Lennot Luken tukikohdassa päätettiin keskeyttää 9. kesäkuuta, kun F-35A -koneiden ohjaajat raportoivat hapenpuutteen kaltaisista oireista. Yhdysvaltain ilmavoimien lausunnon mukaan viisi F-35A -koneen ohjaajaa ovat saaneet lennonaikaisia fysiologisia oireita. Ensimmäiset tapaukset on raportoitu jo 2. toukokuuta 2017.
Jos oireita ei ajoissa havaita, hypoksia voi johtaa ohjaajan tajuttomuuteen ja mahdollisesti jopa onnettomuuteen. Ihmisten hapenpuutteen sietokyky kuitenkin vaihtelee. Kaikissa nyt raportoiduissa tapauksissa varahappijärjestelmä on toiminut suunnitellusti ja lentäjät ovat noudattaneet oikeita menetelmiä. Kaikki koneet on tuotu turvallisesti laskuun ongelmien havaitsemisen jälkeen. "Varmistaaksemme turvalliset lento-operaatiot olemme keskeyttäneet F-35A -lennot tukikohdassa", kertoo 56th Fighter Wingin komentaja Brook J. Leonard. "Ilmavoimat ottaa fysiologiset vaaratilanteet vakavasti ja keskitymme ohjaajiemme turvallisuuteen sekä hyvinvointiin. Olemme aloittaneet tarvittavat toimet juurisyyn selvittämiseksi", jatkoi komentaja Leonard.
Yhdysvaltain Ilmavoimien mukaan eri tapausten tiedot analysoidaan tarkasti ja laivueessa järjestetään avoin foorumi, jossa käsitellään asioita, joita lentäjät ovat kokeneet.
Tähän työryhmään kuuluu insinöörejä, mekaanikkoja sekä ilmailulääketieteen asiantuntijoita. Löydökset raportoidaan kaikille F-35 -ohjelmaan osallistujille. Lennot on toistaiseksi keskeytetty ainoastaan Luken tukikohdassa. 56th Fighter Wing kouluttaa ulkomaalaisten Lockheed Marting F35 -asiakkaiden ohjaajat. Luken tukikohdassa toimivat myös mm. Norjan F-35A-koneet. Boeing kertoi Lentoposti.fi:lle maaliskuussa 2017, että yhtiötä kohdanneet vastaavat ongelmat ovat väistyneet. Itse juurisyytä ei kuitenkaan löydetty. MH Lue myös:
|
|||