Norjan kuninkaallisten ilmavoimien Lockheed Martin F-35A -hävittäjät ottivat virallisesti operatiivisen päivystysvastuun Norjan ilmatilasta Evenesin tukikohdassa 6. tammikuuta 2022 kello 11.45. Tämän myötä QRA-tehtäviä (Quick Reaction Alert) Norjalle ja Natolle noin 42 vuotta lentäneet F-16 -hävittäjät poistetaan vaiheittain käytöstä. Virallisen päivystysvastuun siirron aikaan Pohjois-Norjan Evenesin tukikohdassa satoi kovasti lunta ja näkyvyys oli heikko. Vaikka säätila pakotti osaltaan lyhentämään päivän juhlallisuuksia oli kyseessä historiallinen askel Norjan kuninkaallisille ilmavoimille. "F-35 on nyt saanut viestikapulan F-16 -hävittäjiltä ja jatkaa jatkuvaa valvontaa. Tunnen suurta ylpeyttä tänään. Uusien hävittäjien käyttöönotto on ollut menestys henkilöstömme ja yhteistyökumppaneidemme ansiosta”, sanoi Norja ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Rolf Folland. Viimeisten vuosikymmenten aikana Norjan F-16 -hävittäjät ovat suorittaneet QRA-tehtäviä Bodøn lentotukikohdasta. Nyt päivystysvastuun ottavat F-35 -hävittäjät toimivat hieman pohjoisemmassa sijaitsevasta Evenesin lentotukikohdasta. Evenesiä kehitetään ja se tulee olemaan F-35A -hävittäjien lisäksi myös P-8 Poseidon -meritoimintakoneiden kotitukikohta. Vuoteen 2025 mennessä Evenesin tukikohdassa työskentelee noin 500 työntekijää ja 300 varusmiestä. Norja suorittaa QRA-tehtäviä Natolle ja sen hävittäjät ovat jatkuvassa valmiudessa. Tuntemattoman ilma-aluksen lähestyessä Norjan ja Naton ilmatilaa nousevat F-35 -hävittäjät ilmaan 15-minuutin sisällä. Sen jälkeen ne suorittavat tunnistustehtävän ja dokumentoivat ilmatilan läheisyyteen tulevat ilma-alukset. Vuonna 2010 Norjassa tehtiin päätös korvata vuonna 1980 käyttöönotettu F-16 -laivasto 52 Lockheed Martin F-35A -hävittäjällä. Kaikkiaan Norjalla on käytössään 57 F-16 -hävittäjää. Näistä vanhoista hävittäjistä ainakin 12 kappaletta on myyty Draken Internationalille, joka tarjoaa ns. aggressor-palveluja hävittäjäkoneilla Yhdysvaltain puolustusministeriölle. Osa käytöstä poistetuista hävittäjistä myytäneen muille Nato-maille. Ensimmäisten norjalaislentäjien koulutus F-35A -hävittäjien käyttöönottoa varten käynnistyi Yhdysvalloissa Luken lentotukikohdassa vuonna 2015. Ensimmäiset F-35A -hävittäjät saapuivat Norjaan Ørlandin lentotukikohtaan marraskuussa 2017. Norjan ilmavoimien on määrä saavuttaa täysi operatiivinen valmius 52 toimitetulla F-35A -hävittäjällä vuonna 2025. Norja on osallistunut F-35A -hävittäjillään jo kahdesti Naton Islannin ilmavalvontaoperaatioon, jonka lisäksi ne osallistuivat kesäkuussa 2021 myös Arctic Challenge Exercise -harjoitukseen. Norjan Lockheed Martin F-35A -hävittäjissä on käytössä myös Suomen ilmavoimien valitsema lisävaruste eli rungon yläpuoliseen muotosuojaan asennettu jarruvarjo. Se mahdollistaa operaatiot myös heikommissa kiitotien kitkaolosuhteissa lyhentäen jarrutusmatkoja sekä parantaen ohjattavuutta liukkaalla säällä. Jarruvarjosta on apua myös toimittaessa kovissa sivutuuliolosuhteissa tai hajautetuista tukikohdista maanteillä. Laskukiidon pituus lyhenee jarruvarjon käytöllä merkittävästi. Jarruvarjo tuo merkittävää apua ohjattavuuteen jäisillä kiitoteillä. Norjan Ilmavoimien kouluttaja Martin Tesli kommentoi Arizonassa Luken lentotukikohdassa Lentoposti.fi:lle, että jarruvarjosta on huomattava apu ja ohjattavuus on parempi, kuin aiemmalla F-16 -hävittäjällä. MH Lue myös:
|
|||