilaitteissa. Tunnistusvyöhykkeen alarajana on maan- tai merenpinta (SFC) ja yläraja on rajoittamaton (UNL).
Uudistuksen myötä käyttöön otetaan radiovyöhyke RMZ (Radio Mandatory Zone) ja transponderivyöhyke TMZ ( Transponder Mandatory Zone). Ilmatilauudistuksen yhteydessä RMZ-vyöhykkeiksi määritellään kaikki lähialueet (CTR), lähestymisalueet (TMA), lennonjohtoalueet (CTA) sekä lentotiedotusvyöhykkeet (FIZ), myös ilmaliikennepalveluelimen aukioloaikojen ulkopuolella. Ennen saapumista RMZ-vyöhykkeelle on lähetettävä avauskutsu. Tavoitteena on ennonjohto- tai AFIS-elimen taajuutta myös niiden toiminta-aikojen ulkopuolella. Kaikilla lennoilla, jotka liikennöivät ilmatilassa, jonka toimivaltainen viranomainen on nimennyt transponderivyöhykkeeksi (TMZ), on oltava käytössä SSR-toisiotutkavastain, joka toimii A- ja C-moodissa tai S-moodissa. TMZ-vyöhyke määritellään valikoituihin ilmatilan osiin kuten Suomen lentotiedotusalue lentopinnan 95 ja sen yläpuolella, EFHK ja EFHF valvottujen sekä valvotun ilmatilan alapuolisten osien (EFHK TMA, EFHK TMA LOWER alapuolinen ilmatila, EFHK CTR SOUTH, EFHK CTR NORTH, EFHK CTA EAST, EFHK CTA WEST, EFHF CTR) lisäksi Jyväskylän TMA- ja CTA-alueille, Kuopion TMA, Rovaniemen TMA ja Tampere Pirkkalan TMA niiden voimassaoloaikoina.
Trafi turvallisuustiedote: Ilmatilauudistus ja yhteiseurooppalaiset lentosäännöt Finavian koulutusmateriaali 13 NOV 2014 ilmatilauudistuksesta
Ilmailulaki uudistuu marraskuussa nykyvaatimusten mukaiseksi Trafi: Miehittämättömien ilma-alusten toimintaa sääntelevät määräykset ovat loppusuoralla Trafi: Ilmatilan kokonaisuudistus kiinnostaa toimijoita Artikkeli: Radionavigointi kohti romukoppaa
|
|||