Finavia Oyj:n lennonvarmistusliiketoimintaa koskevat yt-neuvottelut ovat päättyneet 12. elokuuta 2013. Finavia on päättänyt jatkaa aluelennonjohdon ja sen yhteydessä toimivien tukitoimien siirtämisen valmistelua Tampereelta Vantaalle. Suomen aluelennonjohdon työntekijät marssivat parhaillaan ulos työpaikaltaan. Lennonjohtajien yhdistyksen SLJY:n ja Palvelualojen työnantajat PALTA:n oli määrä kokoontua valtakunnansovittelijan toimistoon jatkamaan neuvotteluita kello 15.00 eli vain hetki Finavian julkistaman siirtoilmoituksen jälkeen. "Työntekijät marssivat parhaillaan ulos Suomen aluelennonjohdosta Tampereelta", vahvistaa SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius. Aluelennonjohdon työnseisaus tulee aiheuttamaan lentoliikenteelle merkittävää viivästystä. Lennonjohtajien ulosmarssin pituus on vielä avoinna. Finavia tiedottaa tekevänsä kaikkensa, ettei ulosmarssi aiheuttaisi viiveitä lentoliikenteeseen. Näillä näkymin ulosmarssi ei Finavian mukaan aiheuta lentojen peruutuksia. Aluelennonjohdon tehtäviä hoidetaan ulosmarssin aikana esimiesvoimin.
Aluelennonjohdon muuton tarkkaa ajankohtaa ei vielä ole määritetty, koska hanke on suurehko ja kaikki siihen liittyvät muutokset toteutetaan yhteistyössä turvallisuusviranomaisen kanssa lentoturvallisuus varmistaen. Alustavan arvion mukaan toimintojen muutto ajoittuisi vuoteen 2015. Lopullinen päätös muuttoajankohdasta tehdään syksyn 2013 aikana.
Aluelennonjohdon kaikille lennonjohtajille tarjotaan aluelennonjohtajan työtä Vantaalla. Lennonvarmistustekniselle henkilöstölle ja lennonjohdon operaattoreille sekä aluelennonjohdon toimistohenkilöstölle pyritään löytämään ja tarjoamaan työtä lennonvarmistusliiketoiminnan muista yksiköistä. On mahdollista, että enintään 19 henkilöä joudutaan irtisanomaan siirtohetkellä, mikäli korvaava työtä ei löydy. ”Teemme parhaamme tukeaksemme henkilöstöämme lennonjohdon muutossa. Mahdolliset henkilöstövähennykset sekä työpaikkojen siirtyminen paikkakunnalta toiselle ovat aina valitettavia, mutta lentoliikenteen ja lennonvarmistuksen muuttuvassa toimintaympäristössä niille ei ole vaihtoehtoa, jos aiomme turvata alan osaamisen Suomessa pitkällä tähtäimellä”, toteaa lennonvarmistuksesta vastaava johtaja Raine Luojus Finaviasta. ”Lentolippujen hintojen alentaminen, eurooppalaisen kilpailutilanteen muuttuminen sekä lennonvarmistusliiketoiminnan tappiollisuus Suomessa pakottavat meidät tehostamaan lennonvarmistuspalveluiden tuottamista". "Aluelennonjohdon keskittämisellä saavutetaan toiminnan tehostumisen lisäksi kuitenkin myös muita hyötyjä. Esimerkiksi lennonjohtopalveluiden tuottaminen poikkeustilanteissa muuttuu entistä varmemmaksi, sillä aluelennonjohdon väistötilat sekä tekniset järjestelmät sijaitsevat jo tällä hetkellä Vantaalla". "Arviomme mukaan toiminnan keskittäminen parantaa jo entisestään korkealla tasolla olevaa lentoturvallisuutta. Samalla yhteistyö aluelennonjohdon ja Helsinki-Vantaan lennonjohdon välillä entisestään tiivistyy”, toteaa Raine Luojus.
Finavia käynnisti 3.5.2013 lennonvarmistusliiketoimintansa uudelleenjärjestelyjä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskivat Tampereella sijaitsevan aluelennonjohdon ja sen yhteydessä toimivien tukitoimien siirtämistä Vantaalle Lennonvarmistus on tulossa lentoliikenteen palveluketjussa viimeisessä aallossa mukaan alan suureen muutokseen, jossa toimintatapojen uudistaminen on välttämätöntä. Lennonvarmistuspalveluille asetettujen EU:n suorituskykyvaatimusten mukaan Finavian pitää vuosina 2012-2014 parantaa lennonvarmistuksen kustannustehokkuutta 1,7 % vuosittain. Aluelennonjohto koordinoi Suomen ylilentoja sekä lentoreiteillä tapahtuvaa lentoliikennettä eri lentoasemien välillä. Aluelennonjohto käsittelee noin 270 000 lentoa vuodessa, joista pääosa on Helsinki-Vantaan lentoasemaan liittyviä lentoja.
Lue myös: Aluelennonjohdon aiemmat muuttovaiheet vuosien varrelta voi lukea artikkelista: Aluelennonjohto palaamassa takaisin Seutulaan?
|
|||