Airbusin uuden sukupolven kuljetuskone Beluga XL (A330-700, msn1824) muuntuu konseptista todelliseksi lentokoneeksi. Ensimmäisen koneyksilön puolitoista vuotta kestävä kokoonpanotyö on alkanut rungon ympärillä. Kuljetuskone saa seuraavan vuoden aikana sille ominaisen erikoisen muodon.
Uusi suurempi Beluga XL perustuu A330-200 -rahtikoneen rungolle, joka on jo rakenteellisesti vahvistettu. Tämä rungon ydinosa valmistui joulukuussa ja se odottaa seuraavaksi eturungon ja pyrstön osien asennuksia vuoden 2017 aikana. Nykyiseen A330-koneeseen perustuvan Beluga XL:n eturungon ns. kupla on kuusi metriä pidempi ja metrin leveämpi, kuin nykyisen Beluga ST Super Transporterin, joka perustuu A300-600-koneeseen. Muita näkyviä muutoksia Beluga XL:n ja ST:n välillä ovat suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan. Ratkaisu on toteutettu ST:ssä yhtenäisenä osaan, kun XL:ssä se tehdään kolmesta erillisestä osasta tasapainon varmistamiseksi. Stabiliteettiasiat johtivat myös korkeusvakaajien päivittäimiseen. Niitä on jatkettu metrillä molemmille puolille. Lisäksi korkeusvakaajan päissä olevat evät ovat metrin korkeammat kuin alkuperäisessä Beluga ST:ssä. Edellisten lisäksi stabiliteettia on parannettu takarunkoon asennettavin alaevin. Ensimmäisen 12 kuukauden aikana runko kootaan valmiiksi ja siihen asennetaan kaikki mekaaniset- ja sähköiset järjestelmät. Rungon yhdistämistä varten siihen porataan suurimmat reijät ja käytetään suurimpia kiinnikkeitä kuin missään muissa Airbus-koneissa. Seuraavat kuusi kuukautta kone on maakokeissa sekä moottoreiden asennuksessa. Koneeseen asennetaan kaksi Rolls-Royce Trent 700 -moottoria, jotka molemmat tuottavat 316 kN:n työntövoiman. Suunnitelmissa on kaikkiaan viiden koneen rakentaminen. Ensimmäiset kaksi lisäävat kapasiteettia ja kolme viimeistä korvaavat vanhoja Beluga ST -koneita. Beluga XL:n ensilennon on määrä tapahtua vuoden 2018 aikana. Ensimmäinen kone siirtyy varsinaisiin kuljetustehtäviin vuoden 2019 puolivälin tienoilla. Suuremman Belugan tarve on todellinen, kun Airbus on nopeuttamassa A350 XWB -ohjelman tuotantonopeutta. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen Belugaan mahtuu vain yksi siipi. Ensimmäiset kaksi suurempaa koneyksilöä tarvitaankin juuri tuotannon nopeuttamiseen. Beluga XL kykenee kuljettamaan 12 prosenttia suuremman hyötykuorman kuin nykyinen ST-versio. Airbusin mukaan A350 XWB:n osalta suurempi versio tuo jopa 40 prosentin tehokkuuden lisäyksen osien kuljetukseen. Viisi valmistettavaa Beluga XL -kuljetuskonetta tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen nykytilanteeseen verrattuna. Lue myös:
|
|||