Aviastar hankkii Pilatus Porter -lentokoneen

pilatusporter_net_scenicairAviastar Helsinki Oy:n yhteistyöyritys Sierra Alfa Oy on tänään solminut sveitsiläisen Scenic Air AG:n kanssa kauppasopimuksen sveitsiläisvalmisteisesta Pilatus PC-6 Turbo Porter B2-H2 -lentokoneesta. Lentokoneen operaattorina toimii Aviastar.

Legendaarinen vuonna 1959 ensilentonsa tehnyt STOL-konetyyppi (Short Take-off and Landing) on tunnettu erityisesti kyvystään toimia lyhyiltä ja valmistelemattomilta kiitoteiltä. Lentoonlähtömatka lyhyimmillään on vain noin 200 metriä.

Pilatus Turbo Porter on varustettu yhdellä Pratt&Whitney Canada PT-6 -potkuriturbiinimoottorilla. Koneessa on suuri liukuovi, joka on eduksi hyppytoiminnassa.

Konetyyppi on laajalti käytössä Euroopassa, mutta Suomessa Aviastar Helsinki Oy on nykyisin konetyypin ainoa käyttäjä. Aiemmin Suomessa on ollut niin mäntä- kuin potkuriturbiiniversio Porterista (OH-POA ja -POB). Ensimmäistä operoi FinnMap ja toista Tilauslento.

Kumpikin kone päätyi Suomen Laskuvarjokerhon käyttöön, mäntäkone 1973 ja turbiiniversio 1980. OH-POB vaihdettiin 80-luvun lopulla kaksimoottoriseen DeHavilland Canada DHC-6 Twin Otteriin (OH-SLK). Kumpikin aiemmin OH-rekisterissä ollut Porter lentää edelleen maailmalla.

Pilatus PC-6 -kaluston ominaisuudet mahdollistavat myös mainiosti esimerkiksi valokuvaus-, LIDAR ja avustuslennot. Konetta käytetäänkin paljon mm. Afrikan ja Aasian haastavissa operointiolosuhteissa.

Kone soveltuu laskuvarjohyppykäyttöön, sillä se nousee nopeasti ja laskeutuu vielä nopeammin. Porter voidaan tuoda hallitusti alas lähes pystysyöksyssä. Lentoaikaa tyypilliseen 4 kilometrin korkeuteen nousevalla laskuvarjohyppylennolla kuluu vain noin 15 minuuttia.

Aviastarin toimitusjohtaja ja yrittäjä Pasi Siimes kertoo, että kauppaa on valmisteltu puoli vuotta ja viime metreillä vaihtuivat vielä niin myyjä, kuin ostettava koneyksilökin. Kone hankitaan yksityisrahoituksella ja pankkilainalla. Vakuusjärjestelyihin osallistui myös Finnvera.

”Melkoinen punnerrus tässä käytiin. Lopulta halutuilla ominaisuuksilla varustettu kone löytyi Sveitsistä ja asiat lutviutuivat aika ripeästi”, Siimes kommentoi.

Aviastar Helsinki Oy:n käyttöön kaupan myötä tuleva koneyksilö (HB-FCT, S/N 637) on ollut uudesta asti samalla omistajalla sekä saman huolto-organisaation piirissä. Se on viime vuosina lentänyt Sveitsissä mm. turisteja ihastelemaan Alppien jäätikkömaisemia sekä toiminut laskuvarjohyppykäytössä.

pilatusporter_2_aviastarAviastar Helsinki Oy on kotimainen lentotyöhön erikoistunut lento-operaattori. Sen toimialaan kuuluu myös urheilullisten ilmailuelämysten tuottaminen tandemlaskuvarjohyppyjen muodossa aputoiminimi 4k SkyXperiencen alla.

Yrityksen toimialaan kuuluu laskuvarjohyppytoimintaan liittyvien lentopalveluiden tuottaminen, laskuvarjohyppykoulutus sekä laskuvarjohyppytapahtumien järjestäminen. Yhtiöllä on aiemmin ollut vuokrattuna kaksi Pilatus Porter -konetta (toinen niistä kuvassa Malmilla).

Aviastar Helsinki Oy työllistää n. 50 eri ilmailualan ammattilaista ja sen operoimista lentokoneista hypättiin vuonna 2013 n. 13 000 laskuvarjohyppyä . Yrityksen liikevaihto kuluvana vuonna tullee olemaan hieman yli miljoona euroa.

Sierra Alfa Oy on lentokonehallinnointia harjoittava yritys, jolla on vankka yhteistyöasema Aviastarin kanssa mm. omistuspohjansa kautta.

SkyXperiencen nettisivut

Scenic Airin nettisivut

Lue myös: