Boeingin ikonisen Jumbo Jetin uusin versio 747-8 saa uusimman päivityksensä myötä paremman polttoainetehokkuuden. Jo vuonna 1969 ensilentonsa tehneeseen koneeseen on jälleen tarjolla parannuksia, jotka jatkanevat sen menestystä edelleen. Kehitystyötä on tehty erityisesti koneen moottoreissa. Boeing 747-8 -kone (N6067U) nousi tiistaina 21. toukokuuta neljä tuntia kestäneelle koelennolle varustettuna PIP-modifikaatiolla (Performance Improvement Package). General Electric GEnx-2B moottorien ja koneen Flight Management Computer -ohjelmiston päivityksillä toivotaan saavan lisää parannusta polttoainetehokkuuteen. Jo aiemmat päivitykset ovat tuoneet 1,5 prosentin vähennyksen ensimmäisiin alle kaksi vuotta sitten toimitettuihin 747-8-koneisiin verrattuna. Uusien modifikaatioiden arvellaan parantavan polttoainetaloutta vielä 1,8 prosentilla. Suoritusarvopaketti asennetaan vuoden 2014 alkupuolella valmistuviin koneisiin ja se on saatavilla jälkiasennuksena myös aiemmin valmistettuihin Boeing 747-8-koneisiin. Uudet moottorit ja FMC-ohjelmisto tulevat tuotantoon vuoden 2013 lopulla. 747:n kysyntä on viime aikoina ollut hiipumassa. Tilauskirjassa on nyt 56 konetta, joista vain 26 on matkustajaversioita. Boeingilla toivotaan, että PIP pitäisi asiakkaiden kiinnostusta tyyppiin edelleen yllä.
|
|||