Ilmailun ammattilaiset mahdollistavat turvallisen lentonäytöksen Helsingin edustalla

K_ennakko_PK_rajoitusalue(päivittynyt 7.6 klo 22.19) Lentonäytöksissä pääosan ottavat lentokoneet, esityslentäjät sekä muut näytösjärjestelyt. Niiden taustalla on kuitenkin mittava organisaatio, joista yhden tärkeän osan muodostaa lennonvarmistuksen eli lennonjohtajien ja lentonäytösjohtajan työpanos. Kesäkuisessa Kaivopuiston lentonäytöksen toiminnassa on mukana myös Helsinki-Vantaan lennonjohto ja lentoasema.

Kaivari_R_348ABKaivopuiston lentonäytöksen lentokoneet ja helikopterit tukeutuvat tapahtuman aikaan Helsinki-Vantaan lentokenttään ja valvomattomaan Malmin lentopaikkaan. Tapahtuman lentotoiminta järjestetään osin Helsinki-Vantaan lennonjohdon alaisuudessa. Lentonäytösalue sijaitsee Helsinki-Vantaan lähestymisalueen alapuolella ja osin Helsinki-Vantaan lähialueella.

Lentonäytöksen tarpeisiin on perustettu rajoitusalueet R348A ja R348B. Ne rajoittavat lentotoiminnan vain lentonäytösjärjestäjän ja viranomaisen tarpeisiin. Muu lentotoiminta on alueella kielletty mukaanlukien lennokit ja kamerakopterit.

K_ennakko_hekoRajoitusalue R348A koskee ilmatilaa maan- ja vedenpinnasta 1300 jalan korkeuteen ja R348B 300 jalan korkeudesta 1300 jalan korkeuteen. Sen yläpuolinen tarvittava ilmatila varataan erikseen Helsinki-Vantaan lähestymisalueesta.

Lentonäytösalueen ns. komentokeskuksen oli alunperin määrä sijaitaKaivopuiston edustalla Harakansaaren näköalatasanteella.

Harakansaaren sijaan lentonäytöksen johto toimii Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvalta. Sieltä käsin toimivat näytösjohtaja Perttu Karivalo eli ns. Airboss ja yksi ammattilennonjohtaja. Paikalla on myös meripelastusjohtaja.

Tapahtumaa valvoo myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Raja_lento_turva_tutkaVartiolaivat turvalla on omat lennonjohtopisteet ja laivan varustuksena on mm. Airbus Defence and Space TRS-3D -tutka. Järjestelmän avulla voidaan luoda tarkkaa ilma- ja meritilannekuvaa. Tämä mahdollistaa aluksen käyttämisen esimerkiksi pelastustehtävän lento-operaatioiden johtokeskuksena.

Helsinki-Vantaan lennonjohtajat johtavat koneet näytösalueen reunalle odotuskuvioon. Sieltä koneet siirtyvät näytöslinjalle omalla esitysvuorollaan Airbossin antaman luvan mukaisesti.

Tuuliolosuhteet vaikuttavat siihen kumpaan päähän näytöslinjaa koneet ohjataan. Tämän taustalla on Helsinki-Vantaalla käytettävä kiitotiekombinaatio.

HEL_ATCC_9_APP_Hannula”Lähtökohtaisesti etsimme aina sellaiset sivu- ja korkeusrajat ettei Helsinki-Vantaan toiminta esty ja kellonajat niin että liikennehuiput saadaan hoidettua rinnakkaisilta kiitoteiltä”, kertoo Helsinki-Vantaan lennonjohdon päällikkö Karri Hannula lentonäytöksen vaikutuksista Lentoposti.fi:lle.

Lentonäytökseen Malmilta osallistuvat koneet lentävät valvomattomassa ilmatilassa. Malmin eteläisimmät ilmoittautumispaikat jäävät lentonäytöksen rajoitusalueen sisäpuolelle ja nämä reitit ovatkin vain näytöksen käytössä.

K_reds_MODRed Arrows, Boeingin Super Hornetit, Saabin Gripenit ja Draken sekä Eurofighterit, Finnairin Airbus A350-900 ja Norran ATR 72-500 toimivat Helsinki-Vantaalta.

Lentoaseman etäjäänpoistopaikka asematasolla 8 on varattu lentonäytökseen osallistuvien vieraskoneiden käyttöön.

Suomen Ilmavoimien F/A-18 ja osastotaitolentoryhmä Midnight Hawks operoivat näytöslennot Ilmavoimien omista tukikohdista.

Remote_8”Finavian kunnossapidon imuautot puhdistavat Remote 8 -jäänpoistoalueen ja se eristetään lentonäytöstoiminnan käyttöön. Myös Remote 8 -alueen koordinaatiotorni ja sen sosiaalitilat ovat lentonäytösjärjestäjän tukeumiskäytössä”, kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola Lentoposti.fi:lle.

Finavia myös pyrkii auttamaan vierailijoita tarvittavien tukeutumispalveluiden hankinnassa. Pääosin käytännön järjestelyistä vastaa kuitenkin lentonäytösjärjestäjä eli Suomen Ilmailumuseo.

K_ennakko_MK_1”Finavian merkitys näytökselle on sillä tavalla ratkaiseva, että ilman sen mukanaoloa näytöksen järjestäminen tässä laajuudessa ei olisi mahdollista. Alun alkaen oli selvää, että tarvitsemme paitsi mahdollisuuden käyttää Helsinki-Vantaata, myös muuta myötämielistä suhtautumista tarpeellisiin poikkeusjärjestelyihin”, kertoo Suomen Ilmailumuseon johtaja Markku Kyyrönen.

Kaivopuiston lentonäytös näkyy ja kuuluu Helsingin edustalla perjantai-iltana 9. kesäkuuta. Tapahtumalle odotetaan jopa 100 000 katsojaa.

Päivitys 7.6 klo 22.19: Lisätty tieto Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Turvasta.

Lue myös aikaisempia uutisiamme Kaivopuiston lentonäytöksestä:

Veneilijöiden ja lennokin lennättäjien tulee huomata Helsingin lentonäytöksen aiheuttamat rajoitteet

Kongsberg esittelee Kaivopuiston näytöksessä JSM-merimaaliohjusta ja lennonjohdon etätornia

Lentonäytös alkaa näkyä Kaivopuistossa - Eurofighter Typhoon laskeutui nurmikolle

Finnairin Airbus A350 -miehistö harjoittelee videolla Kaivopuiston näytöstä varten

Perjantai lähestyy - Kaivopuiston lentonäytöksen ohjelmalehti nyt luettavissa netissä

Ilmailumuseo julkisti Kaivarin Suomi 100 -lentonäytöksen tarkan aikataulun

Ilmavoimien historiallinen koulukone VL Viima nähdään Kaivopuiston lentonäytöksessä

Kaivopuiston lentonäytösjärjestäjältä tarkempi ohjeistus veneilijöille - kaksi omaa merikatsomoa

Kaivopuiston lentonäytös tuo jälleen suuren ilmailutapahtuman Helsingin edustalle).

Finnairin A350 XWB:n harvinaista Kaivopuiston lentonäytöksen esitystä valmistellaan huolella