Yhdysvaltain liittovaltion Pohjois-Teksasin suuri valamiehistö on päättänyt nostaa syytteet Boeingin entistä teknistä pääkoelentäjää vastaan. Syytteet koskevat Boeing 737 MAX -koneen järjestelmätietojen pimittämistä Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n ilma-alusten arviointiryhmältä AEG:lta. Pääkoelentäjä petti syytteen mukaan FAA:n AEG:ta (Aircraft Evaluation Group) Boeing 737 MAX -koneiden arviointimenettelyn ja tyyppihyväksyntämenettelyn aikana toimittaen vääriä, epätarkkoja sekä puutteellisia tietoja lentokoneen lennonhallintajärjestelmistä. Kyse on erityisesti MCAS-järjestelmästä (Maneuvering Characteristics Augmentation System), jonka oli määrä saada taustalla toimien uusin 737-koneversio vastaamaan aiempia konetyyppejä. Ratkaisulla haettiin säästöjä lentäjien koulutuksista. Kyseisestä järjestelmästä ei oltu kerrottu lentäjille eikä siitä löytynyt tietoja lentokoneen käsikirjasta. Järjestelmävirheiden takia kaksi Boeing 737 MAX -konetta tuhoutui lento-onnettomuuksissa vuosina 2018 ja 2019 vieden mukanaan 346 ihmistä. MCAS-Järjestelmä oli toteutettu vain yhden kohtauskulma-anturin tietojen varaan. Sen vikaantuminen johti molemmissa lentoturmissa toistuvaan nokka-alas -trimmaukseen ja lentäjät menettivät koneiden hallinnan, koska heillä ei ollut koulutusta eikä tietoa taustalla vaikuttavasti järjestelmästä tai sitä koskevista epätavallisista toiminnoista. Syytetyn pääkoelentäjän todetaan huomanneen vuonna 2016 muutostarpeista MCAS-järjestelmässä. Siitä ei kuitenkaan informoitu FAA AEG:ta. Kaikki viittaukset MCAS-järjestelmästä poistettiin viimeisestä vuonna 2017 vahvistetusta 737 MAX Flight Standardization Boardin raportista. Sen seurauksena MCAS:sia ei mainittu 737 MAXin lentokäsikirjassa eikä koulutusmateriaaleissa. Pääkoelentäjää syytetään kaikkiaan kuudesta eri tasoisesta väärennöksestä, joista kahdesta maksimirangaistus on 20 vuotta vankeutta ja neljän osalta 10 vuotta vankeutta. Kyseessä on siis vasta syyte ja tuomioistuinkäsittely on edessä. Lue myös:
|
|||