Finnairin seuraavat A350 XWB -koneet tulevat myohästetyllä aikataululla

a350_vantaaFinnair kertoi tänään vuoden kolmannen neljänneksen olleen yhtiön historian taloudellisesti paras. Tulevaisuudesssa auttavat uudet tehokkaat A350 XWB -koneet, joiden toimitukset tosin myöhästyvät. Kotimaan liikenne näyttää olevan leikkausten edessä. Eurooppaan puolestaan tarvitaan lisäkapasiteettia.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo oli syystäkin tyytyväinen perjantaina julkistettuun vuoden 2015 kolmannen neljännekseen tulokseen. Hänen mukaansa se syntyi kovalla työllä. Nyt yhtiö valmistautuu kasvuun ja lentävän henkilökunnan rekrytointi on käynnissä.

Tiedotustilaisuudessa Vauramo kiittelikin yhtiön henkilökuntaa, joka vaikeiden aikojen jälkeen kuulee vaihteeksi hyviäkin uutisia.

Tulos on huomattu myös markkinoilla ja osake on vahvistunut. Siihen selvästi uskotaan, mitä Finnair on tekemässä. Yhtiön Euroopan ja Aasian välinen liikenne on löytänyt paikkansa markkinoilta.

pekka_vauramo_q3_2015_terotuominenMatkustajaliikenteen käyttöaste ja lipputuotot kasvoivat. Myös tärkeänä pidetystä oheistuotteiden myynnistä kertyi lisää tuottoja. Niiden odotetaan lisääntyvän entisestään mm. lennon aikaisten laajakaistamaksujen tuottojen avulla.

Heikommin meni sen sijaan rahdissa, jossa siihen erikoistuneen NGA-tytäryhtiön (Nordic Global Airline) alasajo näkyi. Myös matkustajakoneissa kuljetettavassa ns. Belly Cargossa on laskeva trendi.

Euroopan liikenteen kehitys on ollut hyvä. Finnairin onkin tehtävä kalustopäätöksiä kapearunkolaivaston suhteen pian, sillä A350 XWB -koneiden määrän vähitellen kasvaessa Euroopan jatkomatkustajienkin määrä nousee. Syyskuussa Finnairin Euroopan lentojen matkustajakäyttöaste oli noin 80 prosenttia.

Myös Aasian liikenteessä lipputuotot ovat kasvaneet. Myynnin painopiste on siirtynyt Euroopasta Aasian päähän.

Mutta kotimaassa menee huonosti. Täyttöaste on vain 66 prosenttia, vaikka monet vuorot on myyty täyteen. Siksi matkustajat ihmettelevät tietoja kotimaan lentojen huonosta kannattavuudesta.

Ongelma johtuu liikenteen rakenteesta. Vaikka toiseen suuntaan on usein täyttä, toiseen kone joudutaan lentämään lähes tyhjänä. Siten näistä kannattamattomista vuoroista kertoviakaan ei ole monia.

Jotta kotimaan kohde olisi lentoyhtiölle kannattava, sinne pitäisi olla 100 000 matkustajaa vuodessa. Reittiverkostoon kuuluvista lentoasemista noin kolmasosa jää alle tämän rajan. Finnair aikookin tehdä ratkaisuja kotimaanliikenteen suhteen jo lähitulevaisuudessa. Tappiollista toimintaa ei voida jatkaa.

Finnairille viisi A350 XWB -konetta huhtikuun alkuun mennessä

Finnair sai ensimmäisen tulevaisuuden työvälineensä eli Airbus A350-900 XWB -koneen (OH-LWA) 7. lokakuuta ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Uusia koneita piti tänä vuonna tulla vielä kolme lisää, mutta määrä vaikuttaisi jäävän enintään yhteen. Tarkkoja päivämääriä luovutuksille ei kuitenkaan tänään kerrottu.

a350_saapuminen_1Yleisemmin sen sijaan todettiin, että yhtiö saa huhtikuun alkuun 2016 mennessä yhteensä viisi A350 XWB -konetta.

Vielä lokakuun 7. tapahtuneen OH-LWA:n luovutuksen ja lokakuun 9. päivänä A350 XWB:n kaupallisen ensilennon yhteydessä Finnair kertoi vastaanottavansa vuoden 2015 loppuun mennessä yhteensä neljä uutta A350 XWB -konetta.

Syyskuussa 2015 Finnair tiedotti luopuvansa A350 XWB -kaluston tulon myötä poistuvista nelimoottorisista A340-koneista vasta vuoden 2017 loppuun mennessä. Aiemmin koneista piti luopua jo 2016 aikana. A340-koneiden poistoaikataulu on Finnairin mukaan joustava.

"A350 XWB -koneet ovat käytössä ainakin kaksikymmentä vuotta. Muutamien viikkojen viivästykset eivät siten ole merkittäviä", totesi Vauramo tänään Airbusin valmistumisaikataulujen myöhästymisistä. Ja onhan A350-tilauksen allekirjoituksestakin ensi kuussa kulunut tasan kymmenen vuotta.

Käytössä oleva ensimmäinen kone OH-LWA on sen sijaan toiminut hyvin. Perjantaihin mennessä sillä on lennetty 88 reittisektoria. Teknisistä syistä johtuvia viivästyksiä on ollut vain pari kappaletta.

Yksi lento sen sijaan jouduttiin perumaan, koska kone joutui tarkastukseen Kööpenhaminassa tapahtuneen maakaluston aiheuttaman töytäisyn takia. Lentämisen jatkamista merkitseviä vaurioita ei kuitenkaan löydetty.

A350_AMS_vauramoToimitusjohtaja Vauramo kertoi itse olleensa mukana jo viidellätoista A350 XWB -koneen ns. FAMI -lennolla Euroopan kohteisiin. Kuvassa oikealla hän on ensimmäisellä kaupallisella lennolla Amsterdamiin.

"Ensimmäisestä reittilennosta asti päällä ollut hyvä henki on jatkunut. Sen on aistinut niin matkustajista kuin miehistöstä. Uusi kone selvästi kiinnostaa", Vauramo iloitsi.

Shanghain lennot alkavat ensimmäisenä kaukokohteena 21. marraskuuta. Sitä ennen OH-LWA tekee mm. neljä lentoa Rovaniemelle ja vie Finnairin työntekijöitä tapaamaan joulupukkia. T.T.

Lue muita Finnairin A350-900 -koneeseen liittyviä Lentoposti.fi -uutisia: