Valtava sinnikkyys, pitkäjänteisyys ja selkeys asioiden näkemisessä teki Ari Huuselasta lopulta seikkailijan, yksinpurjehtijan ja lentokapteenin. Reijo Ruokasen kirjoittama Tahdolla maailman ympäri -kirja kertoo Ari Huuselan tarinan. Se ei kerro kultalusikka suussa syntyneestä henkilöstä vaan pitkän ja kivisen tien kohti unelmiaan matkanneesta ja lopulta ne toteuttaneesta työläisperheen lennokkipojasta. Myös maailmanympäripurjehdus oli kirjaimellisesti kaatua vielä viimeisen vaiheen alkutaipaleella. Ari Huusela on ensimmäinen pohjoismaalainen, joka osallistui valtameripurjehduksen kuninkuusluokan Imoca 60 -veneiden haastavaan Vendée Globe -yksinpurjehdukseen maailmanympäri. Ari ja Stark-vene halkoivat maailman meriä reilut 116 päivää. Ari Huuselan taival kohti unelmien toteuttamista ja yksinpurjehduksen maalilinjan ylitystä Ranskan Les Sables d’Olonnessa on ollut kuitenkin kaikkea muuta kuin vahvaa myötätuulta. “Arissa on ainakin kaksi tarinaa, jotka ansaitsevat tulla kuulluiksi. Niistä ensimmäinen on poikkeuksellinen tapa päästä nykyiseen työhön lentäjäksi. Fiksu olisi hoitanut tämän aivan toisin. Toinen tarina on tie purjehtijaksi. Tarinoita yhdistävä tekijä on niiden molempien alkaminen poikkeuksellisella tavalla”, avasi Reijo Ruokanen Tahdolla maailman ympäri -kirjan julkistamistilaisuuden 27. lokakuuta Otavan tiloissa Helsingissä. Tekniikan Maailma ja sen päätoimittaja Ruokanen olivat Suomessa tarkimmin Huuselan maailmanympäripurjehdusta seuranneet toimijat. Luonnollinen jatkumo seikkailun vaiheista oli kirja, joka toteutettiin Huuselan arkeenpalautumisjakson aikana Lapissa seitsemän viikon aikana tehtyihin haastatteluihin. Kirjassa käydään läpi miten sinnikkyys vei Huuselaa eteenpäin ilmailu-uralla aina Finnairin Airbus A350 XWB -laajarunkokoneen ohjaamoon lentokapteenin tehtäviin. Tämä onnistui vaikka lähtökohdat eivät olleet millään mittarilla lähelläkään parhaita. Lennokkipoika nimittäin laitettiin ammattikouluun ja ilman ylioppilastodistusta unelma ammattilentäjän urasta uhkasi nousta pystyyn. Samanlaiset lähtökohdat olivat reaaliteettia myös valtameripurjehtijaksi Suomessa haaveilevalle Huuselalle. ”Niin hullultakin, kun se kuulostaakin, että kaveri lähtee 6,5-metrisellä kylpyammeella kilpailemaan Atlantin yli helvetilliseen myrskyyn. Oikeasti siinä kaikessa johtava teema oli turvallisuus ja riskien hallinta. Meistähän se riskien välttäminen on sitä ettei lähdetä sillä kiululla sinne”, sanaili Ruokanen kirjanjulkistustilaisuudessa. Huuselan purjehdusura alkoi vuonna 1986, josta sai kipinän myös tavoite maailmanympäripurjehduksesta. Haasteet kohti purjehdusunelmaa voitettiin yksi toisensa jälkeen ja niitä riitti. Osaa ei tosin voitettu, mutta eteenpäin jatkettiin niistäkin tappioista huolimatta. ”Vielä vuonna 2015 Vendée Globe tuntui kaukaiselta vaikka siitä olikin kiva puhua. Vuonna 2016-2017 Vendée Globe kilpailun jälkeen unelma sai uutta tuulta”, sanoi Huusela. Tuolloisessa kilpailussa oli mukana neljä kilpailijaa, joiden maaliin pääsy sai unelman tuntumaan mahdolliselta. Kisaan osallistui kaksi nuorta kilpailijaa ikivanhoilla veneillä ja nollabudjetilla. Kolmas kisaaja oli mukana rajattomilla resursseilla, mutta hyvin vähäisellä kokemuksella. Neljäs onnistuja oli kisan vanhimpana 66-vuotias purjehtija, joka oli ylittänyt Vendée Globen maalilinjan jo kerran aiemmin. Nämä onnistumiset toivat Arin unelmaan uutta uskoa. ”Moottoriurheilussa on hieman sama kuin Vendée Globe. Jos olet Formula ykkösissä niin pisin taival käydään siinä, että pääsee lähtöviivalle. Se on ihan tolkuttoman hankalaa. Suomessa se on vielä poikkeusellisen hankalaa, kun meillä ei ole ns. valtamerta vieressä, ei traditiota valtameripurjehdukseen. Meillä on purjehdukseen jäänyt kummallinen leima, että Suomen kokoisesta maasta kaupallisia yhteistyökumppaneita on ollut vaikea löytää. Se on hirveän hankalaa. Lähtöviivalla pääsyn jälkeen pitää saada lisää rahaa, että saa purjehdittua näyttökilpailut läpi. Vendée Globe on vain lyhyt loppuhuipentuma”, jatkoi Ruokanen. Huuselan budjettitavoite Vendée Globe 2020 -kisan suorittamiseen oli 2,5 miljoonaa euroa. Lopulta Huuselan ja Stark-veneen ryhmän oli kuitenkin pärjättävä 1,5 miljoonalla eurolla. Ruokasen Huuselasta esiin nostama sinnikkyys kuvaa hyvin myös sitä tahtotilaa, jolla Arin tukijat, avustajat ja tiimi työskentelivät saadakseen Arin ja Starkin Vendée Globen lähtöviivalle. Tie sinne oli pitkä, noin neljän vuoden mittainen. Huomionarvoista on sekin, että kaikki eivät selviä lähtöviivalle eikä varsinkaan yksinpurjehduksen maaliviivan ylitykseen saakka. Pitkän linjan ilmailijana Huusela lähti matkaan turvallisuus edellä, riskejä vältellen ja niitä eliminoimalla. Merkittävä osa suoritusta oli siihen valmistautuminen ja varautuminen erilaisiin tilanteisiin. Kaato. Vendée Globen kolmantena kisapäivänä Biskajanlahden myrskyssä Stark-veneen ja Huuselan kestävyys joutui heti koetukselle, kun pohja vaihtui kyljeksi ja kylki pohjaksi. Ennen lähtöä kisaan Huusela kertoi Lentoposti.fi:lle, että kolme hänen lähdöistään Atlantin ylittäviin kilpailuihin on tapahtunut juuri Biskajanlahdella ja vielä infernaalisissa olosuhteissa. ”Silloin pitää vaihtaa taktiikkaa, eikä puhua kilpailemisesta vaan selviytymisestä”, sanoi Huusela tuolloin. Kyljelleen kaatunut Stark ei käänny myrskyssä ylösalaisin, sillä Huuselan lyhyen tuumaustauon jälkeiset toimet nostivat muutamassa minuutissa Starkin maston kohti taivasta ja matka myrskyssä jatkui. Pienestä budjetista huolimatta sinnikkyys riitti ja turvallisen purjehduksen jälkeen Ari Huusela saapui 116 päivää, 18 tuntia, 15 minuuttia ja 46 sekuntia 8 kestäneen seikkailun jälkeen maaliin Les Sables D’Olonneen 5. maaliskuuta 2021. Viimeinenkin maalilinjan ylittävä kilpailija Vendée Globessa on saavuttanut merkittävän voiton. Suuri osa kisaan lähteneistä nimittäin keskeyttää vaikka heillä on käytettävissä jopa 20 miljoonan euron budjetteja. Kaikkiaan yhdeksässä Vendée Globessa on ollut mukana 200 kilpailijaa ja maaliin heistä on päässyt vain 104. Nyt tähän joukkoon kuuluu siis myös suomalainen Ari Huusela. Vuoden 2020 kilpailussa oli mukana 32 yksinpurjehtijaa. Heistä kahdeksan joutui keskeyttämään kilpailun eri syistä. Olosuhteet merellä olivat välillä todella ikävät ja ne haastoivat sekä veneen, että sen kapteenin kestävyyttä. Myrskyjen lisäksi poikkeuksellista oli myös päiväntasaajan kuumuus ja piti super happy sailorinkin motivaatiotakin välillä herätellä. “Synkimpinä aikoina sadan päivän merellä olon jälkeen toivoi jopa veneen hajoavan ja pääsevän itse rahtilaivalla kotiin. Onneksi niin ei kuitenkaan käynyt”, kuvaili Huusela merellä mieleen juolahtaneita synkkiä ajatuksia jo hieman hymyillen. Kilpailu nimittäin itsessään ruokki nousua allonpohjista ja hyviä nautinnollisia päiviä kilpailussa oli noin 90 prosenttia. Kaikilla kilpailijoilla mielenhallinta ei ole onnistunut niin hyvin. Huuselan purjehdusunelman toteuttaminen kesti 24 vuotta ja vastoinkäymisten sekä synkkien hetkien ulkopuolella oli siis paljon enemmän niitä merkittäviä ja mieleen aivan toisella lailla painuneita hetkiä. Niitä Huuselakin haikailee vaikka uusi Vendée Globe ei olekaan suunnitelmissa. ”Parhaat ja mukavimmat purjehdusolosuhteet, kun oli hieno keli niin Imoca-vene oli todella hieno vene. Sillä oli hieno purjehtia, oli omalla mukavuusalueella ja mentiin lujaa oikeaan suuntaan kohti maalia. Ne olivat euforisia hetkiä. Atlantilla paluumatkalla, kun oli jo hieman helpompaa ja taivaalla näkyy täysikuu, jonka lisäksi siellä loistaa etelänristi. Ei malttanut mennä nukkumaan. Ne olivat niitä hienompia hetkiä ja se, että tajusi tekevänsä omaa unelmaansa toteen”, sanoi Huusela. Tahdolla maailman ympäri Ari Huuselan tarina -kirjan lukeminen sen sijaan ei vaadi sinnikkyyttä. Se on kertomus rakkaudesta lentämiseen ja purjehtimiseen, tahdosta, sitkeydestä luovuudesta ja rohkeudesta. Sujuvasti soljuvan kirjan tapahtumien läpi seilatakseen lukijan ei tarvitse olla ilmailualan ammattilainen eikä purjehdustermien kuten jiippi ja halssi tarvitse olla hallussa päästäkseen viimeiselle sivulle. Tahdolla maailman ympäri on saatavilla perinteisenä kovakantisena kirjana, e-kirjana sekä äänikirjana, jonka lukee Mikko Leskelä. Nähtäväksi jää ostaako Finnairille lentokapteenin tehtäviin palannut seikkailija seuraavaksi asuntoauton ja aloittaa karavaanarin elämän. ”Olen puhunut kaikille kiikkutuolista sekä matkailuautosta ja karavaanarielämästä, mutta kukaan ei usko siihen”, kommentoi Huusela tulevaisuutta. Ari Huuselan pääsponsori Stark mahdollisti pitkäaikaisen unelman toteutumisen eli osallistumisen Vendée Globeen. Muut Huuselan suuremmat tukijat olivat mm. Targa, Seapoint, EDZCOM, Containership, HPP Attorneys, Helly Hansen, Climecon, B&G, John Nurmisen säätiö ja Sixt. Tukijoukkoihin kuului kaikkiaan vielä noin 700 yksityishenkilöä, 20 yritystä ja 13 pursiseuraa. MH
Lue myös Lentoposti.fi:n seurantaa lentokapteeni Huuselan purjehdushankkeista:
Artikkeli: Lentokapteeni Ari Huusela valmistautuu kahvikisaan ja yksinäiseen seikkailuun maailman ympäri Uutinen: Neste mukaan lentokapteeni Huuselan ja Finnairin kanssa Atlantin ylittävään purjehduskisaan Uutinen: Lentokapteeni Huuselan yksinpurjehdusvene sai nimen Flying with Finnair
|
|||