Ilmatorjuntamuseo sai perjantaina 27. tammikuuta kokoelmiinsa merkittävän lisän, kun Buk M1 -ohjusjärjestelmän 9A310M1 TELAR -lavettivaunu (Ps443-25) saapui Tuusulaan. Suomen suorituskykyisintä ITO96-ohjusjärjestelmää ollaan poistamassa Puolustusvoimien operatiivisesta käytöstä. Museon kokoelmiin saatiin Buk 9K37 M1 -alueilmatorjuntajärjestelmään (Бук 9K37, ITO96) keskeisin osa eli omalla tutkalla ja ohjuslavetilla varustettu TELAR-tela-ajoneuvo 9A310M1 (Transporter Erector Launcher and Radar). Se kykenee itsenäiseen tulitoimintaan myös ilman järjestelmään kuuluvia tutka- ja johtokeskusvaunuja. Ilmatorjuntamuseo esittelee uusimman näyttelykohteensa suurelle yleisölle lauantaina 4. helmikuuta, kun museo avautuu jälleen joulu- ja tammikuun kestäneen kiinniolotaukonsa jälkeen. Koulutuskäyttöön tarkoitettu Buk-ohjus saatiin näytteille Ilmatorjuntamuseoon jo viime keväänä (kuvassa oikealla, lue lisää linkeistä jutun lopussa). Buk M1 on aiheena myös 22. huhtikuuta, jolloin museolla järjestetään erityinen ohjuspäivä. Silloin on luvassa ilmatorjuntaohjusmiesten perinnetapaaminen ja seminaari, jonka aiheina on mm. ITO96 BUK-M1 -järjestelmän kehitys, hankinta ja operatiivinen käyttö. Puolustusvoimien varikkotoiminnoista vastaava Millog kuljetti 35 tonnia painavan Buk-vaunun Tuusulaan lavettiajoneuvolla (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi). Yskintää aiheuttavien pakokaasujen saattelemana 9A310M1 peruutettiin alas lavetilta ja ajettiin pysäköintialueelta museolle. Ps443-25 on toistaiseksi ulkovarastoituna, mutta tarkoituksena on sijoittaa se museohalliin. Vaunu saapui ilman sen päällä olevalle kääntyvälle lavetille sijoitettuja neljää ohjusta (kuvassa vasemmalla kaksi ohjusta laukaisuvalmiina). Jo nykyisellään ajoneuvon saaminen sisään museohallin ovesta on tiukilla. Deaktivoidut ohjukset nostetaankin myöhemmin lavetin päälle. Ilmatorjuntamuseon nyt saaman vaunun lisäksi 9A310M1-lavetteja sijoitetaan muistomerkeiksi myös Ilmasotakouluun Tikkakoskelle ja Panssariprikaatiin Parolaan. Loppujen järjestelmän osien kohtalona lienee romuttaminen. Buk-ohjukset nousivat suuren yleisön tietoisuuteen kun Malaysia Airwaysin lento MH17 tuhoutui lähellä Ukrainan ja Venäjän rajaa. Boeing 777-200ER -kone (9M-MRD) oli matkalla Amsterdamista Kuala Lumpuriin. Koneessa oli 295 ihmistä, joista 15 oli miehistön jäseniä. He kaikki saivat surmansa järkyttävässä turmassa. Hollantilaisten tutkijoiden raportin mukaan koneen jäännöksistä löydettiin BUK-järjestelmän 9M38-ohjuksen 9N314M-taistelukärjelle tyypillisiä esisirpaloituja kuution ja rusetinmuotoisia teräspaloja. Suomeen 90-luvun puolessa välissä Neuvostoliiton aikaisten lainojen lyhennyksenä hankittu Buk oli silloin aivan uusi. Tela-alustoille asennettu alueilmatorjuntaohjusjärjestelmä tutkineen ja johtokeskusvaunuineen edusti alan tekniikan huippua maailmassa. Sittemmin Puolustusvoimat on kuitenkin päättänyt luopua päivitystä kaivanneesta ilmatorjuntajärjestelmästä. Nyt Tuusulaan saapunutta TELAR-vaunua täydennetään museon näyttelyssä myöhemmin ainakin järjestelmän tutka-ajoneuvolla. Buk-järjestelmä kuitenkin on edelleen muualla käytössä: Venäjällä on juuri esitelty modernisoitu versio Buk M3. Aiempien neljän ohjuksen sijasta siinä on kuusi pyöreistä kanistereista laukaistavaa ohjusta. Myös TELAR-vaunun tutka ja sen myötä järjestelmän elektroniikka on päivitetty. Buk M1 ITo96:n tilalle Suomeen on ostettu Ilmavoimien McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -hävittäjien käyttämiin Raytheon AIM-120 AMRAAM -ohjuksiin perustuva ITO12 NASAMS II -ilmatorjuntaohjusjärjestelmä (Norwegian Advanced Surface-to-Air Missile System, kuvassa oikealla). NASAMS-järjestelmän korkeusulottuvuus on kuitenkin huomattavasti matalampi kuin nyt museoitavien neuvosto-ohjusten. T.T. Ilmatorjuntamuseon nettisivut: www.ilmatorjuntamuseo.fi Tuusulan kunta ostaa Ilmatorjuntamuseon tontin valtiolta - toiminnan tulevaisuus turvattu Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja ilmatorjuntaohjuksista:
|
|||