(päivittynyt 19.05) Lentokenttätyöntekijä varasti Horizon Airin Bombardier Q400 -potkuriturbiinikoneen (N449QX) Yhdysvalloissa Seattlen Sea-Tacin lentokentältä perjantai-iltana 10. elokuuta. Mies sai koneen ilmaan mutta kone syöksyi maahan noin tunnin lennon jälkeen. Kansalliskaartin F-15C-hävittäjät seurasivat jopa silmukan ilmassa tehneen matkustajakoneen lentoa. Alaska Airlinesin omistaman Horizon Air -yhtiön Bombardier Q400 -potkuriturbiinikone (varsinaiselta tyyppimerkinnältään de Havilland Canada DHC-8-400Q, tunnetaan myös lyhyemmin Dash 8 -nimellä) varastettiin perjantai-iltana 10. elokuuta noin iltakahdeksan aikaan. Koneen vei 29-vuotias Horizon Airin maahuolintatyöntekijä. Hän myös nousi ilmaan ilman kiitotieltä 16C lennonjohdon lupaa. Sitä ennen työntekijä käänsi konetta 180 astetta push back -traktorilla. Kone suuntasi etelään Puget Sound -salmea pitkin. Kaksi Portlandista ilmaan noussutta kovilla Sidewinder ja AMRAAM-ohjuksilla aseistettua Boeing F-15C Eagle -hävittäjää (kutsuilla ROCK 41 ja ROCK 42) seurasivat konetta ja samalle ne pyrkivät ohjaamaan sen kauemmas asutulta alueelta. Hävittäjät kuuluivat todennäköisesti kansalliskaartin 142nd Fighter Wingille, joka toimii Portlandissa. Niitä tuki Boeing KC-135R -ilmatankkauskone. Varastettu 76-paikkainen Q400-potkuriturbiinikone syöksyi maahan hieman iltakahdeksan jälkeen Ketron Islandin läheisyydessä Pierce Countyssä Washingtonin osavaltiossa. Maahansyöksypaikka sijaitsee noin 70 kilometrin päässä lentokentästä. Alueella ei ollut rakennuksia vaan ainoastaan metsää, mutta saarella on kuitenkin asutusta. Koneessa ei ollut mekaanikon lisäksi muita ihmisiä. Horizon Airin maahuolintapalvelun työntekijä pääsi työnsä puolesta turvavalvotulle alueelle. Asematasolla seisovat lentokoneet eivät ole erikseen lukittuja vaan niihin on mahdollista tunkeutua jos paikalla on esimerkiksi portaat koneelle. Koneen vieneen miehen osaaminen riitti koneen käynnistämiseen rullaamiseen sekä lentoonlähtöön. Q400:n käynnistämisestä kertovia videoita on internetissä useita. Toistaiseksi ei ole tiedossa paljonko koneessa oli polttoainetta ja mikä oli miehen todellinen lentotaito. Radioliikenteen perusteella hän on ilmeisesti harjoitellut kotitietokoneensa lentosimulaattorilla. Koneen vienyt teki mm. epäonnistuneelta tynnyriltä vaikuttavan lentoliikkeen matalalla jopa alle 5000 jalan korkeudesta lähtien. Se päätyi todella lähelle vedenpintaa ja lennosta kuvattiin useita videoita (linkki videoon). Sea-Tacin lentokentän toiminta jatkui lentokonevarkauden ja turman jälkeen normaalisti pienen katkon jälkeen. Pierce Countyn sheriffin mukaan kyseinen henkilö oli itsetuhoinen. Siihen viittaavat myös julkistetut radiokeskustelut lentokoneen ja lennonjohdon välillä. Liittovaltion poliisi FBI tutkii tapausta. Sen mukaan kyseessä ei toistaiseksi selvillä olevien tietojen mukaan olisi terroriteko tai muu rikollinen toiminta. Alaska Airlinesin mukaan kone varastettiin lentokoneiden huoltoalueelta eikä sille oltu suunniteltu kaupallista lentoa. Yhtiön mukaan koneen varastaneen henkilöllisyys on selvinnyt ja hän on yhtiön maapalvelun työntekijä. Alustavien tietojen muksaan ensin kerrottiin kyseessä olevan lentoyhtiön mekaanikko. Ilmailuhistoriassa tunnetaan yhdeksän muuta tapausta, joissa suurempi yli 12-paikainen lentokone on varastettu ja tuhottu. Näissä tapauksissa tekijä on ollut joku muu kuin lentäjä. Edellinen tapaus sattui Venäjällä vuonna 1994. Mahdollisia luvattomia koneessä käyntejä varten lentoyhtiöt sinetöivät matkustajakoneitaan tiettyjen ehtojen mukaan. Suuret lentoasemat ovat turvavalvottuja ympäri vuorokauden. Alaska Airlines ja Horizon Air kuuluvat Alaska Air -konserniin. Kyseessä on merkittävä lentoyhtiö, jonka laivastossa on yli 300 konetta. Yhtiöiden laivastossa on 45 Q400 -konetta. Kanadalaisen Bombardierin valmistaman Q400 -koneen listahinta on reilut 30 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Horizon Airin operatiivisen johtajan Constance von Muehlen lausunto: Päivitys 19.05: muutettu lentokonemekaanikko maahuolinnan työntekijäksi Alaska Airlinesin lausunnon mukaan.
|
|||