Airbus A350 XWB -koneiden ohjaamoihin nestevapaa alue - vaarana molempien moottoreiden sammuminen

A350_preview_7Euroopan lentoturvallisuusvirasto julkaisi lentokelposuusmääräyksen koskien nesteiden käyttöä Airbus A350 XWB -koneissa. Lentokonevalmistaja Airbus julkaisi lentokäsikirjaan tilapäisen päivityksen, joka määrää A350 -koneiden ohjaamoihin alueen, jossa nesteitä ei saa pitää ja niiden käyttöä tulee välttää. Nesteen kaatuminen väärässä paikassa on johtanut kahteen lennonaikaiseen Rolls-Royce Trent XWB moottorin sammumiseen.

Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA julkisti 6. helmikuuta lentokelpoisuusmääräyksen nesteiden käytöstä ohjaamossa, joka koskee kaikkia Airbus A350-900 ja A350-1000 -koneita.

Taustalla on kaksi tapausta, joissa vahingossa tapahtunut nesteen kaatuminen moottorinhallintapaneelille ja koneen ECAM-paneelille keskipedestaalissa johti moottorin sammumiseen lennolla jonkin ajan kuluttua.

A350_ohjaamo_1Äkillinen lennonaikainen Trent XWB -moottorin sammuminen johti molemmissa tapauksissa laskeutumiseen lähimmälle sopivalle lentokentälle. Kummassakaan tapauksessa moottorin uudelleen käynnistäminen ei onnistunut.

Tapauksista ensimmäinen sattui Delta Air Linesin A350-900 -koneen lennolla 21. tammikuuta 2020. Toista tapausta ei ole identifioitu, mutta sen uskotaan tapahtuneen Asiana Airlinesin A350-900 -koneelle, joka teki yllättävän välilaskun 9. marraskuuta 2019.

A350_wingview_1EASA:n mukaan alustavissa teknisissä tutkimuksissa on havaittu epänormaalia toimintaa moottorinkäynnistyspaneelissa nesteen läikkymisen seurauksena järjestelmän käyttölaitteiden päälle. Mikäli järjestelmää ei korjata voisi nesteen läikkyminen EASA:n mukaan johtaa pahimmillaan molempien moottoreiden sammumisiin ja pakkolaskuun sekä koneen vaurioitumiseen ja matkustajien loukkaantumiseen.

Airbus julkaisi A350-koneiden lentokäsikirjaan tilapäisen päivityksen, joka määrittää ohjaamoon nestevapaan alueen sekä menetelmät joita tulee noudattaa jos nestettä läikkyy kyseiselle alueelle. Airbus julkisti lisäksi ohjeistusta hyväksi havaituista käytännöistä, miten nesteitä tulee käsitellä ohjaamossa riskejä vähentäen.

 EASA julkaisee lentokelposuusmääräyksiä osana jatkuvan lentokelpoisuuden arviointia. Kyseinen lentokelpoisuusmääräys on vasta alustava toimi ennen tehtäviä korjauksia.

Lue myös: