Finnair tuo Euroopan liikenteeseen lisäkapasiteettia wetlease-koneilla

A321ER_10Finnair suunnittelee lisäävänsä Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvua silmällä pitäen. Ensi vaiheessa Finnair vuokraa väliaikaisesti kaksi A321-kapearunkokonetta osittain miehistöineen. Yhtiö arvioi myös vaihtoehtoja pysyvän kapearunkokoneiden lisäkapasiteetin hankkimiseksi.

Merkittävä osa Finnairin liikenteestä on Euroopan ja Aasian tai Amerikan välistä kauttakulkuliikennettä, jossa Helsinki toimii vaihtopaikkana. Finnairin nykyinen Euroopan-liikenteen kapearunkolaivasto on jo tehokkaassa käytössä ja matkustajakäyttöasteet ovat korkeat. Siksi kaukoliikenteen kasvu edellyttää myös Helsingin ja Euroopan välisen syöttöliikenteen kapasiteetin lisäämistä.

"Finnair ei ole vielä allekirjoittanut sopimusta joten kumppania ei vielä tässä vaiheessa olla valmiita julkistamaan", kertoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist Lentoposti.fi:lle

"Koneita tullaan operoimaan Finnairin matkustamomiehistöllä mutta lentäjät tulevat vuokrakoneiden mukana", jatkaa Tallqvist.

Kasvavan kaukoliikenteen tarvitsema syöttöliikennekapasiteetti tullaan hankkimaan korvaamalla pieniä kapearunkokoneita suuremmilla. Tämän vuoksi yhtiö suunnittelee Embraer-laivastonsa pienentämistä ja yhdestä ATR-koneesta luopumista. Tarvittava kapasiteetti korvataan ensi vaiheessa kahdella Airbus-vuokrakoneella. Finnair saa koneet käyttöönsä vuodeksi toukokuusta 2016 alkaen.

Finnair valmistautuu myös pysyvään kapearunkokoneiden lisäkapasiteetin hankkimiseen ja arvioi parhaita vaihtoehtoja kasvun toteuttamiseksi. Finnair on jo aloittanut lentäjien ja matkustamohenkilökunnan rekrytoinnin. 

 "Kasvun mahdollistamiseksi tuomme syöttöliikenteeseen lisäkapasiteettia konekokoa kasvattamalla. Samaan aikaan osa liikenteestämme on kannattavinta lentää pienemmällä kalustolla. Norran rooli alueellisen lentämisen operaattorina on Finnairille edelleen tärkeä ja yhtiön osuus Finnairin Euroopan liikenteestä huomattava", Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kommentoi.

Finnair sai ensimmäisen A350-900 XWB -koneensa 7. lokakuuta 2015 ja tällä hetkellä todennäköisen toimitusaikataulun mukaan Finnairilla on niitä viisi vuoden 2016 toisen neljänneksen alkuun, seitsemän vuoden 2016 loppuun, 11 vuoden 2017 loppuun ja 19 vuoden 2023 loppuun mennessä.

Osa uusista A350-koneista kasvattaa Finnairin operoimien lentokoneiden lukumäärää ja osalla korvataan matkustajakapasiteetiltaan pienempiä laajarunkokoneita.

Finnairin strategisena tavoitteena on kaksinkertaistaa liikenteensä Aasian ja Euroopan välillä vuoteen 2020 mennessä vuoden 2010 tasosta. Strategia perustuu Aasian kasvaviin markkinoihin, nopeisiin yhteyksiin Helsingin kautta Koillis-Aasian ja Euroopan välillä, laadukkaaseen palveluun sekä kustannustehokkaaseen ja täsmälliseen operointiin. 

Lue myös aikaisempia aiheeseen läheisesti liittyviä uutisiamme: