Koronaviruspandemian vaikutukset ilmailualaan ja sen työntekijöihin ovat olleet moninaiset. Samalla se on kuitenkin nostanut esiin paljon luovuutta ja yksi esimerkki sellaisesta on Finnairin liikennelentäjä Simo Virolaisen piparkakkulentokonehanke. Päämäärä on asetettu korkealle, sillä tavoitteena on voitto Helsingin Sanomien perinteisessä piparikilpailussa. Lentävä leipuri avaa nyt Lentoposti.fi:n lukijoille tarinaa upean ilmailullisen luomuksensa taustoista ja valmistamisen vaiheista. Uusimman blogimme sisältö on siis Simo Virolaisen katsaus nykyaikaisen piparisuihkuliikennekoneen suunnitteluun ja valmistamiseen kotioloissa. Nyt on aika päästää lentävä leipuri ääneen: Helsingin Sanomat on jo vuosia järjestänyt piparkakkutalokilpailun. Edellisten vuosien kilpailuteoksia ihastellessani, en ole voinut välttyä ajatukselta, ettenkö itse voisi suoriutua piparkakkuteoksen väsäämisestä yhtä hyvin, ellen jopa paremmin. Tänä vuonna kilpailun aihepiirin pitää liittyä poikkeukselliseen vuoteen 2020 ja koronavirusepidemian ilmiöihin. Omalla kohdallani koronan vaikutus on ollut ilmeistä toimiessani työsuhteessa Finnairin liikennelentäjänä. Edellinen lento oikealla lentokoneella tapahtui helmikuussa 2020 ja lukuunottamatta muutamia lomajaksoja, olen ollut lomautettuna siitä lähtien. Aiheen valinta ei siis aiheuttanut juurikaan vaikeuksia. Vuosien varrella olen leiponut lapsilleni hieman tuunattuja kakkuja, harrastanut leivontaa muissakin muodoissa ja mm. valmistanut tyttärelleni tyylikkään keppihevosen. Varmana omista kyvyistäni uhosin Facebookissa, en pelkästään osallistumisesta HS:n piparkakkutalokisaan, vaan myös sen voittamisesta! Ensimmäinen suunnitelma oli rakentaa lentokone joka on koronaviruksen (Mr.Corona) vaikutuksesta rysähtänyt kiitotien pinnasta läpi ja koneen runko on taipunut pahasti. Lento-onnettomuuksista ei taida juuri kukaan olla innoissaan. Vaikka koronan vaikutus lentoliikenteeseen ainakin minun mielessäni vertautuu maailmanlaajuiseen onnettomuuteen. Päätin kuitenkin vaihtaa hieman katsantokantaa. Heivasin idean vaurioituneesta lentokoneesta, mutta Mr. Corona sai jäädä. Päätin rakentaa ehjän Airbus-lentokoneen Mr. Coronan pysäyttämänä. Tällä ratkaisulla uskalsin myös toteuttaa lentokoneen Finnairin väreissä. Ilma-aluksen ohjaamossa noudatetaan tarvittaessa FORDEC-päätöksentekomallia, jonka avulla pyritään hyvään päätöksentekoon, jota voidaan kuitenkin tarvittaessa tarkastella vielä uudelleen. Sitä varten katsotaan ensin tosiasiat ja vaihtoehdot sekä arvioidaan mahdolliset riskit. Näiden pohjalta suoritetaan päätöksenteko ja toteutetaan päätös. Lopuksi tarkastellaan tehtyä päätöstä. Tämän mallin pohjalta rakentui myös piparilentokone. FACTS: Ongelma: Vaikka piparkakkutaikinan valmistaminen onkin suhteellisen helppo tehtävä, sen muovaaminen lentokoneeksi onkin hiukan vaativampaa. Valmiita muotteja saattaa olla hankala löytää. Kaiken pitää olla syötävää, joten koneen väritys ja koristelu on ratkaistava jotenkin. Piparkakkutaikinan mahdolliset lujuusongelmat koneen muotojen toteutuksessa. OPTIONS: Vaihtoehdot: Ostamalla valmiin taikinan kaupasta voisi säästää aikaa mutta valmistamalla taikinan itse, pystyy vaikuttamaan taikinan väri- ja lujuusominaisuuksiin. Muotteja ei ole saatavilla joten ne on valmistettava itse. Taikinan värjäys: elintarvikevärit. Koneen väritykseen voisi ostaa valmiiksi värjättyjä sokerikuorrutteita jolloin joutuisi tyytymään valmiisiin väriratkaisuihin ja levittyvyysominaisuuksiin tai tekemällä ja värjäämällä sokerikuorrutteen itse, pystyy valitsemaan haluamansa värisävyn ja vaikuttamaan kuorrutteen paksuuteen ja levitysominaisuuksiin. RISKS: Riskit: Taidot eivät riitä tuottamaan haluamaani tuotetta, kone ei pysy kasassa, siivet taipuvat, laskuteline pettää, aikaa väsäämiseen kuluu päiviä, hankkeen rahoitus saattaa talouden kurimukseen ja mikä pahinta jos koneesta ei tulekaan hieno, joudun kuuntelemaan vinoilua uhoamisestani Facebookissa. Tässä vaiheessa joudun toteamaan että riski vinoilusta kyllä konkretisoituu ja vahvistuu todennäköisesti entisestään tämän projektin jälkeen. En nimittäin ole insinööri enkä mielestäni omaa ”insinöörityypin” ominaisuuksia vaan olen ns. "streetwise handyman" ;). Viimeinen suuri riski oli keittiön muodostuminen rouvan inhoamaksi katastrofialueeksi useiden päivien ajaksi. DECIDE: Päätökset: Valmistan taikinan itse ja värjään kiitotieosuuden mustaksi elintarvikevärillä. Valmistan muotit itse. Valmistan ja värjään sokerikuorrutteen itse. Otan riskin epäonnistumisesta, ajankulusta, talouden romahtamisesta ja insinöörivinoilusta. EXECUTION: Toteutus: Taikinan valmistus. Kodin Kuvalehdestä löytyi taikinaohje nimenomaan piparkakkutalon valmistamiseen. Taikinan ominaisuudet: pitää paistettaessa muotonsa eikä paisu uunissa yhtä paljon kuin tavallinen piparitaikina. Alla oleva taikina tehty 1,5 kertaisena alkuperäiseen verrattuna jotta materiaali ei ihan heti loppuisi kesken.
- 600g sokeria
2. Anna taikinan odotella huoneenlämmössä muovikelmun alla seuraavaan päivään. 3. Kauli taikina ohueksi levyksi. Painele pipareita muotilla, nosta pellille ja paista uunissa 200c 8-9 min. Kolmanneksen taikinasta värjäsin mustalla elintarvikevärillä kiitotien toteutusta varten. Muotit: Uuniin ei voi oikein laittaa mitä tahansa, joten muottien on oltava vähintään 200c astetta kestävää materiaalia. Koneen pyöreän rungon muotin toteutin leivinpaperista, jonka sisälle laitoin tueksi alumiinifoliota. Ohjaamon profiilin valmistin liittämällä jokaisesta kotitaloudesta löytyvät kiinalaiset keramiikkalusikat päällekkäin alumiinifolion avulla. Lusikkapaketti leivinpaperirungon sisään ja muotti oli valmis. Kaulittu taikina vaan muotin päälle ja uuniin. Moottorit tein kahdesta osasta, joiden muotteina käytin lieriöksi rullattua leivinpaperia ja metallisia leivonnaisten pursotussuuttimia.
Laskutelineet vaativat hieman ronskimpaa otetta koska koko koneen paino lepää niiden päällä. Rullasin leivinpaperia tiukaksi rullaksi jonka päälle sain rakennettua onton piparkakkuputken, jotta lentokone kestäisi kasassa. Siivet, renkaat, sivu- ja korkeusvakaajat leikkasin suoraan kaulitusta taikinalevystä oikeaan muotoon. Jotta siivet pysyisivät kiinni koneen rungossa, valmistin pyöreän rungon alle ”apurungon”, jossa on enemmän tukipintaa siiville ja johon myös moottorit kiinnittyvät.
Mr. Covidin pyöreään muotoon käytin kahta pyöreää jälkiruokakulhoa. Paistettu taikina piti tosin halkaista kahteen osaan kummankin kulhon päältä jotta sen sai kypsänä irti. Mr.Covidin sakarat eli piikkiproteiinit, joita oli noin 30 kappaletta, tein liittämällä ”jalan” ja ”lakin” kahdesta osasta. Ötökän raajat ja stop-merkin muovailin käsin. Kasaus: Ostin leivontatarvikeliikkestä valmista elintarvikeliimaa, jolla kuvittelin säästäväni aikaa osia liimatessani, ei toiminut. Liima kuivui niin hitaasti, että olisin varmaan vieläkin tukemassa siipiä runkoon ja kaikkia muitakin osia ellen olisi vaihtanut perinteiseen sulatettuun sokeriin. Sillä homma kävi nopeasti ja liitoksista tuli riittävän vahvat. Mr. Covidin piikkiproteiinit, raajat ja stop-merkin liimasin myös sulatetulla sokerilla. Ohje: Kaada 2dl sokeria laakealle paistinpannulle, lämmitä täydellä teholla kunnes sokeri on sulanut. Pienennä lämpöä kun sokeri muuttuu siirappimaiseksi. Kasta liimattava osa sulaan sokeriin ja liitä haluttuun osaan. Koristelu: Valmistin koristeluun pikeerin (royal icing) eli kananmunan valkuaisesta, tomusokerista ja tilkasta sitruunamehua koostuvan kuorrutteen. Kuorrute on kuivuttuaan kovempaa ja valkoisempaa kuin tomusokerivesikuorrutus. Allaolevan ohjeen tein nelinkertaisena koska kuorrutettavaa pinta-alaa oli varsin runsaasti. Ainekset: - 1/4 dl kananmunan valkuaista Vatkaa aineksia kulhossa 3-4 minuuttia. Pikeeri kovettuu nopeasti. Jos et käytä kaikkea heti, peitä astia kostutetulla talouspaperilla. Tästä pikeeristä värjäsin elintarvikeväreillä osan mustaksi renkaita varten, osan vihreäksi Mr. Covidia varten, osan harmaaksi moottoreiden imurengasta varten ja suurimman osan jätin puhtaan valkoiseksi rungon ja siipien kuorruttamiseen. Punainen väri jäi unohduksissa kauppaan, mutta onneksi vaimo oli ostanut lasten pipareita varten valmista punaista sokerikuorrutetta, jolla sain kuorrutettua stop-merkin, Mr. Covidin silmänympärykset, piikkiproteiinien hatut ja verinorot suuhun. Sinisen Finnair-tekstin ja pyrstön jakoavaimen tein valmiista sinisestä karamellimassasta. Kaulin massan ohueksi ja leikkasin kirjaimet veitsellä. Koneen ikkunat ja Mr. Covidin silmän mustuaiset tein ohueksi kaulitusta Hopeatoffeesta pyöreää pursotinsuutinta muottina käyttäen, Mr. Covidin suu ja hampaat ovat myös Hopea Toffeeta. Navigointivalot tein vihreästä, punaisesta ja valkoisesta Remix karkista. Loppu Hopeatoffesta ja Remix Choco karkkipussista päätyi koristamaan keskivartaloani. Kuorrutteen tasainen levittäminen koneen rungolle ja siiville oli yllättävän hankalaa ja siinä olisin voinut onnistua paremminkin. Koneen muoto oli parempi ilman kuorrutetta, mutta täytyyhän Finnairin koneen olla valkoinen. Mr.Covidin silmänvalkuaiset pursotin valkoisella kuorrutteella. Kiitotien valkoiset merkinnät maalasin pensselillä valkealla elintarvikemaalilla jota saa leivontatarvikkeita myyvistä liikkeistä. Kollegan ehdotuksesta koneen rekisteriksi tuli OH-LVA, joka lensi viimeisen matkansa Englantiin purettavaksi ja kierrätettäväksi 1.12.2020. Rekisteritunnuksen piirsin elintarviketussilla. Syötäväksihän tämäkin piparkakkulentokone on valmistettu Kaikki koneessa, kiitotiessä ja Mr.Covidissa on siis syötäväksi kelpaavaa materiaalia. CHECK: Tarkastelu: Aikaa valmisteluihin, leipomiseen, osien kokoamiseen ja koristeluun kului yhteensä hieman yli 20 tuntia ja rahaa n. 50€. Keittiö on siivottu. Valokuvat teoksesta on otettu ja Hesarin toimitukseen lähettämistä vaille. Loppu jää lukijoiden päätettäväksi jos pääsen alkukarsinnasta varsinaiseen lehdessä julkaistavaan kilpailuun. Simo Virolaisen piparilentokoneteoksen nimi on ”FINNAIR 69, TAKE OFF CLEARANCE CANCELLED". Hyvää ja rauhallista joulua! Onnellista ja koronarokotteen täyttämää uutta vuotta toivottaen! Teksti ja valokuvat: Piparkakkutekniikan tohtori Simo Virolainen
|
|||