Yhdysvaltain ilmavoimaministeriö valitsi 16. elokuuta 2023 JetZeron valmistamaan uudenlaisen Blended Wing Body -lentokoneen täysikokoisen prototyypin. Tavoitteena on kehittää BWB-teknologiaa, osoittaa sen kyvykkyyksiä sekä tuoda tarjolle lisää vaihtoehtoja tulevaisuuden ilma-alustarjontaan myös kaupallisen lentoliikenteen tarpeisiin. BWB-rakenne poikkeaa merkittävästi perinteisestä lentokoneesta, joka muodostuu koneen rungosta ja siivistä. Uudenlainen rakenne yhdistää lentokoneen siipirungon suuren kohtauskulman siipiin vähentäen aerodynaamista vastusta ainakin 30 prosenttia sekä tarjoten entistä enemmän nostovoimaa. Tällainen rakenne mahdollistaa lentokoneelle entistä pidemmän toimintamatkan ja toiminta-ajan sekä suuremman hyökuorman kantamiskyvyn. XBW-1 -konseptikoneen rakentava JetZero toimii Kalifornian Long Beachissä. Se tekee hankkeessa yhteistyötä B-21 Raider -häivepommittajaa valmistavan Northrop Grummanin sekä ilma-alusten erikoisrakenteista tunnetun Scaled Compositesin kanssa. Prototyyppikoneen moottoritoimittajaksi on valittu Pratt & Whitney. JetZero on perustettu vuonna 2021. JetZeron mukaan ensilento tapahtuisi jo vuoden 2027 ensimmäisen neljänneksen aikana. Käyttöönoton odotetaan tapahtuvan vuoteen 2030 mennessä. "BWB-lentokoneilla on potentiaalia leikata polttoaineenkulutusta merkittävästi ja kasvattaa maailmanlaajuista saavutettavuutta. Joukkojen ja varusteiden tehokas kuljetuskyky pitkien etäisyyksien päähän on kriittinen kyky, joka mahdollistaa kansallisen turvallisuusstrategian toteuttamisen", sanoi Yhdysvaltain ilmavoimaministeri Frank Kendall. BWB-rakenteella voidaan toteuttaa useita erilaisia sotilaskuljetuskoneita. Tällaiset lentokonetyypit edustavat noin 60 prosenttia Yhdysvaltain ilmavoimien vuotuisesta lentopolttoaineen kulutuksesta. JetZeron mukaan uusi BWB-lentokone leikkaisi polttoaineenkulutusta ja päästöjä jopa 50 prosenttia. Lentokoneen moottorit toimisivat 100-prosenttisella uusiutuvalla lentopolttoaineella ja tulevaisuudessa energianlähteenä olisi myös vety. JetZero kertoo konetyypin kykenevän kuljettamaan yli 200 matkustajaa ja se sopisi siten keskisuurten lentokoneiden markkinoille myös matkustajaliikenteessä. Yhtiö esittelikin JetZero Z4 BWB -siviilikonekonseptia Pariisin ilmailunäyttelyssä. Yhdysvaltain puolustusministeriö investoi seuraavan neljän vuoden aikana yli 235 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria kehittääkseen uudenlaista teknologiaa yhdessä yksityisten sijoittajien panostusten kanssa. Hanketta toteutetaan ilmavoimien, kansallisen ilmailu- ja avaruushallinto NASA:n ja puolustusministeriön yhteistyönä. Yhdysvaltain ilmavoimat pyrkii ylläpitämään ja kasvattamaan etumatkaansa ilmavoimien kyvykkyyksissä. Uudenlaiset BWB-koneet mahdollistaisivat uuden sukupolven ilmatankkauskoneille sekä kuljetuskoneille toiminnan aiempaa paremmin mm. indopasifisella -alueella BWB-konsepti on ollut tunnettu jo vuosikymmenten ajan, mutta teknologian kehittyessä rakenneratkaisuissa, materiaaleissa ja valmistusteknologioissa ovat tehneet entistä suuremman skaalan ratkaisuiden tuotannon mahdolliseksi. Hankkeesta arvioidaan olevan hyötyä myös kaupallisille matkustajalentoyhtiöille sekä rahtilentoyhtiöille, kun lentokoneet voisivat kuljettaa nykyistä suuremman hyötykuorman pienemmillä operointikustannuksilla. Airbus ja Boeing kehittävät ja ovat koelentäneet omia BWB-ratkaisujaan. Airbusilla on oma MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls) -hanke, jolla koelennetään tulevaisuuden BWB-ratkaisuja. Boeing puolestaan on lentänyt vuodesta 2007 alkaen X-48B blended wing body -mallikoneella yhteistyössä NASA:n kanssa. Blended Wing -ratkaisuja on nähty sotilasilmailussa jo vuosien ajan. Näistä ratkaisuista tunnetuin lienee Northrop Grummanin B-2 Spirit -häivepommittaja, joka lensi ensimmäisen kerran yli 30 vuotta sitten heinäkuussa 1989 (Lue lisää aiemmista lentävistä siivistä uutisestamme: Airbus esitteli Blended Wing -ratkaisua Singaporessa - yhtiön lentävä siipi aloitti koelennot vuonna 2019). Lue myös:
|
|||