Rajavartiolaitoksen työjuhtana 36 vuotta toiminut AB 412-helikopteri OH-HVE poistettiin käytöstä

OH-HVE_080623Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivueen työjuhtana Rovaniemellä toiminut Agusta-Bell AB 412 -helikopteri OH-HVE (sn2554) siirtolennettiin 8. kesäkuuta 2023 Jyväskylän kautta Helsinki-Vantaalle. Kyseinen helikopteri siirrettiin eläkkeelle 36 palvelusvuoden jälkeen. Siirtolennon miehistö ei ollut edes syntynyt, kun helikopteri otettiin käyttöön Rajavartiolaitoksessa.

AB 412-helikopteri OH-HVE, joka tunnettin myös nimellä Super-Echo on siirretty eläkkeelle. Vuonna 1986 valmistuneelle helikopterille tuli Rajalla kaikkiaan 36 palvelusvuotta, joiden aikana lentotunteja kertyi 11 267.

Helikopteri siirtolennettiin torstaina 8. kesäkuuta Rovaniemeltä Jyväskylän kautta Helsinki-Vantaalle (otsikkokuva Rovaniemeltä 8.6.2023). Siirtolennon suorittaneesta ohjaamomiehistöstä kumpikaan ei ollut edes syntynyt, kun OH-HVE:llä  jo lennettiin operatiivisia lentoja Rajalla. Viimeisellä lennolla käytettiin erikoisradiokutsua Super-Echo, jonka lisäksi lennettiin ohilento Rovaniemen lähilennonjohtotornin editse.

Suomen ilma-alusrekisteriin OH-HVE:n käyttöönottopäiväksi on merkitty 30.01.1987. Viimeinen operatiivinen lento helikopterilla suoritettiin 7.6.2023. Kyseessä oli harjoituslento Rovaniemen kaupungin edustalla, kun Lainaanrannassa tehtiin virtaavan veden vinssauksia.
 
Super-Echo sai palveluksensa aikana useita päivityksiä, joista merkittävimpinä oli 2000-luvun alussa modifikaatiossa saavutettu NVG-laitteiden mahdollistama pimeänäkökyky sekä Virve-viranomaisverkkoon integroituminen. Viimeisimpiä lämpökamera-sensorijärjestelmiä ei tähän kopteriin enää asennettu.

Rajalla on ollut käytössä kaikkiaan kolme Agusta-Bell AB 412EP-helikopteria OH-HVJ, OH-HVK ja OH-HVE. Näistä ensimmäinen modernisoitiin 2010-luvun lopulla.
Ensimmäiset kaksimoottoriset AB 412 -meripelastushelikopterit saapuivat Suomeen vuosina 1985 ja 1987. Helikopterin SP -malli saapui vuonna 1990. Myöhemmin tilattiin vielä kaksi uutta AB 412 -helikopteria uudemmilla päivityksillä ja mallitunnuksilla. Näistä AB 412EP saapui Suomeen vuonna 1996 ja B 412 vuonna 2000.

raja_kopteritAgusta Bell AB 412 on kaksimoottorinen kevyt helikopteri, jota operoidaan neljän hengen miehistöllä. Maksimi matkustajamäärä on 10. Helikopterin maksimi lentoonlähtöpaino on 5400 kg. Helikopterin matkalentonopeus on 220 km/h ja toimintamatka on noin 800 km. Helikopterin varustuksena on pimeänäkölaitteet ja lämpökamera sekä säätutka ja etsintävalonheitin. Kopterissa on myös 270 kg:n nostokyvyn tarjoava pelastusvinssi.
 
Ulkopuolista kuormaa voidaan nostaa jopa 1000 kg. Tämä suorituskyky on tullut tarpeeseen metsä- ja maastopalojen kanssa, kun helikopterilla on kuljetettu 1000 litran BambiBucket-sammutussäiliötä.

AB 412:n päätehtäviä ovat rajavalvonta, meripelastus sekä pelastus- ja sairaankuljetus maa- ja merialueella. Kalustoa voidaan myös käyttää kattavasti eri viranomaisten virka-aputehtävissä. Viime vuosina AB 412 -kalustoa on käytetty pääsääntöisesti Rovaniemen tukikohdasta käsin Pohjois-Suomen alueella.
 
Raja_AB412Helikopterityyppi tuli tunnetuksi myös pääkaupunkiseudulla, kun kolme Vartiolentolaivueen AB 412 -helikopteria toimi Malmin lentoaseman tukikohdasta. Ne korvattiin vuonna 2016 uusilla H215-helikoptereilla. Viidestä Rajan AB 412-helikopterista kolme laitettiin tuolloin myyntiin ja muut jäivät käyttöön Rovaniemen tukikohtaan.

Rajavartiolaitoksella on parhaillaan käynnissä MVX-valvontalentokonehanke, jossa korvataan nykyisten Dornier-valvontakoneiden suorituskyky. Samalla suunnitellaan myös Rovaniemellä käytössä olevan AB 412 -kaluston korvaamista. Kyseessä on kokonaishankinta missä huomioidaan myös vaihtoehtoja Rajavartiolaitoksen 2030-luvun lentotoimintakonseptin tarpeisiin. Lähivuosina käynnistyykin myös uusi helikopterihanke. MH, HK

 
Lue myös: