Airbus ja Québec A220-ohjelman omistajiksi - konetyypin kehittänyt Bombardier jäi pois hankkeesta

A220_flyby_1Airbus ja Québecin provinssin hallitus tulivat A220-ohjelman ainoiksi omistajiksi, lentokoneen kehittänyt Bombardier sai strategiset toimensa valmiiksi ja yhtiö poistuu kokonaan kaupallisen ilmakuljetuksen alalta. Airbus-yhteistyön myötä A220-koneita on myyty jo merkittävä määrä.

  Bombardier siirsi jäljellä olevan omistuksensa Airbus Canada Limited Partnership (entinen CSALP) -yhtiössä Airbusille ja Québecin hallitukselle. Nyt Airbus omistaa CSALPista 75 prosenttia ja  Québeck 25 prosenttia. Omistusosuuksien muutoksen seurauksena Bombardier sai kaikkiaan 591 miljoonaa Yhdysvaltain dollarin hyödyn Airbus Canadan rahoitusosuuksista.

IMG_20180710_133857Samassa yhteydessä Bombardierin A220 ja A330 -koneisiin liittyvät hankkeet Saint-Laurentissa siirtyivät Airbusin omistukseen tytäryhtiö Stelia Aerospacelle, joka takaa 360 työpaikkaa Québecin alueelle. Kaikkiaan Airbus työllistää alueella nyt yli 3300 ihmistä.

Stelia Aéronautique Saint-Laurent tulee jatkamaan A220-koneiden ohjaamon ja rungon osien tuotantoa sekä A330 osien valmistusta noin kolmen vuoden ajan Saint-Laurentin tehtailla. Sen jälkeen työt on määrä siirtää Stelia Aerospace tehtaalle Mirabeliin logistiikan optimoimiseksi. Kaikille työntekijöille luvataan löytyvän töitä A220-ohelman tuotannon kiihdyttämisen seurauksena.

Airbus voi sopimusten mukaan lunastaa Québecin osuuden itselleen vuonna 2026. Uusi määräaika siirtyi kolme vuotta aiempaa pidemmälle.

A220_tail_1Airbus hankki omistusosuuden täysin uuteen Bombardier C Series CS100 ja CS300 -koneet käsittävään kapearunkokoneohjelmaan heinäkuussa 2018. C Series nimi jäi historiaan ja konetyyppi nimettiin A220-ohjelmaksi, jossa valmistetaan A220-100 ja A220-300 -koneita.

Airbusin mukaantulo mahdollisti uudelle konetyypille laajan tuen ja paremmat markkinat. Myynti onkin kasvau 64 prosenttia ja tammikuutta 2020 koneita oli myyty jo 658 kappaletta.

Seitsemälle asiakkaalle on toimitettu kaikkiaan 107 A220-konetta, joilla lennetään neljällä mantereella. Vuonna 2019 koneita toimitettiin 48 ja tuotantoa ollaan kiihdyttämässä. A220-koneita valmistetaan Kanadan Mirabelissä sekä Yhdysvaltain Mobilessa. Ensimmäinen kone uudelta USA:n tuotantolinjalta on määrä toimittaa asiakkaalle vuonna 2020.

Kapearunkokoneiden markkinoiden ennustetaan edustavan maailmanlaajuisesti jopa 70 prosenttia kysynnästä. A220-kone tarjoaa vaihtoehdon 100-150-paikkaisten kokoluokassa ja Airbusin suuremmat kapearunkokoneet puolestaan 150-240-paikkaisten luokassa. Airbusin oma A319-malli on jäänyt hyvin pieneen rooliin suurempien A320 ja A321 -koneiden varjossa.

Kanadalainen Bombardier on myynyt merkittävät osat monialayhtiöstä, kun se on luopunut omistuksistaan ilmailualalla.  Bombardier on myynyt C Series -lentokoneohjelmansa eli nykyisen A220-koneohjelmansa sekä Q400-potkuriturbiinikoneohjelman ja viimeisimpänä CRJ-regionaalikoneohjelman. Näiden lisäksi yhtiö on myynyt eteenpäin myös de Havilland -tuotemerkin. Bombardier on ilmeisesti myös kauppaamassa viimeistä ilmailualan osaansa eli liikenlentokoneohjelmaansa.

 Lue  myös: