Nettikaupoista yhä enemmän pikapaketteja taivaalle - DHL Express laajensi Helsinki-Vantaan terminaalia

DHL_terminaali_4_DHLDHL Expressin pikakuljetukset Helsinki-Vantaan lentokentällä ovat nopeutuneet juuri valmistuneen terminaalilaajennuksen myötä. Investointi oli yli seitsemän miljoonaa euroa. Yksityisasiakkaiden Express-pakettien määrä on kasvanut vauhdilla nettikaupan lisääntyessä.

DHL Expressin pikakuljetuksia käsittelevä terminaali sijaitsee Helsinki-Vantaalla Tullimiehentien varrella. Airsideltä katsottuna se on Rahti 2 -platan reunalla. Yhtiöllä on myös huomattavasti suurempi rahtiterminaali Katriinantiellä kiitotie 3:n luoteispuolella.

DHL_terminaali_2_DHLExpress-paketteja Vantaalle lennätetään DHL:n  Leipzigin Euroopan keskuksesta yhtiöön kuuluvan European Air Transport Leipzigin Airbus A300-600RF -rahtikoneella (otsikkokuvassa).

Päivän aikana kuriirit jakavat pakettiautoillaan aamulennolla saapuneet lähetykset ja samalla keräävät asiakkailta lähtevää Express-rahtia. Paketit lennätetään illalla Vantaalta Leipzigiin, josta ne jatkavat lajittelun jälkeen yöllä eri puolille maailmaa.

Yksityisasiakkaille paketin toimittaminen on haasteellista

Yrityksiin Express-lähetysten toimittaminen on yleensä helppoa, koska virka-aikana on aina joku paikalla. Yksityisasiakkaat puolestaan ovat päivisin töissä ja useimmiten ketään ei ole kotona. Silti tutkimusten mukaan esimerkiksi naapurin ei haluta vastaanottavan pakettia, vaikka hän olisikin paikalla.

DHL Express aikookin jatkossa kehittää nopeasti lisääntyviä yksityisasiakkaiden pikakuljetuksia uusilla noutopisteillä ja myös pakettiautomaateilla. Siten myös yhtiön Helsinki-Vantaan terminaalin uudistuksiin kuului Express-lähetysten palvelupiste, jonka edustalla on pysäköintitilaa.

DHL_terminaali_1_DHL”Investointi Helsinki-Vantaalla on jatkoa verkostomme terminaalien laajennuksille esimerkiksi East Midlandissa Englannissa ja Leipzigissä Saksassa,” Suomessa vieraillut DHL Expressin Euroopan toimitusjohtaja John Pearson (kuvassa) kertoo.

"DHL on pikakuljetustoiminnan pioneeri ja markkinajohtaja Suomessa. Haluamme varautua investoinnilla myös tulevaan kasvuun."

Helsinki-Vantaan terminaalin laajennukseen kuului kuljetushihnaston automatisointi, mikä nopeutti pakettien käsittelyä. Toimintamallin muutoksen ja 500 neliön lisätilan ansiosta lähetykset voidaan nyt lastata säältä suojassa suoraan hihnalta jakeluautoihin.

DHL_terminaali_3_DHLUudistuksia on tehty myös DHL Expressin Tampere-Pirkkalan terminaalissa, joka palvelee Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomen asiakkaita. Express-lähetykset kuljetetaan sinne kuorma-autoilla suoraan Helsinki-Vantaalta lentorahtikonteissa (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi).

Näin paketit saapuvat aiemmin terminaaliin lajiteltaviksi ja myös kuriirit pääsevät matkaan nopeammin jakelemaan niitä. Yhtiöllä on terminaali myös Turun lentoasemalla.

Yksityisasiakkaiden määrä on kasvanut nopeasti

DHL_terminaali_1Pikakuljetusten kasvua selittää viennin ja tuonnin rakenteen muutos. Suurten yritysten lisäksi myös pienemmät firmat suosivat JOT (Just On Time) -toimituksia, joilla omaa pääomaa sitovat varastot pidetään mahdollisimman pieninä. Esimerkiksi erilaiset toiminnalle kriittiset varaosat ovat tyypillisiä Express-tilauksia Euroopan keskusvarastoista.

”Pikakuljetukset ovat laajentuneet arkipäivän tuotteisiin. Kansainvälisen verkkokaupan kasvu merkitsee myös meille lähetysten lukumäärän kasvua”, DHL Expressin Suomen toimitusjohtaja Peter Ervasalo kertoo.

Vuoteen 2012 asti yksityisiä B2C-asiakkaita (Business to Customer) Suomen DHL Expressillä oli vain 1 - 1,5 prosenttia.

"Yksityisten asiakkaiden määrä on kasvanut nopeasti: muutaman viime vuoden aikana osuus on noussut jo lähes 50 prosenttiin", Ervasalo toteaa. 

DHL_terminaali_4Vaikka pikakuljetusmarkkinan kokonaisvolyymi on vaihdellut talouskriisissä, markkinan kokonaiskasvu on ollut vuosituhannen vaihteesta kuitenkin yli 10 prosenttia. Volyymin kasvu ja rakennemuutos ovat merkinneet asiakaslukumäärän kasvua.

”12 vuotta sitten palvelimme vuosittain 3 500 eri asiakasta. Nyt määrä on jo yli 15 000”, Ervasalo kuvaa muutosta.

Yksityisasiakkaiden palveluun lisää vaihtoehtoja

Suomen pikakuljetusmarkkina elää murroskautta ja siksi DHL:ssä panostetaan yksityisasiakkaiden palveluun. Keski-Euroopassa tähän on investoitu jo muutamia vuosia aikaisemmin.

Amazon, Zalando, Thomann, Verkkokauppa.com, Varusteleka... Suomessakin suosittuja nettikauppoja riittää kaikkiin tarpeisiin. Lisänä pakettiliikennettä kasvattamassa ovat Huuto.net ja eBay -tyyppiset kuluttajalta kuluttajalle -kauppapaikat.

Silti nettiostoksissa asiakas kuitenkin useimmiten edelleen valitsee sen edullisimman toimitustavan, kuten perinteisen postipaketin.

DHL_terminaali_3Toisaalta myös yksityisasiakas on valmis joskus maksamaan suurimmasta mahdollisesta toimitusnopeudesta. Kun kyseessä on ostajalle erityisen tärkeä tuote, esimerkiksi juuri julkaistu ja pitkään odotettu tietokonepeli, se saatetaan tilata pikapakettina.

Pikapaketin etenemisen reaaliaikainen seurantamahdollisuus netissä kiinnostaa yksityisasiakkaita erityisesti arvokkaissa tilauksissa, kuten harvinaisissa nettihuutokauppalöydöissä tai kalliissa elektroniikassa. Näissäkin ollaan joskus valmiita maksamaan Express-palvelusta.

”Pääkaupunkiseutu tuo kokonaisliikevaihdostamme puolet. Yksityisasiakkaiden tarpeet kuitenkin kasvavat kaikkialla maassa”, DHL:n Ervasalo kertoo.

DHL Express kartoittaakin aktiivisesti ratkaisuja parantaa yksityisasiakkaiden palvelua. Tavoitteena on, että noutopisteitä ja pakettiautomaatteja olisi jatkossa käytettävissä sadoissa paikoissa eri puolilla Suomea. Jakelussa yhteistyötä tehdään mm. Postin kanssa.

Konelaivaston kapasitettia kasvatetaan

Rahdin määrän kasvulla on vaikutuksia myös DHL:n konelaivastoon. Vanhoista Airbus A300B4 -koneista ollaan hankkiutumassa eroon.

DHL_terminaali_5_DHLNiitä, kuten myös pienempiä ja sinänsä erittäin toimivia Boeing 757 -koneita on korvattu suuremmilla Airbus A300-600RF -rahtikoneilla. Yhtiöllä on käytössään myös Boeing 767 ja 777 -koneiden rahtiversioita.

Tavoitteena ei ole niinkään kasvattaa laivastonsa koneiden määrää vaan niiden kokonaiskuljetuskapasiteettia.

DHL:n lentotoimintaa hoitavilla yhtiöillä on noin 250 rahtikonetta eri puolilla maailmaa. Niillä operoidaan lentoja yli 500:lta lentokentältä. Päivittäisiä lentoja on noin 2800.  T.T.

 Eri liiketoimintayksiköistä koostuva logistiikkayhtiö DHL tarjoaa kotimaisia ja kansainvälisiä pakettikuljetuksia, maailmanlaajuisia pikakuljetuksia sekä maantie-, lento- ja merirahtikuljetuksia.

DHL_terminaali_2Yhtiön verkostoon kuuluu yli 220 maata ja aluetta sekä noin 325 000 työntekijää. DHL on vuodesta 2002 asti ollut osa Deutsche Post DHL Group -konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2014 oli yli 56 miljardia euroa.

Suomessa DHL:llä on 40 runkokuljetusreittiä ja noin 300 kuriirireittiä. Henkilöstöä on 230.

DHL perustettiin vuonna 1969 San Franciscossa alunperin kuljettamaan tärkeitä dokumentteja. Nimi DHL syntyi kolmen perustajan sukunimien ensimmäisistä kirjaimista: Adrian Dalsey, Larry Hillblom ja Robert Lynn.

Lue myös: