Yksi aikakausi päättyi Norjassa - uudet P-8A Poseidonit ottivat valvontavastuun P-3 Orioneilta

Norja_Orion_nouseeYksi aikakausi päättyi Norjassa, kun Lockheed P-3 Orion -meritoimintakoneen viimeinen lento lennettiin 30. kesäkuuta 2023. Nämä vuodesta 1969 saakka saakka Norjan puolustusvoimia palvelleet meritoimintakoneet on nyt korvattu uusilla Boeing P-8 Poseidon -meritoimintakoneilla.

Lauantaina 30. kesäkuuta muutama tuhat ihmistä oli saapunut avoimien ovien tapahtumaan Andøyan tukikohtaan seuraamaan Norjan ilmavoimien P-3 Orion -meritoimintakoneen viimeistä lentoa. Varsinainen viimeinen operatiivinen lento konetyypillä toteutettiin Pohjois-Norjassa jo 23. kesäkuuta.

Lockheed P-3 Orion teki ensilentonsa vuonna 1959. Se perustuu Lockheed L-188 Electra -matkustajakoneeseen, joka puolestaan nousi ensimmäisen kerran ilmaan vuonna 1957.

Norja_Orion_tailNeljällä Rolls Royce Allison T56-A-14 -potkuriturbiinimoottorilla varustetun P-3 Orion -koneen toiminta-aika on huimat 16 tuntia ja toimintamatka on yli 15 000 kilometriä. Koneessa on 11 hengen miehistö.

P-3 Orion koneiden tunnusomainen piirre on koneen takarungossa sijaitseva ns. MAD-puomi (Magnetic anomaly detector). Se havainnoi muutoksia maapallon magneettikentässä ja paikantaa sukellusveneen metallin aiheuttaman poikkeaman avulla.

Norja_Orion_1Pitkän 54 vuoden käytön jälkeen Norja luopuu Andøyan tukikohdasta toimineista kuudesta Lockheed P-3B, P-3C and P-3N Orion -meritoimintakoneesta. Näiden koneiden suorituskyky korvattiin vuonna 2016 käynnistyneellä P-8 Poseidon -meritoimintakonehankinnalla.

Aiemmin syyskuussa 2022 Norja luopui jo kahden Dassault Falcon DA-20ECM -koneen käytöstä noin 50 vuoden käyttöiässä. Kyseiset koneyksilöt valmistuivat jo vuonna 1966 ja Norjan ilmavoimien käyttöön ne tulivat vuonna 1972. Näiden koneiden elektronisen sodankäynnin suorituskyky korvataan niin ikään P-8 Poseidoneilla sekä F-35A -hävittäjillä.

Norja_Orion_2Norjan tavoitteena oli korvata vanheneva Orion-kalusto vuosina 2020-2025. Ensimmäinen viidestä uudesta P-8 Poseidonista laskeutui Norjan Evenesin tukikohtaan helmikuussa 2022. Operatiivisen toiminnan Norjan Poseidonit aloittivat vuoden 2023 aikana. Samaisena päivänä viimeisen lennon kanssa myös uusien P-8 Poseidon -koneiden kotitukikohdalla oli juhlapäivä. Se täytti 50 vuotta.

Norja_P8_PoseidonPitkälti Boeing 737-800ERX -matkustajakoneeseen (Extended Range) eli 737-800 varustettuna 737-900:n siivillä pohjautuva P-8A Poseidon soveltuu sukellusveneiden torjuntaan, pintasodankäyntiin sekä tiedustelu ja valvontatehtäviin. Matkustajaversioon verrattuna Poseidonin toimintasädettä on pidennetty lisätankeilla, jonka lisäksi sitä voidaan tankata myös ilmassa.

Poseidonin aseistukseen kuuluu ainakin syvyyspommeja, torpedoja sekä SLAM-ER-maa/merimaaliohjuksia. Valvontakykyjä tarjoavat Raytheon APY-10 -monitoimitutka sekä veteen pudotettavat kuuntelu- eli sonopoijut. Sisäisen ruumatilan lisäksi vaikutuskykyjä voidaan kuljettaa koneen siipiripustimissa. Uusimpana vaikutuskykynä on kyky pudottaa HAAWC-järjestelmän täsmätorpedoja lähes matkalentokorkeudesta eli jopa 30 000 jalan eli reilun yhdeksän kilometrin korkeudesta.

Norja_P3_P8Ensimmäinen Poseidon toimitettiin US Navylle vuonna 2012. Konetyyppi korvaa monissa maissa 60-luvulta saakka käytössä olleet Lockheed P-3 Orion -potkuriturbiinikoneet. Norjan P-8 Poseidoneilla on merkittävä rooli tilannekuvan rakentamisesta pohjoisilla alueilla Norjalle ja Natolle.