Yli 50-vuotias B-52 Stratofortress sai kyvyn kuljettaa JDAM-täsmäaseita pommikuilussa

B52_launcher_1Boeing on toimittanut Yhdysvaltain ilmavoimille kuusi parannettua pyörivää CRL-pommiripustinta B-52H Stratofortress -koneisiin. Ne tuovat koneveteraanille mahdollisuuden kuljettaa JDAM- ja JASSM-täsmäaseita rungon sisäisessä kuilussa. Aiemmin vastaavaan ripustimeen on voitu kiinnittää konventionaalisia CALCM-risteilyohjuksia.

Boeing luovutti USAF:lle kuusi uudistettua B-52-koneen rungon sisäistä ripustinjärjestelmää Barksdale Air Force Basessa 13. tammikuuta. Nimellä Convetional Rotary Launcher -tunnettu (CRL) laite mahdollistaa GPS-ohjattujen aseiden kuljettamisen.

Aiemmin JDAM-pommeja on voitu kantaa siipiripustimissa. CLR mahdollistaa B-52-koneiden joustavamman käytön muuttuvissa tilanteissa lisäämällä pommittajan täsmäasekuormaa lähes 50 prosentilla.

Jos sisäiset aseet riittävät, runsaasti ilmanvastusta lisäävistä siipiripustimista voidaan luopua. Silloin koneen toimintamatka ja aika kohteen yläpuolella kasvavat.

b52_sea_usafRipustinjärjestelmä kuormataan aseilla koneen ulkopuolella (otsikkokuvassa ripustin tyhjänä kuljetuslavetillaan). Ennen lentoa nostetaan paikalleen pommikuiluun. Kohteessa CLR pyörii akselinsa ympäri siirtäen tarvittavan ohjuksen tai pommin alimmaiseksi laukaisua varten.

"Uudistetut ripustimet mahdollistavat joustavan siirtymisen CALCM-ohjuksista (Conventional Air Launched Cruise Missile) uusiin JASSM-ER-aseisiin (Joint Air-to-Surface Standoff Missile - Extended Range)", totesi eversti Tim Dickinson, joka johtaa B-52-ohjelmaa Yhdysvaltain ilmavoimissa.

Boeing on nyt modifioinut kuusi aiempaa Common Strategic Rotary Launcher -ripustinta soveltuvaksi Military Standard 1760 -mukaisille täsmäaseille. CLR-järjestelmä voidaan tarpeen mukaan siirtää koneesta toiseen.

Ripustimeen voidaan kiinnittää kahdeksan GPS/inertia-ohjattua JDAM-pommia (Joint Direct Attack Weapon). Myöhemmässä vaiheessa on tulossa mahdollisuus kantaa yhtä monta JASSM-ohjusta ja Miniature Air Launched Decoy -harhamaalilennokkia.

Myös Suomen Ilmavoimat käyttää JDAM-täsmäpommeja. F/A-18 Hornet -hävittäjät saavat kyvyn kuljettaa myös JASSM-ohjuksia.

Boeing B-52

Ensimmäiset Boeing B-52 Stratofortress -koneet valmistuivat vuonna 1952. Hämmästyttävää kyllä, Yhdysvaltojen ilmavoimat aikoo käyttää tyyppiä ainakin vuoteen 2040 asti. Kaikkiaan B-52-koneita valmistui 744 kahdeksana eri versiona vuosina 1952 -1962.

B52_launcher_2

Kylmän sodan kiihkeimpinä vuosina Yhdysvallat piti jatkuvasti kellon ympäri ilmassa ydinasein varustettuja B-52-koneita, joiden tehtävänä oli vastaisku mahdollisen Neuvostoliiton hyökkäyksen sattuessa. Pommittajaa on käytetty myös mm. Vietnamin ja Irakin sodissa.

Nykyisin USAF:n riveissä on vielä 76 B-52H-versiota. Kaksi niistä on koekoneina Edwards Air Force Basessa ja 74 operationaalisina Minotissa sekä Barksdale AFB:ssä Kaliforniassa. T.T.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: