Finnair suunnittelee lisäävänsä Euroopan syöttöliikenteen kapasiteettia kaukoliikennekapasiteettinsa kasvua silmällä pitäen. Ensi vaiheessa Finnair vuokraa väliaikaisesti kaksi A321-kapearunkokonetta osittain miehistöineen. Yhtiö arvioi myös vaihtoehtoja pysyvän kapearunkokoneiden lisäkapasiteetin hankkimiseksi. Merkittävä osa Finnairin liikenteestä on Euroopan ja Aasian tai Amerikan välistä kauttakulkuliikennettä, jossa Helsinki toimii vaihtopaikkana. Finnairin nykyinen Euroopan-liikenteen kapearunkolaivasto on jo tehokkaassa käytössä ja matkustajakäyttöasteet ovat korkeat. Siksi kaukoliikenteen kasvu edellyttää myös Helsingin ja Euroopan välisen syöttöliikenteen kapasiteetin lisäämistä. "Finnair ei ole vielä allekirjoittanut sopimusta joten kumppania ei vielä tässä vaiheessa olla valmiita julkistamaan", kertoo Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist Lentoposti.fi:lle "Koneita tullaan operoimaan Finnairin matkustamomiehistöllä mutta lentäjät tulevat vuokrakoneiden mukana", jatkaa Tallqvist. "Kasvun mahdollistamiseksi tuomme syöttöliikenteeseen lisäkapasiteettia konekokoa kasvattamalla. Samaan aikaan osa liikenteestämme on kannattavinta lentää pienemmällä kalustolla. Norran rooli alueellisen lentämisen operaattorina on Finnairille edelleen tärkeä ja yhtiön osuus Finnairin Euroopan liikenteestä huomattava", Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo kommentoi. Osa uusista A350-koneista kasvattaa Finnairin operoimien lentokoneiden lukumäärää ja osalla korvataan matkustajakapasiteetiltaan pienempiä laajarunkokoneita. Lue myös aikaisempia aiheeseen läheisesti liittyviä uutisiamme:
|
|||