400 ihmistä evakuoitiin Kehäradan tunnelista - harjoitus testasi valmiuksia

keharata_pelastus_2Liikennevirasto ja Keski-Uudenmaan pelastuslaitos järjestivät lauantaina aamupäivällä suuren pelastusharjoituksen. Skenaariossa Aviapoliksen ja Kivistön asemien välillä tunnelissa kulkeneessa junassa syttyy tulipalo ja se pysähtyy. Mukana oli yli 400 vapaaehtoista, jotka evakuoitiin kiskoja pitkin Aviapolis-asemalle.

Pelastusharjoituksen tavoitteena oli testata erilaisten teknisten laitteistojen toimintaa sekä seurata ihmisten käyttäytymistä evakuointitilanteessa. Kehärata avataan liikenteelle 1. heinäkuuta ja sitä ennen turvallisuusjärjestelmien toiminta on varmistettava.

keharata_pelastus_7Lauantain harjoituksessa kolmirunkoinen Stadler FLIRT Sm5 -kaupunkijuna (Fast Light Innovative Regional Train)  ajoi tunnelissa (vasemmalla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Sen matkustajina oli yli 400 vapaaehtoista, jotka oli värvätty mukaan harjoitukseen mm. junaharrastajien piiristä.

Harjoitusskenaarion tapahtumien käynnistyttyä juna pysähtyi tunneliosuudelle noin 500 metrin päähän Aviapoliksen asemasta. Syynä oli kuvitteellinen tulipalo. Junan matkustajille kuulutettiin evakuoinnista ja samalla kehotettiin jättämään mahdolliset matkatavarat junaan.

keharata_pelastus_5Matkustajat laskeutuivat junayksikköjen ovista alas ratapohjan soralle. Kynnys on melkoinen, sillä vaunujen ovet ovat asemalaiturien korkeudella. Kukaan ei kuitenkaan loukkaantunut tässä harjoituksen ehkä vaarallisimmassa vaiheessa.

Seuraavaksi matkustajat ohjattiin yhdyskäytävän kautta vieressä vastakkaiseen suuntaan kulkevaan ratatunneliin, jossa ei ollut savua.

Matkustajat kävelivät peräkanaa pitkässä jonossa kohti Aviapolista. Osa heistä lähti tunnelissa toiseen suuntaan kohti Kytökallion pystykuilun hätäpoistumistietä. Toisin kuin metrossa, Kehäradalla ei ole kiskojen tasolla olevaa virtajohdinta.

FLIRT-junien virroittimet ovat vaunujen katolla kuten muissakin rautateillä liikennöivissä yksiköissä. Siten junien tarvitsema sähkövirta kulkee tunnelien kattoon kiinnitetyissä johtimissa.

Kaikki pelastettiin maanpinnalle

keharata_pelastus_3Alunperin oli tarkoituksena, että vapaaehtoisten osalta harjoitus päättyisi jo Aviapoliksen asemalaiturille pääsyn jälkeen. Siellä heille oli kiitokseksi osallistumisesta tarjolla patonkeja ja virvokkeita.

Ohjeistuksen mukaan toimineet Turvatiimin vartijat kuitenkin edelleen ohjasivat matkustajat ratatunnelista suoraan Aviapolis-aseman eteläiseen hätäpoistumistiehen ja sen 35 metriä korkeaan porraskuiluun.

Junasta evakuoidut kiipesivät kuilua pitkin ylös ulkoilmaan maanpinnalle tasolle asti (eteläinen porraskuilu kuvassa yllä). Tositilanteessa tämä olisi luonnollisesti ollut perimmäinen tarkoituskin.

Matkustajien jo päästyä turvaan ensimmäisenä Aviapolis-asemalle saapui pelastuslaitoksen kolmen miehen yksikkö (otsikkokuvassa). Se lähti peräkärryllä varustetulla mönkijällä savusukellusvarustuksessa tiedustelemaan tilannetta tunnelissa. Meno näytti melkoiselta pomputukselta, sillä yhdistelmän toisen puolen renkaat kulkivat ratapölkkyjen päällä.

Pelastusajoneuvot ajoivat maan alle

keharata_pelastus_1Pelastuslaitos ajoi huoltotunnelin kautta ainakin kaksi pelastusyksikköään alas laituritasolle asti (oikealla). Niiden tuella sammuttajat pääsivät edelleen etenemään junan luo.

Johtamista helpotti se, että viranomaisverkon Virve-puhelimet toimivat Kehäradan maanalaisissa tiloissa. Asemille ja tunneleihin on asennettu kännykkäyhteydet mahdollistava ns. vuotava kaapeli sekä erillisiä toistoantenneja.

Harjoituksen edetessä Aviapolis-aseman etelään johtavista raidetunnelista erottavat savuovet suljettiin. Kehäradan erilaisia turvatoimintoja voidaan monipuolisesti etäohjata valvontakeskuksesta. Vartiointipalvelusta vastaavalla Turvatiimillä on oma pisteensä keskuksessa.

Vapaaehtoiset harjoitukseen osallistuneet pystykuilun kautta maanpinnalta evakuoidut matkustajat ohjattiin takaisin Aviapoliksen laituritasolle asemapaviljongista alas vievien rullaportaiden kautta. Tässä vaiheessa he vihdoin pääsivät nauttimaan pelastusharjoituksen järjestäjien tarjoamista patongeista ja juomista.

Harjoituksen loppuvaiheissa mukana olleet vapaaehtoiset kuljetettiin FLIRT-junalla takaisin Tikkurilaan. Samalla he saivat haltuunsa vaunuihin mahdollisesti jääneet matkatavaransa. Ensin rata piti kuitenkin uudelleen virroittaa, savuovet avata ja kerätä pelastuslaitoksen kalusto pois tunnelista.

keharata_pelastus_4Pelastusharjoituksessa oli mukana runsaasti tarkkailijoita Kehärataan liittyvistä eri toimijoista, mm. Liikennevirastosta, Helsingin Seudun Liikenteestä, VR:stä, Pelastuslaitoksesta, Finaviasta, Poliisista, Turvatiimistä.

Mukana tarkkailemassa oli myös Puolustusvoimien edustajia. Mahdollisessa suuronnettomuudessa voidaan päivystävien virka-apuryhmien varusmiehiä lähettää esimerkiksi eristämään alueita ja muillakin tavoilla tukemaan viranomaisia.

Luolatilat haastava ympäristö

keharata_pelastus_6

Rautatietunnelin kaltaisissa laajoissa maanalaisissa tilossa pelastajien ensimmäinen ja suurin haaste on paikantaa onnettomuuspaikka tunnelissa. Seuraavaksi on selvitettävä mitä kautta sinne pääsee parhaiten.

Asemien ohella Kehäradan tunneliosuuksilla on pystykuiluja, joissa on suuret savunpoistokanavat ja portaikot (oikealla).

Kehäradan tunnelien turvaluokitus on uusimpien standardien mukainen. Sen verifioi ns. ilmoitettuna laitoksena italialainen Bureau Veritas. Käyttöluvan radalle myöntää liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Mitenkään kylmiltään eivät pelastusyksiköt joutuneet tilanteeseen. Rakenteilla olevaan Kehärataan ja sen asemiin on tutustuttu lukuisia kertoja ja toimintaa hätätilanteissa suunniteltu etukäteen.

Pelastusharjoituksen tarkkailijoiden raporttien ja osanottajien kokemusten perusteella toimintamalleja kehitetään edelleen. Kokonaisuutena arvioiden kaikki näytti harjoituksessa sujuvan varsin hyvin. +TT+

Kehärata

keharata_pelastus_8Kehärata on 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lento-aseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa.

Kehäradalle tulee ensimmäisessä vaiheessa viisi uutta asemaa: Lentoaseman ja Aviapoliksen (kuvassa vasemmalla) tunneliasemat sekä Leinelän, Vehkalan ja Kivistön pinta-asemat.

Asemavarauksia rakennetaan Petakseen, Viinikkalaan ja Ruskeasantaan. Liikennöinti kehä-radalla aloitetaan heinäkuussa 2015. Kehärata on Liikenneviraston, Vantaan kaupungin ja Finavia Oyj:n yhteishanke.

Lue myös aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: