Asemataso laajenee Helsinki-Vantaalla - lisää tilaa isommille lentokoneille

asemataso_laajenee_1Finavia aloittaa asematason laajentamisen Helsinki-Vantaan lentoasemalla syksyn 2014 aikana. Suunnitelmissa on laajentaa lentokoneiden pysäköintialueen kokoa kasvavan liikenteen tarpeisiin. Edessä on iso urakka, sillä laajennuksen tiellä on useita vanhempia rakennuksia. Urakan lopputuloksena on uusia matkustajasiltapaikkoja sekä seisontapaikkoja asematasolla.

Asematasolla tarvitaan kovasti lisää tilaa, sillä jo nykyisin lentoasemalla on  tilanteita, jossa kentällä on 13 laajarunkokonetta joista viisi on pysäköity ulkopaikoille. Koneiden koko on lentokonevalmistajien mukaan kasvamassa ja laajarunkoiset koneet tarvitsevat erittäin ison alueen suojaetäisyyksineen. 

Ville_Haapasaari_T2"Emme ole vielä lyöneet matkustajasiltojen tai asematasopaikkojen lukumäärää lukkoon. Edessä on merkittävä määrä vanhan infran purkamista", kertoo Helsinki-Vantaan lentoaseman johtaja Ville Haapasaari.

 Finavia on käynnistänyt koko Helsinki-Vantaan lentoasemalla noin 900 miljoonan euron kehityshankkeen, jolla varaudutaan liikenteen kasvuun. Ennusteen mukaan Helsinki-Vantaalla olisi vuonna 2020 jo 20 miljoonaa vuosittaista matkustajaa. Vuonna 2013 Helsinki-Vantaalla rikottiin ensimmäisen kerran 15 miljoonaan vuosittaisen matkustajan raja.

Kehitysohjelman ensimmäinen vaihe, jossa nostettiin Helsinki-Vantaan lähtöselvitys- ja turvatarkastuskapasiteettia valmistui 22. toukokuuta. 

asemataso_laajenee_4Asematasourakkaan kuuluu Helsinki-Vantaan lentokenttäalueella sijaitsevien vesitornin ja lämpövoimalan purkaminen sekä purkujätteen pois kuljettaminen ja käsittely. Kyseessä on vaativa purkutyö, joka tehdään ilma-alusliikenteen välittömässä läheisyydessä. Näiden haasteiden lisäksi työhön sisältyy haitta-ainepurkuja vanhasta rakennuskannasta.

"Olemme valmiita reagoimaan markkinatilanteen muutoksiin ja toimintaympäristöä seurataan tarkasti", kertoo Haapasaari.

Purkutöiden hinta ilman arvonlisäveroa on Finavian arvion mukaan 1,5 miljoonaa euroa. Kokonaisprojektiin sisältää tämän jälkeen myös kalliolouhintaa ja rakennustöitä.

Helsinki-Vantaan lentoaseman suurimman operaattorin Finnairin tilaamien Airbus A350-900 -koneiden siivenkärkiväli on 64,75 metriä. Yhtiön nykykaluston Airbus A330-300 -koneissa se on 60,3 metriä. Koneiden väliin ja lähellä sijaitseviin rullausteihin vaaditaan lisäksi riittävä suojaetäisyys. 

Ensimmäiset uudet Airbus A350 XWB -koneet saapuvat Finnairin laivastoon syksyllä 2015. Kaikkiaan yhtiö on tilannut 11 A350 XWB -konetta ja niiden lisäksi on olemassa optiot kahdeksaan lisäkoneeseen.


Liikenteen vuorokausirytmi laajenee? 

Helsinki-Vantaalla on säännöllisesti operoitavia kaukolentokohteita on kuluvan vuoden lopussa jo 20. Kohteista 15 on Aasiassa, neljä Pohjois-Amerikassa ja yksi Lähi-Idässä. Kaukokohteiden määrä nousee 20:een, kun Finnair käynnistää marras- ja joulukuussa suorat reittilennot Phuketiin ja Krabiin.

Finnairin lisäksi Helsinki-Vantaalle operoi kaukoliikennekoneilla American Airlines ja Japan Airlines. Kaikkiaan suoria reitti- ja charter-kohteita eri puolille maailmaa on yhteensä 130.

Finavia_Luojus_Raine_1 "Ainoastaan iltapäivän ruuhkatunnit ovat täynnä eli lisäliikenne on tervetullutta", kommentoi Finavian lennonvarmistuksesta vastaava johtaja Raine Luojus.

 Helsinki-Vantaan lentoaseman vuorokausikapasiteetti on 1400-1500 operaatiota.  Vuoden 2013 aikana lentoaseman päivittäiset operaatiomäärät olivat kuitenkin luokassa 550-600. Tavoiteltu 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan kuljettaminen tarkoittaisi vuorokausirytmin laajentamista sekä lisäkoneita olemassaoleville tai uusille operaattoreille.

Matkustajamäärän kasvua olisi mahdollista laajentaa Finnairin nykyista aaltorakennetta venyttämällä tai lisäämällä liikennettä yöaaltoon, jota yhtiö suunnitteli jo vuonna 2010. Tuon jälkeen yöaallon lentoja on kuitenkin jopa vähennetty. (Uutinen vuodelta 2010: Finnair muokkaa verkoston aaltomallia ja lisää lentoja).

Finnair_tails_1Joka tapauksessa lisämatkustajien kuljettaminen vaatii lisää kapasiteettia. Finnair on ilmoittanut kasvattavansa kaukoliikenteen tuottonsa kaksinkertaiseksi vuoteen 2020 mennessä.

Uusien A350 XWB -koneiden myötä Finnairilla on mahdollisuus kasvattaa kaukoliikennelaivastonsa kokoa, joka taas johtaa kasvavaan syöttöliikennetarpeeseen Helsingistä edelleen Eurooppaan.

Finnair ei ole kuitenkaan toistaiseksi julkistanut kapearunkokoiden tilauksia tai suunnitelmia niiden tilaamisesta. Yhtiön ensimmäiset A320-perheen koneet tulevat vuonna 2016 noin 14-15 vuoden ikäisiksi ja ensimmäisiä uusia A320 neo -koneita (new engine option) olisi saatavissa vuoden 2020 tienoilla.

Lue myös: