WAM-järjestelmän käyttöönotto Suomessa viivästyy - valmistaja ajautui konkurssiin

EFHK_APP_4Suomen lennonjohtojärjestelmän MSSR-runkotutkaverkon rinnalle hankittavan tarkkuutta ja valvontapeittoa parantavan WAM-järjestelmän (Wide Area Multilateration) käyttöönotto viivästyy. Finavia oli tilannut laitteiston Comsoftilta, joka hakeutui konkurssiin 1. tammikuuta 2016.

Suomen WAM-järjestelmän toimittajaksi valikoitunut sopimustoimittaja Comsoft hakeutui konkurssiin 1. tammikuuta 2016 ja hankkeen edistäminen kyseisen sopimustoimittajan kanssa on keskeytetty. Finavia on aloittanut selvityksen, miten hanke voidaan viedä loppuun. Selvitystyö on toistaiseksi kesken.

Finavia valitsi kumppaninsa julkisen kilpailutuksen perusteella. Comsoft on toiminut myös lukuisien muiden lennonvarmistusyhtiöiden kumppanina eri Euroopan maissa. Hankinnan kokonaisarvo on noin 4 miljoonaa euroa.

Finavia on edellyttänyt kilpailutuksen yhteydessä sopimuskumppaniltaan pankkitakausta. Finavia ilmoittaa tekevänsä tämän seurauksena vuoden 2015 tilinpäätökseensä yhden miljoonan euron alaskirjauksen.

"Olemme luonnollisesti pettyneitä, että valittu toimittaja ajautui taloudellisiin vaikeuksiin ja hanke viivästyy. Teemme parhaamme, että saamme WAM-järjestelmän käyttöön mahdollisimman sujuvasti", toteaa lennonvarmistuksen johtaja Raine Luojus Finaviasta.

WAM-järjestelmän piti tulla alunperin käyttöön nykyisessä lennonjohdon Topsky-tutkaesitysjärjestelmässä jo joulukuussa 2015. Comsoft oli toimittanut Finavialle kuitenkin vasta viimeisintä teknologiaa edustavan ARTAS-trackerin, joka yhdistää lennonjohdon järjestelmiin primääritukan PSR-, toisiovalvontatuka SSR-, Mode S - transponderin, ADS-B ja ADS-C sekä WAM-lähetteet.

Ensivaiheessa Comsoftin piti toimittaa 39 Quadrant ADS-B -sensoria ja 12 lähetintä ympäri Lounais-Suomea ja Helsinkiä. Yhden sensorin kantamaksi valmistaja kertoo noin 300 merimailia. Seuraavissa vaiheissa oli tarkoitus asentaa järjestelmä vielä Keski-, Itä- ja Pohjois-Suomeen.

Lennonvarmistuksen järjestelmien ohjelmistotoimittajana tunnetun saksalaisen ja noin 250 henkilöä työllistävän Comsoftin talousvaikeudet tulivat ilmi lokakuussa 2015. Vaikeuksiin joutunut Comsoft GmbH on tammikuun 2016 lopulta alkaen ollut mm. lennonvarmistuslaitteistotoimittaja Frequentiksen tytäryhtiö Comsoft Solutions GmbH.


WAM-parantaa valvontapeittoa ja poistaa tutkaverkon alakatveita

EFHK_APP_3WAM-järjestelmän avulla lentokoneen oman paikannusjärjestelmän tuottama paikkatieto voidaan luotettavasti hyödyntää lennonjohdon järjestelmässä yhdessä nykyisen MSSR-valvontatutkapeiton kanssa.

WAM-järjestelmän paikannus tapahtuu perinteiseen tutkalaitteeseen nähden poikkeavasti ristiinpeilaamalla ja keskenään vertaamalla toisiotutkalähteen vastaanottoaikaa. Uuden teknologian avulla ilma-aluksen reaaliaikainen sijainti paikannetaan perinteiseen tutkalaitteeseen verrattuna erittäin tarkasti ja merkittävästi edullisemmilla perustamiskustannuksilla.

Yhdessä järjestelmät lisäävät tarkkuutta sekä poistavat tutkaverkon alakatveita. Yleisesti alakatve on noin 2500 jalan verran ja uusi järjestelmä olisi pudottanut alakatveen lähes maan pintaan saakka esimerkiksi Porin lentoasemalla. WAM-järjestelmällä katvealueet saadaan poistettua merkittävästi edullisemmin kuin perinteisellä tutkatekniikalla.

Tarkkuuden ja alakatveen lisäksi yksi merkittävä ominaisuus olisi myös kahdennetun järjestelmän tuoma suojaverkko ongelmatilanteiden varalle.


Tiekartta tulevaisuuden navigointiin

WAM-järjestelmän käyttöönotto on osa Liikenteen turvallisuuvirasto Trafi:n marraskuussa 2012 julkaisemaa ilmailun tiekarttaa vuosille 2013-2030. Se perustuu eurooppalaiseen sääntelyyn lentoliikenteen valvonta- ja suunnistusstrategiasta.

Uudet suunnistusmenetelmät tulevat olemaan navigaatiotarkkuudeltaan perinteisiä menetelmiä tarkempia ja niiden suunnittelussa noudatetaan ICAO Performance Based Navigation (PBN) konseptia, sekä EUR ATM-master plania.

Lue laaja artikkelimme aiheesta: Radionavigointi kohti romukoppaa

Lue myös: