Tulevien onnettomuuksien estäminen on ensisijaisen tärkeää sekä lentäjille, että matkustajille. Tämän takia tietojen tarkka analysointi on erittäin tärkeää. Lennontallentimen (FDR, Flight Data Recorder) tiedot ovat elintärkeitä ja ne tuovat lisää valaistusta tapahtumien kulkuun jo puren ohjaamoääntentallentimen (CVR, Cockpit Voice Recorder) tietojen lisäksi.
ECA painottaakin riippumattoman tutkimuksen tärkeyttä onnettomuuden todellisten syiden selvittämiseksi. Julkisuuteen jo vuodetut tiedot ohjaamoääntentallentimelta vaarantavat kansainvälisen onnettomuustutkinnan hyväksyttyjä perussääntöjä. Vuoto aiheuttaa tutkijoille painetta, joka häiritsee heidän työtään. "Me lentäjät olemme turvallisuuden ammattilaisia. Työskentelemme valmistajien, operaattoreiden ja viranomaisten kanssa parantaaksemme turvallisuutta. Jatkamme tällä tiellä yhdessä avoimessa luottamuksen ilmapiirissä", kommentoi ECA. "Vaikka tämä turma johtuisi yksittäisestä käsittättömästä tapahtumasta olemme sitoutuneet tekemään muutoksia lentoturvallisuuden parantamiseksi kuten aina. Turmassa menehtyneet ja heidän omaisensa ovat ajatuksissamme", kertoo ECA. Vuonna 1991 perustettu Euroopan lentäjäliitto European Cockpit Association edustaa EU-alueella kaikkiaan yli 38 000 lentäjää 37 eri maasta. ECA:lla on lisäksi kaksi jäsenjärjestöä Euroopan ulkopuolelta.
"Kun tutkimukset on saatettu päätökseen ja viralliset johtopäätökset tehty, on tärkeää että lentoyhtiöt, lentokonevalmistajat, viranomaiset ja lainlaatijat työskentelevät yhdessä kanssamme vastaavien traagisten tapahtumien estämiseksi", sanoo Suomen Liikennelentäjäliiton varapuheenjohtaja, A320 kapteeni Timo Willberg. Lentäjät ovat nyt ja tulevaisuudessa turvallisuuden ammattilaisia, jotka haluavat työskennellä yhdessä lentoyhtiöiden ja viranomaisten kanssa lisätäkseen turvallisuutta. Kotimaassa lausunnon allekirjoittivat Suomen Liikennelentäjäliitto, Flybe Airline Pilot Association FAPA, Blue1 Pilots Association B1PA, JTF Pilots, Norwegian Pilots Union Finland ja Liikelentäjät Lue myös:
|
|||