XB-1 nousi ilmaan ilmaan Kaliforniasta Mojaven Air & Space Portista ohjaimissaan Boomin pääkoelentäjä Bill “Doc” Shoemaker. Yhtiön toinen koelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenburg puolestaan seurasi lennon toteutumista T-38 Talon -seurantakoneesta. "XB-1 nousi ilmaan samassa ilmatilassa, jossa Bell X-1 rikkoi äänivallin vuonna 1947. Olen odottanut tätä lentoa Boomin perustamisesta vuodesta 2014 lähtien ja se on merkittävä askel polullamme palauttaa maailmanlaajuinen ylisooninen matkailu", sanoi Boom Supersonicin perustaja ja toimitusjohtaja Blake Scholl.
Boomin mukaan XB-1 saavutti koelennolla kaikki sille asetetut tavoitteet. Lento suoritettiin laskukierrosmaisesti lentokenttäalueen läheisyydessä ja lento kesti reilut 10 minuuttia. Ensilennolla noustiin 7120 jalan korkeuteen ja lennettiin 238 solmun nopeudella. Koelennolla varmistettiin lento-ominaisuuksia sekä stabiliteettia laskeutumisen aikana, jolloin nokan asento on XB-1 korkealla kohtauskulmalla. "Koko XB-1 -ryhmän pitää olla äärimmäisen ylpeä tästä saavutuksesta. On ollut etuoikeus saada jakaa tämä matka omistautuneiden ja lahjakkaiden ammattilaisten kanssa. Saavuttamamme virstanpylväs on korvaamaton Boomin tavoitteelle eli ylisoonisen matkailun palauttamiselle", sanoi pääkolentäjä Bill “Doc” Shoemaker. "Olen odottanut yli 20 vuotta Concordelle kehitettyä seuraajaa ja XB-1:n ensilento on merkittävä askel kohti unelmien toteutumista. Lentäessäni viimeistä kertaa Concordella vuonna 2003 tiesin tämän päivän vielä koittavan. XB-1:n ensilento on merkittävä askel kohti lentoa Overturen kyydissä", sanoi British Airwaysin entinen Concorde-ryhmän päällikkönä toiminut kapteeni Mike Bannister.
Koelentokoneessa on käytetty uudenlaisia hiilikuitukomposiittimateriaaleja. Tämän 19 metriä pitkän ja 6,4-metrisen siipien kärkivälin omaavan koelentokoneen aerodynaamisia ominaisuuksia on optimoitu digitaalisesti. Koneessa on käytössä uudenlainen kehittynyt työntövoimajärjestelmä, jonka kolme General Electric J85-15 -moottoria tarjoavat 16 kN työntövoiman. Moottoreiden ilmanottoaukot hidastavat ylisoonisen ilmavirtauksen alisooniseksi ja muuttaessaan kineettisen energian paine-energiaksi mahdollistavat koneelle ylisooniset nopeudet tavallisilla suihkumoottoreilla.
Ensilennosta käynnistyneen koelento-ohjelman aikana laajennetaan lento-ominaisuuksia eri alueilla pikkuhiljaa kohti ja yli yhden Machin rajan. XB-1:n ollessa aikanaan valmis ensimmäiseen ylisooniseen lentoon tulee sen ohjaamossa istumaan yhtiön toinen koelentäjä Tristan “Geppetto” Brandenberg.
Yhteistyötä tehdään myös Northrop Grummanin kanssa Overturen käytöstä Yhdysvaltain hallinnon tarpeisiin. Overture mahdollistaa 64-80 matkustajan kuljettamisen 1,7 Machin nopeudella käyttäen 100-prosenttista SAF-polttoainetta (Sustainable Aviation Fuel). Tulevaisuudessa Overture lentäisi ylisoonisesti valtamerten yllä yli 500 lentoreitillä lyhentäen lentoaikoja merkittävästi. Viimeisin julkistettu tavoiteaikataulu Overturen ensilennolle on vuosi 2029.
Muita yhteistyökumppaneita ovat Aernnova, Aciturri, Collins Aerospace, Eaton, Honeywell, Latecoere, Leonardo, Safran Landing Systems ja Yhdysvaltain ilmavoimat. Lue myös:
|
|||