Maaperään joutunut glykoli aiheuttaa ongelmia Helsinki-Vantaan lentoaseman alle tulevan juna-aseman rakennustöille, kirjoittaa Vantaan Sanomat. Mahdollista vaikutusta Kehäradan käyttöönottoon ei osata vielä arvioida. Glykolia käytetään lentokoneiden jäänestoaineissa. Glykolipitoinen vesi ei ole myrkyllistä mutta sen hajoamistuotteet haurastuttavat teräs- ja betonirakenteita. Vantaan Sanomien haastatteleman projektipäällikön mukaan aseman tunnelirakenteita joudutaan eristämään 40 metriä kumpaankin suuntaan asemalta. Eristäminen on on käsityötä ja sitä tehdään ahtaissa sekä vaikeissa olosuhteissa. Vantaan Sanomien mukaan vielä ei osata arvioida, vaikuttavatko kahdessa vuorossa tehtävät työt Kehäradan suunniteltuun käyttöönottoon heinäkuussa 2015. Kehärata törmäsi glykolin aiheuttamiin ongelmiin jo vuonna 2010. Tunnelissa havaittiin kemikaalin aiheuttamaa mikrobikasvustoa 400 metrin pätkällä (kuva oikealla). Alue jouduttiin eristämään. Kallioperästä aiemmin löytynyt glykoli aiheutti noin puolen vuoden myöhästymisen ohella 50 miljoonan euron lisäkustannukset ylimääräisinä rakenteina . Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa. Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen (kuvassa vasemmalla) tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat. Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehäradalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke. Vantaan Sanomien uutinen aiheesta näköislehden sivulla viisi. Lue myös:
|
|||