Raytheon ja sen kumppanit Finmeccanica, CAE USA sekä Honeywell Aerospace osallistuvat Yhdysvaltain ilmavoimien T-X -suihkuharjoituskonehankkeeseen T-100 -koneellaan. Tarjottava kokonaisratkaisu pohjautuu Alenia Aermacchi M-346 -koneeseen. Raytheonin johtama ryhmittymä on kouluttanut lähes 45 000 lentäjää ja miehistönjäsentä kehittämittämillään koulutusjärjestelmillä. Yhteistyössä valmistajat tarjoavat kisaan Aermacchi M-346 -koneesta kehitettyä T-100 versiota ja viimeistä teknologiaa hyödyntävän maakoulutuslaitteen. Raytheon on valmistanut Yhdysvaltain ilmavoimien käytössä aiemmin olleet T-1 Jayhawk ja T-6 Texan II -koneet ja koulutuslaitteet. Yhteistyössä tarjottava T-100 -ratkaisu on jatkokehitelmä vuonna 2004 ensilentonsa tehneestä italialaisesta Alenia Aermacchi M-346 -suihkuharjoituskoneesta. Se puolestaan perustuu Aermacchin 90-luvulla yhdessä venäläisen Jakovlevin kanssa kehittelemään Jak/AEM-130 -koneeseen. Yhtiöt päättivät kuitenkin vuonna 2000 jatkaa omillaan ja tuloksena oli kaksi varsin samanlaista konetta: venäläinen Jak-130 ja italialainen M-346. Honeywell Aerospace toimittaa T-100 -koneeseen yhdessä ITEC:n (International Turbine Engine Company) kanssa kaksi F124 -suihkumoottoria. Sitä kehutaan luokkansa parhaaksi teho-painosuhteeltaan sekä luotettavuudeltaan. Kaikkiaan F124/125 -moottoriperheellä on takanaan jo yli 800 000 operointituntia. CAE USA puolestaan suunnittelee ja kehittää T-100 -ratkaisuun yhtä maailman kehittyneimmistä simulaattoripohjaisista koulutusjärjestelmistä. Yhdysvaltain ilmavoimien T-X -hankkeen tavoitteena on korvata ilmavoimien ikääntyvät Northrop T-38 Talon -koneet. Sotilaskonevalmistajat kisaavat kaikkiaan noin 350 uuden koulukoneen tilauksesta oheisjärjestelmineen ja koulutuksineen noin 40 vuoden ajaksi. Muut T-X -hankkeeseen osallistujat ovat Lockheed Martin ja Korea Aerospace Industries KAI T-50A -yhteishankkeellaan sekä Northrop Grumman, joka tarjoaa Saab-Boeing -yhteistyön tavoin ilmavoimille kokonaan uutta konetyyppiä. Lue myös:
|
|||