Lokki on Finnairin edeltäjän Aeron ja Ilmavoimien entinen matkustaja- ja kuljetuskone. Viime vuodet se on ollut ulkosäilytyksessä. Nyt vuosikymmenten ajan patinan kerännyt Lokin alumiinipinta on kiillotettu Ilmailumuseon talkoolaisten voimin miltei uutta vastaavaksi. Työn valmistumista juhlistettiin 10. kesäkuuta järjestetyssä Roll out -tilaisuudessa (lue tarkemmin linkistä jutun lopussa).
Lokki hinattiin ulkosiivet irrotettuna, mutta pelkkä päätelineiden raidevälikin on kuutisen metriä. Koneen kannuspyörä nostettiin Hinausautokeskuksen vetoauton hinauspuomin päälle, joten maantiekuljetus tapahtui takaperin peräsimet edellä. Kuvassa yllä kone on edennyt Aviabulevardille Kehäradan Aviapolis-aseman eteläisen paviljongin viereen (lue ensin kuvateksti siirtämällä hiiri kuvan päälle ja klikkaa sitten auki suurempi flyFinland.fi -versio). Jos joku on viime päivinä ihmetellyt esimerkiksi Aviabulevardin kiertoliittymässä liikenteenjakajien reunakivien vieressä olevia asvalttiluiskia, ne ovat palvelleet Lokin hinausta.
Suomen Ilmailumuseolta yhdistelmä eteni reittiä Tietotie - Mekaanikontie - Aviabulevardi - Tikkurilantie - Riipiläntie - Murtotie pitkin. Hinaus käynnistyi museon pihalta kello 23.45. Aviabulevardilta liikenne suljettiin kello 24. Asuntomessualueelle kesän sijoituspaikkaansa DC-3 pääsi lopulta aamuviideltä. Kone nostetaan teräskehikkojalustalle ympäristöään ylemmäksi. Otsikkokuvassa Lokki on odottamassa nostoa aukiolla, jolla se on näytteillä Asuntomessujen ajan. +TT+ Airveteran Oy:n nykyisin omistama Douglas DC-3 (Douglas Commercial 3, sotilasversiona C-47A) hankittiin Aeron (nykyisin Finnair) käyttöön vuonna 1947 Yhdysvaltojen sodan aikaisen kaluston ylijäämävarastoista. Se rakennettiin 1943 Douglasin Long Beachin tehtailla Kaliforniassa. Myöhemmin sieltä tulivat lukuisat Finnairin koneet aina MD-11-aikaan asti. Koneen sarjanumero on 19309. Suomessa se sai rekisteritunnuksen OH-LCD ja lempinimen “Lokki”. Kesäkuun 26. päivänä vuonna 1952 Charlie Delta laskeutui lentokapteeni Wolmar Laurilan ohjaamana kaikkien aikojen toisena koneena silloin vielä keskeneräiselle Seutulan lentoasemalle. Lokki lensi matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jonka jälkeen sitä käytettiin vielä rahtilennoilla ja Maanmittaushallituksen kartoituskoneena. Ilmavoimien kuljetuskoneena Lokki lensi tunnuksella DO-8. Kone poistettiin aktiivikäytöstä vuonna 1984. Sen viimeinen lento tehtiin 1986. Airveteran Oy kunnosti Lokkia 90-luvulla, jonka jälkeen se on ollut ulkosäilytyksessä useissa eri paikoissa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Toista Airveteranin DC-3-konetta (OH-LCH) lennetään edelleen. Lue myös:
|
|||