Suuremman 242 tonnin lentoonlähtöpainon saanut Airbus A330 nousi ensilennolleen

A330_242T__First_flight_take_off_2_Ensimmäinen 242 tonnin maksimilentoonlähtöpainoon (MTOW) kykynevä A330-versio on tehnyt ensilentonsa. Parannetulla koneella voidaan operoida jopa 15 tuntisia lentoja. Avausasiakas Delta Airlines saa ensimmäisen koneyksilön vuonna 2015.

Airbusin Toulousen tehtailta ensilennolleen noussut A330-300 (F-WWYY) palasi onnistuneen lennon jälkeen lähtökentälle 3 tunnin 30 minuutin jälkeen. Koelentosarjan avauksella varmistetiin ohjausjärjestelmien toimivuutta ja koneen suorituskykyä. Uudistettua aerodynamiikkaa ja suorityskykyä koelennetään noin 15 tunnin ajan.

"Onnittelut koko ryhmälle, joka on ollut vastuussa 242 tonnisen A330-version valmistamisesta ennakoitua nopeammin. Olemme aikataulussa toimittaaksemme ensimmäisen suuremman lentoonlähtöpainoin omaavan version vuonna 2015 Delta Airlinesille", iloitsi Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Didier Evrard.

A330_242T_before_first_flightDelta Airlines vastaanottaa ensimmäisen 242-tonnisen A330-koneensa vuoden 2015 toisella neljänneksellä. Amerikkalaisyhtiö on myös tulevan A330neo-koneen avausasiakas.

Operaattorit saavat hyötyä uudistetun koneen lisäkantamasta ja alemmasta polttoaineenkulutuksesta. Lisäystä nykyisiin A330-300-koneiden 233 tonnin MTOW:iin tulee siis yhdeksän tonnia.

Ilmanvastusta vähentävien aerodynaamisten ratkaisujen ja uusimpien moottoriparannusten ansiosta uuden 242 tonnin A330:n polttoaineen kulutusta on saatu vähennetty jopa 2 prosenttia. Koneella voidaan lentää 500 merimailia eli yli 900 kilometriä pidemmälle, mikä merkitsee 13-15 tunnin matka-aikaa.

Lyhempirunkoinen A330-200-kone saa 242-tonnisen version alkuvuodesta 2016.

Ensimmäiset uudelleen moottoroidut A330-800neo ja A330-900neo -koneet toimitetaan asiakkaille loppuvuodesta 2017 lähtien. A330neo-koneissa on Rolls-Royce Trent 7000 -moottorit, parannettu aerodynamiikka ja uusi matkustamo.

 

Lue myös: