(Päivittynyt klo 16.50) Finnair aloittaa muutosneuvottelut suunnitelmastaan toteuttaa matkustamopalvelu ulkoisen kumppanin kanssa Thaimaan ja Pohjois-Amerikan reiteillä. Mahdollinen alihankinta pyrittäisiin toteuttamaan vuoden 2023 loppuun mennessä. Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Finnairin suunnitelman taustalla on tarve palauttaa Finnairin kannattavuus muun muassa yksikkökustannuksia vähentämällä sekä yksikkötuottoja vahvistamalla. Finnair on koronapandemian aikana tehnyt merkittävät tappiot ja Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa Finnairin kykyyn tehdä tulosta. Finnair kertoo ensisijaisen tavoitteensa olleen löytää kustannuksia vähentävät ratkaisut yhdessä henkilöstönsä kanssa. Syksyn aikana Finnair keskusteli koko henkilöstön kanssa säästöistä, joita olisi toteutettu työehtojen muutoksilla. Finnair ehdotti matkustamohenkilöstölle muutoksia mm. miehistönkäytön tehokkuuteen, hotellisääntöihin ja pitkistä päivistä maksettaviin lisiin, kun Venäjän ilmatilan kiertäminen on pidentänyt lentoaikoja selvästi. Finnair kävi syksyn aikana keskusteluja työehtojen muutoksista kaikkien henkilöstöryhmiensä kanssa. Neuvottelutulos säästöjen aikaansaamiseksi syntyi lentäjien, ylempien toimihenkilöiden ja paikallisen matkustamohenkilöstön kanssa Japanissa. Sen sijaan suomalaisen matkustamohenkilöstön kanssa neuvottelutulosta ei saavutettu. Nyt Finnair hakee muita keinoja kustannussäästöjen aikaansaamiseksi matkustamopalvelussa. Alihankintasuunnitelma voisi toteutuessaan johtaa noin 450 työpaikan vähentymiseen Finnairin matkustamopalveluissa. Matkustamopalvelu työllistää Suomessa tällä hetkellä noin 1750 työntekijää. Finnairin lennoilla työskentelee kaikkiaan noin 500 kumppaneiden työntekijää matkustamopalvelussa. Finnairin Singaporen, Hongkongin ja Intian reiteillä sekä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta Dohaan lennettävillä reiteillä matkustamopalvelu hankitaan jo nyt kokonaisuutena kumppanilta. Kyseisillä reiteillä Finnairin yhteistyökumppani toimii tällä hetkellä AAP. Thaimaan-lennoilla on henkilöstöä Adeccolta ja Kiinan-reiteillä Fascolta. ”Tavoitteenamme on edelleen löytää säästöratkaisut yhdessä sopien myös matkustamohenkilöstön kanssa. Tarvitsemme nyt neuvottelijoilta aitoa halua löytää yhdessä sellaiset ratkaisut, joilla matkustamopalvelu voitaisiin jatkossakin toteuttaa oman henkilöstön voimin ja työpaikkojen menetykset voitaisiin välttää. Vaihtoehdoista keskustelu on olennaisen tärkeä osa muutosneuvotteluprosessia”, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner. Muutosneuvottelut alkavat 23.11. ja niiden arvioidaan kestävän vähintään kuusi viikkoa. Osana neuvotteluita käsitellään sosiaalisen tuen kokonaisuutta, jolla tuettaisiin mahdollisesti työnsä menettäviä uudelleentyöllistymisessä. Päivitys kello 16.50: Lisätty tietoja säästöneuvotteluista ja niiden tuloksista sekä täsmennetty Finnairin käyttämiä alihankintoja matkustamopalvelun osalta. MH Lue myös: Artikkeli: Finnairin Topi Manner: katsomme itään, etelään ja länteen – sopeudumme uusiin realiteetteihin
|
|||