Lentonäytös keräsi paikalle aurinkoisen sunnuntain aikana arviolta lähes kaksinkertaisen märään yleisöä verrattuna lauantaihin. Järjestäjän mukaan kävijöitä oli kahtena päivänä yhteensä 38 000 (lue erillinen juttu). Aamupäivän aikana portille kertyi satojen metrien mittainen jono, joka kuitenkin näytti soljuvan sujuvasti turvatarkastuksen läpi tapahtuma-alueelle. Ihmisvirtaa saapui alueelle jonomuodossa vielä kello 14.00 aikaan.
Sen jälkeen sinisellä taivaalla nähtiin jättimäinen Suomen lippu, jota veti perässään tandem-hyppyvarjolla leijaillut Simo Moilanen. Lipun kulkua taivaalla saattoi laskuvarjon varassa Janne Saikko, joka oli varustautunut suoritukseen merkkisavulla.
Väkeä riitti myös FinnHEMSin keltaisten lääkärihelikoptereiden luona. Kahdella kopterilla varustettu osasto houkutteli päivän aikana valtavasti kiinnostuneita. Ajoittain erittäin pitkäksi venynyt jono eteni kuitenkin ja myös lapsivieraat jaksoivat odottaa rauhassa. Maanäyttelyssä toimintaansa esittelivät omilla osastoillaan myös Ilmavoimat, Rajavartiolaitos, Finavia, Malmin lentoaseman ystävät ry sekä yleisölennätysyrittäjät ja lentokerhot.
Suomen Ilmailumuseon osastolla on mukana myös Ilmavoimien historiallinen VL Viima. Koneen odotettiin lentävän kuluneen kesän lentonäytöksissä mutta sitä ei saatu lopulliseen kuntoon öljynlauhdutinongelmien takia. Aamupäivän lentonäytöksen aikana taivaalla nähtiin Scanwingsin Cessna Citation CJ2+ -liikesuihkukone, Suomen Ilmailuopiston Embraer EMB-500 Phenom, Aeropolen Diamond-koulukoneen ja Tesla-sähköauton kisa, joka päättyi ilmailun voittoon. Ilmavoimat esitti Pilatus PC-12 -yhteyskoneensa suorituskykyä vauhdikkaalla ohjelmalla. Taivaalla nähtiin myös kotimaista taitolento-osaamista, kun Arctic Eagles -ryhmän jäsenet Raimo Nikkanen, Tapio Pitkänen, Miikka Rautakoura lensivät soo Ruotsalainen naislentäjistä koostuva Skybirds esitteli osastotaitolentoa perinteisillä PA-28 -koneilla. Leidit olivat Suomessa liikkeellä viidellä koneella, sillä kuudennen koneen ohjaaja oli toipumassa jalkaleikkauksesta. Malin Ekbergin johtama ryhmä muistutti, että ilmailu on oiva harrastus ja ammatti myös naisille.
Päivän aikana myös näytösyleisö pääsi taivaalle, kun Helikopteripalvelun kalusto lensi jälleen koko päivän yleisölennätyksiä. Lentönäytös jatkui tauon jälkeen kello 16.00. Historiallisesta osuudesta vastasivat ruotsalaisen Bro Airshown SK16 Harvard sekä harvinainen Klemm 35D -kolmikko. Kyseisiä koneita on maailmalla enää vain kuusi.
Kummankin moottorin työntövoima on 40 kiloa. Niiden avulla Parviainen lensi edestakaisin korkealla näytösalueen yllä ennen laskuvarjon avaamista. Rocketman lentää liitopuvun ja suihkumoottorien avulla nopeudella 200 km/h ja pystyy keräämään lisää korkeutta jopa 6 m/s. Iltapäivän kuumaryhmä starttasi kello 17.20, kun taivaalle nousivat kotimainen Arctic Eagles -taitolentoryhmä. Se operoi kolmella Seppo Saarion rakentamalla taitolentokoneella. Perässä seurasivat päivän kovimman esityksen tittelistä kisanneet sooloesitykset. Toisistaan erilaisia esityksiä oli vaikea laittaa paremmuusjärjetykseen.
Vauhdikkaan esityksen aikana korkeusskaala vaihteli kiitotien pinnasta noin 4000 jalan korkeuteen. Syöksykierreliikkeen aikana lentonäytöksen selostamosta laskettiin tulokseksi 25 kierrettä, joka on melkoinen saavutus kerralla pyöritettäväksi. Lentonäytöksen päätti Suomen Ilmavoimien voittoisa McDonnell Douglas F/A-18C Hornet-soolo. Selostamosta kehotettiin useasti suojaamaan korvat ennen viimeistä esitystä.
Finland International Airshow jätti jälkeensä hyvän mielen ja hymynaaman. Järjestäjän mukaan tapahtuma oli menestyksekäs ja ylitti nollatuloksen sekä toi myös rahavirtaa tulevia tapahtumia varten.
Finland International Airshow päätti kesän suurten lentonäytösten kauden. Vielä on jäljellä pienempiä ilmailutapahtumia sekä Ilmavoimien Ilmailusta ammatti -tapahtuma Rovaniemellä 27. elokuuta.
Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja Finland International Airshow -näytöksestä: Video: G-voimat jylläävät RIAT-palkitun Hornet-esityslennon ohjaamotallenteella
|
|||