Ylisoonisen matkustajakoneen paluu on jälleen askeleen lähempänä, kun Yhdysvaltain kansallinen ilmailu- ja avaruushallinto NASA palaa X-plane -konseptikoneiden pariin aloittamalla hankkeen hiljaisen ylisoonisen matkustajakoneen kehittämiseksi. Ensimmäinen sopimus suunnittelutyöstä solmittiin Lockheed Martinin kanssa. Ylisoonisella nopeudella lentävän koelentokoneen kehittäminen on yksi osa NASA:n 10-vuotista New Aviation Horizons -hanketta, jossa kehitetään uusia X-plane -konseptikoneita. New Aviation Horizons -hankkeessa kehitettävistä konseptikoneista rakennetaan tyypillisesti tuotantokoneita pienempiä. Päämääränä hankkeissa ovat polttoaineen kulutuksen, päästöjen sekä lentomelun vähentäminen uusilla innovaatioilla, jotka myös vievät suunnittelutyötä eteenpäin perinteisestä putkimaisesta ja siivillä varustetusta lentokoneesta. "NASA tekee kovasti työtä tehdäkseen lentomatkustuksesta ympäristöystävällisempää, turvallisempaa ja hiljaisempaa. Samalla tehdään kuitenkin kehitystyötä entistä nopeamman matkustamisen eteen", sanoo NASA:n johtaja Charles Bolden. NASA tavoittelee vuoden 2030-luvun lentokoneilta 71 db:n meluvähennystä nykyvaatimuksesta sekä 75 prosentin vähennystä typpioksidipäästöissä ja 70 prosentin vähennystä polttoaineen kulutuksessa. ”Jatkamme työtä ylisoonisen X-plane -koneen suunnittelun eteen, jonka suunnittelun päämääränä on hiljaisempi ylisooninen lentokone ja sen tuominen edelleen matkustajaliikenteen käyttööön" jatkaa Bolden. NASA valitsi kehityshankkeeseen Lockheed Martinin, joka tekee alustavan suunnittelutyön Quiet Supersonic Technology (QueSST) -koelentokoneen rakentamiseksi. Lockheed Martin saa noin 20 miljoonan Yhdysvaltain dollarin rahoituksen QueSST:n alustavaan suunnittelutyöhön seuraavien 17 kuukauden ajalle. Mukana hankkeessa ovat myös Ge Aviation ja Tri Models Inc. Työ tehdään NASA:n Langleyn tutkimuskeskuksessa. Hankkeesta on määrä valmistua lentokoneen perusvaatimukset, jotka auttavat konseptin eteenpäin viemistä kohti itse rakentamista ja koelentoja. Luvassa on siis alustava suunnitelma itse koneesta, jonka suorituskykyä selvitetään myös tuulitunnelikokeissa. Jatkosuunnitelmat ja kehitystyö QueSST:n rakentamiseksi tehdään aikanaan erillisellä kilpailutuksella. Kehitys- ja valmistustyö kestää useita vuosia ja koelentosarja voisi rahoituksesta riippuen alkaa vuoden 2020 paikkeilla. ”Hiljaisen ylisooniseen nopeuteen kykenevän x-plane -koneen kehittäminen ja rakentaminen on seuraava looginen askel, joka vie alaa kohti päätöstä ylisoonisen matkailun avaamisesta kaikille”, sanoi Nasan tutkimusjohtaja Jaiwon Shin. Suunnittelun ja rakentamisen lisäksi hankkeessa selvitetään myös ihmisten suhtautumista uuden entistä hiljaisemman ja pehmeämmän yliäänipamauksen aiheuttavan LBFD (Low Boom Flight Demonstration) -koneen osalta. Ylisoonisella nopeudella lentävä lentokone vetää perässään maassa olijoille pamauksena tuntuvaa shokkiaaltoa. NASA:n Aiempia X-plane -konseptikoneita ovat mm. Bell X-1, jonka Chuck Yeager vei ensimmäisenä ylisoonisille nopeuksille vaakalennossa vuonna 1947 eli lähes 70 vuotta sitten. Työstä vastasi tuolloin NASA:n edeltäjä NACA (National Advisory Committee for Aeronautics). Valmiiksi tuotteeksi saakka päätyi mm. vuonna 2000 lentänyt X-35, jonka jatkokehitelmä on Lockheed Martin Joint Strike Fighter F-35 -monitoimihävittäjä. Viimeiset ylisooniset matkustajalennot lennettiin Aérospatiale / BAC Concorde SST -koneilla, joiden aika päättyi vuonna 2003. Huimaan Mach 2.02 matkalentonopeuteen kyenneillä Concordeilla lennettiin juuri melun takia ylisoonisesti lopulta vain merten yllä. Matka Lontoosta New Yorkiin taittui parhaimmillaan alle kolmessa tunnissa. Viimeisen ylisoonisen matkustajakoneen ensimmäisestä kaupallisesta ensilennostakin tuli tammikuussa 2016 kuluneeksi jo 40 vuotta. Lue myös:
|
|||