Oshkoshin Airventure 2012 -on päässyt vauhtiin Yhdysvalloissa. Yleisilmailukoneiden valmistajat hyödyntävät EAA:n tapahtumaa uutuuksiensa esittelyyn. Cessna julkisti Grand Caravan EX:n rinnalla myös dieselmoottorilla varustetun Cessna 182 Skylane Turbo NXT -version. Sen SMA-moottori voi käyttää suihkuturbiinien JET A1 -polttoainetta eli kerosiiniä. Erittäin suositun Cessna 182:n ensimmäinen versio lensi jo vuonna 1956. Nyt esitelty dieselmoottori tuo monenlaisia etuja verrattuna lentobensiiniä käyttäviin. Cessna 182 -koneita on uudelleenmoottoroitu dieselversioiksi yksittäisinä projekteina. Niitä lentää useita myös Suomessa. Nyt esitelty NXT hyödyntää aiemmissa konversioissa käytettyä vastaavaa Safran SMA SR305-230E-C1 -voimanlähdettä. Tehtaalla valmiiksi asennettu moottori on luonnollisesti muunnostyötä helpompi, mutta uuden koneen kyseessä ollen myös merkittävästi kalliimpi ratkaisu. Voimanlähteellä on valmiina FAA:n ja EASA:n tyyppihyväksynnät. SMA:n 230-hevosvoimainen dieselmoottori tarjoaa Skylanen ostajille aiempaa pidemmän toimintasäteen sekä suuremman kuormattavuuden. Operointikustannukset jäävät pienemmiksi, sillä JET A1 on 100LL-lentobensiiniä edullisempaa. Lisäksi kerosiinin saatavuus on monilla lentokentillä parempi, koska kaupallinen ja sotilasilmailu useimmiten käyttää sitä. Pienkentillä tilanne on luonnollisesti toinen. Turbo 182 NXT on edeltäjiensä tapaan nelipaikkainen ja sen toimintamatka suurimmalla matkalentonopeudella 2150 km. Suurin korkeus on 6100 metriä. Konessa on Garminin G1000 -avioniikkapaketti. Se näyttää myös moottorin arvot. Polttoainetta mahtuu matkaan 329 litraa ja hyötykuormaksi jää 467 kiloa. Valmistajan mukaan kulutus on 30-40 prosenttia pienempi kuin lentobensiiniä käyttävällä versiolla. Cessna 182 Skylane Turbo NXT -koneiden toimitusten asiakkaille arvioidaan käynnistyvän vuoden 2013 toisella neljänneksellä.
Experimental Aircraft Association Oshkosh Airventure 2012 -nettisivut
|
|||