Uusin keinoin eroon lentoliikenteen laserhäirinnästä

FAA_ALPA_laserYhdysvaltain suurin lentäjäliitto ALPA, liittovaltion poliisi FBI ja ilmailuviranomainen FAA ovat aloittaneet uuden kampanjan lentoliikenteen laserhäirintää vastaan. Maailmanlaajuinen ja kasvava ongelma on tuttu myös Suomen ilmailuviranomaiselle. Laservalo voi pahimmillaan sokaista lähestymistä suorittavan koneen ohjaajat ja johtaa vakavaan onnettomuuteen.

Lentäjä saattaa sokaistua laserista hetkellisesti ja lennon kriittisessä vaiheessa se aiheuttaa todellista vaaraa lentokoneelle ja matkustajille. Laser voi aiheuttaa lentäjille jopa kymmeniä sekunteja kestävän välähdyssokeutumisen sekä aiheuttaa pysyviä vaurioita silmiin.

Yhdysvalloissa helmikuussa 2014 aloitetun kampanjan tarkoituksena on lisätä tietoisuutta laservalon haitoista lentoliikenteelle. Luvassa on tietoiskuja, mainoksia ja lehdistötiedotteita. Kaikkiaan 60 päivää kestävä kampanja käynnistyi 12 Yhdysvaltalaisessa kaupungissa. Pidätykseen johtavista, lentokoneiden laserhäirintätapauksia koskevista vihjeistä on luvassa jopa 10 000 dollarin palkkio.

FAA_Runway_glare_anim"Pyydämme koko ilmailualan, hallituksen ja tavallisten ihmisten apua lentoliikenteen turvaamiseksi laserhäirinnältä", julisti ALPA:n varapuheenjohtaja lentokapteeni Sean Cassidy.

FAA:n tilastojen mukaan laserhäirinnät ovat lisääntyneet vuodesta 2005 lähtien jopa tuhannella prosentilla. Vuonna 2013 Yhdysvalloissa raportoitiin 3960 kertaa lentokoneen laserhäirinnästä. Lukumäärä tarkoittaa keskimäärin 11 tapausta päivässä. FAA:n arvion mukaan jopa tuhannen tapauksen uskotaan jäävän vuosittain raportoimatta.

Yksin joulukuusta 2013 lähtien FAA on dokumentoinut 35 tapausta joissa lentäjä on joutunut hakeutumaan sairaalahoitoon laseriskun seurauksena.


Iso ongelma myös Suomessa

 Suomessa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi pitää laserhäirintää edelleen erittäin vakavana asiana. Häirintätapausten määrä kääntyi viime vuonna taas nousuun. Trafi sai vuonna 2012 ilmoitukset yhteensä 42 tapauksesta, joista sattui 14 ulkomailla. Vuonna 2013 tapauksia oli yhteensä 60 joista ulkomailla sattui 18.

approachTrafin vastaanottamat ilmoitukset kattavat Suomessa tapahtuneet laserhäirintätapaukset sekä laserhäirintätapaukset, joissa suomalainen ilma-alus oli laserhäirinnän kohteena ulkomailla.

"Suurin osa vuoden 2012 ja 2013 tapauksista sattui Helsinki-Vantaalla, lähestymisen aikana. Vuoden 2012 ulkomailla suomalaisille ilma-aluksille sattuneista tapauksista pääosa raportoiin Malagan kentän läheisyydessä, 2013 tapauksissa vastaavaa keskittymää ei ollut", kertoo Trafin erityisasiantuntija Tapani Maukonen.

Yhdessä vuonna 2013 tapahtuneessa laserhäirinnässä koneen perämiehelle aiheutui hetkellistä silmäkipua.

Trafi lähestyi kotimaisia operaattoreita kirjallisesti laserhäirinnästä maaliskuussa 2012. Viranomainen pyysi tuolloin kiinnittämään asiaan huomiota ja ohjeistamaan periaatteet toimimisesta laserhäirinnän kohteeksi jouduttaessa. Lisäksi toimijoita pyydettiin ilmoittamaan Trafille miten laserhäirintäuhka on otettu huomioon omassa lentotoiminnassa.

"Operaattoreilta saatujen vastausten perusteella useat toimijat olivat vähintäänkin tiedottaneet laserhäirintäasiasta henkilöstölleen ja monet ovat lisäksi huomioineet asian toimintaohjeissa ja koulutuksessa. Pari toimijaa on myös harkinnut hankkivansa lasersuojalaseja lentomiehistöjen käyttöön", kertoo Maukonen. 

 

Rangaistukset kovenemassa

"Lentokoneen tähtääminen laserosoittimella on vakava asia ja liittovaltion lain vastaista", jyrähtää FBI:n rikostutkinnan apulaisjohtaja Ron Hosko kampanjan avauksessa.

FAA_laser_at_cockpitIlma-aluksen toimintaan puuttuminen on Yhdysvalloissa jo pitkään ollut liittovaltion rikos mutta ALPA:n ja FAA:n modernisoimana laki kattaa nyt myös tietoisen laserhäirinnän liittovaltion rikoksena. Lakiuudistus on alentanut syyttämiskynnystä.

Suurimmillaan tuomio voi olla 250 000 dollarin sakot tai viisi vuotta vankeutta. Rikosoikeudellisten seuraamusten lisäksi FAA voi määrätä 11 000 dollarin sakot per laserhäirintä.

"Kiitämme kollegoitamme oikeusministeriössä ankarien rangaistuksien ajamisesta lentokoneiden laserhäiriköille. Jatkamme lisäksi yksityisoikeudellisia toimia vähentääksemme tätä vaarallista toimintaa", sanoi FAA:n johtaja Michael Huerta.

"Trendi kohti vankilatuomioita on kasvussa. Viime kuussa kalifornialaismies tuomittiin 21 kuukauden vankeuteen poliisihelikopterin laserhäirinnästä", kertoo lentokoneen turvamiehenä toimiva George Johnson FBI:n tiedotteessa.

Suomessa yksi ongelma on perässä laahaava lainsäädäntö, joka ei suoraan kiellä tekoa. Useat lakipykälät, kuten liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja häirintä, antavat kuitenkin mahdollisuuden tuomita tekijä jopa useiden vuosien vankeuteen.

Laserhäiriköiden kiinnisaanti on hankalaa mutta tekijöitä on jo saatu oikeuden eteen. Suomessa yhteistyö häiriköiden tavoittamiseksi on kehittynyt ja lentäjät, lennonjohto sekä poliisit toimivat tiiviisti yhdessä.

Ensimmäinen laserhäirikkö saatiin Suomessa kiinni 10. lokakuuta 2013.  Tuolloin häirinnän kohteeksi joutunut Rajavartiolaitoksen Agusta Bell 412 -helikopteri seurasi häirikön autoa ja poliisipartio nappasi miehen. Tapauksen tutkinta on yhä kesken.

Trafin tietojen mukaan ainakin Norjassa ja Tanskassa kiinnisaatuja henkilöitä on tuomittu ehdollisiin vankeusrangaistuksiin sekä sakkoihin.

FBI: Don't Let a Prank Lead to Prison


Laserhäirikön pidätys:

 

Lue myös:
Artikkeli: Ilmaliikenteen laserhäirintä-tapaukset kasvussa myös Suomessa 

Aiempia Lentoposti.fi:n uutisia laserhäirinnästä: