Air pb toimitti 210 tonnia Nesteen valmistamaa biopolttoainetta Tukholman Arlandan lentokentälle

Neste_airbpRuotsin lentokenttäoperaattori Swedavia osti Air bp:ltä 210 tonnia vastuullista lentopolttoainetta (Sustainable Aviation Fuel, SAF) käytettäväksi Tukholman Arlandan lentokentälle. Biopolttoaineen on valmistanut Neste. Ruotsi pyrkii aktiivisilla toimillaan vähentämään fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja vähentämään päästöjä.

Air pb toimitti syyskuussa Tukholman Arlandan lentokentälle 210 tonnia suomalaisen Nesteen valmistamaa biopolttoainetta. Air pb:n ja Swedavian välinen yhteistyö käynnistyi kesäkuussa 2019, kun se toimitti vastuullista lentopolttoainetta Tukholman Arlandaan, Åren Östersundiin, Malmöön, Göteborgin Landvetteriin sekä Uumajaan.

"Swedavia jakaa tavoitteemme vastuullisesta ilmailualasta. Tällaisen yhteistyön avulla osoitamme jälleen kerran mitä voidaan saavuttaa, kun pyrimme yhdessä kohti pienempiä päästöjä", sanio Air pb:n toimitusjohtaja Martin Thomsen.

Viimeisin toimitus liittyy Air bp:n ja Nesteen elokuussa julkistamaan sopimukseen, jonka myötä yhtiöt lisäävät vastuullisen lentopolttoaineen (Sustainable Aviation Fuel, SAF) tarjontaa lentoasema-asiakkaille vuosina 2020 ja 2021.

Biokerosiinia tulee saataville valikoiduilla lentoasemilla Euroopassa ja ensivaiheessa Tukholman Arlandan ja Oslon Gardemoenin lentokentillä (Lue uutisemme aiheesta: Neste ja Air bp lisäävät vastuullisen lentopolttoaineen tarjontaa Euroopassa).

Maailman johtaviin lentopolttoaineen toimittajiin kuuluva Air pb on toimittanut vastuullista lentopolttoainetta vuodesta 2010 lähtien yli 25 asiakkaalle 16 eri lentoasemalle ympäri maailmaa.

Ruotsilla on kunnianhimoinen tavoite olla täysin riippumaton fossiilisista polttoaineista vuoteen 2045 mennessä. Osana aloitetta Ruotsin hallitus ilmoitti 11. syyskuuta 2020, että se ottaa käyttöön kasvihuonekaasupäästöjen vähennysvelvoitteen Ruotsissa myytävälle lentopolttoaineelle vuonna 2021. Vähennystavoite on 0,8 % vuonna 2021 ja nousee asteittain 27 %:iin vuoteen 2030 mennessä. Tämän myötä Ruotsista on tulossa kiistaton johtaja kestävän ilmailun alalla.

”Tarvitsemme edelläkävijöitä, jotka toimivat kestävän ilmailun suunnannäyttäjinä. Ruotsin hallituksen asettama kunnianhimoinen tavoite on esimerkki, jota myös muiden tulisi seurata tukeakseen ilmailualaa päästövähennystavoitteiden saavuttamisessa. Tämä antaa myös tarvittavaa varmuutta vastuullisten lentopolttoaineiden valmistajille tuotannon lisäämiseen liittyviin investointeihin”, sanoo Jonathan Wood, Nesteen Renewable Aviation -liiketoimintayksikön euroopan johtaja.

Aiemmin tänä vuonna Norja velvoitti lentopolttoaineen toimittajat lisäämään polttoaineeseen vähintään 0,5 % biopolttoainetta. Nesteen mukaan markkinoiden kapasiteetti riittää siihen, että Ruotsiin ja Norjaan voidaan toimittaa ennakoitu määrä kestävää lentopolttoainetta.

Ruotsin lisäksi myös Norja on profiloitunut vastuullisen lentopolttoaineen tarjoajana, kun Oslon Gardemoenin lentokentästä tuli maailman ensimmäinen bio-hub jo vuonna 2016.


Neste on maailman johtava uusiutuvan lentopolttoaineen tuottaja

Neste valmistaa Neste MY uusiutuva lentopolttoaine-tuotetta, joka on valmistettu uusiutuvista jäte- ja tähderaaka-aineista. Puhtaassa muodossaan tuotteella voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 80 % sen elinkaaren aikana fossiiliseen lentopolttoaineeseen verrattuna.

Nesteen uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantokapasiteetti on tällä hetkellä 100 000 tonnia vuodessa. Singaporen jalostamon laajennuksen myötä ja mahdollisilla lisäinvestoinneilla Rotterdamin jalostamoon Neste pystyy valmistamaan vuodessa noin 1,5 miljoonaa tonnia  uusiutuvaa lentopolttoainetta vuoteen 2023 mennessä.

Lue myös: