Suomen ilmavoimien mukaan puutteellisin tiedoin tehtyjen lentojen osuus Venäjän valtionilma-alusten lentotoiminnasta Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa oli vuonna 2021 noin 60 prosenttia. Suomenlahdella on suhteellisen kapea kansainvälisen ilmatilan kaistale, jonka kautta venäläiset lentävät mm. huoltolentoja Liettuan ja Puolan välissä sijaitsevaan Kaliningradin tukikohtaansa. Oheinen kaavio kuvaa Venäjän lentotoiminnan kehitystä kansainvälisessä ilmatilassa Suomenlahden yllä vuosina 2015–2021. Kunkin vuoden sinisen palkin korkeus on suhteutettu vuoden 2015 lentojen määrään, joten siitä saa käsityksen puutteellisin tiedoin lennettyjen lentojen määrällisestä kehityksestä.Venäjän toiminnassa on siis tilastojen mukaan tapahtunut merkittävä muutos vuoden 2021 aikana. Lentojen määrä on edellisvuoden tasolla, mutta aiempaa merkittävästi suurempi määrä alueella tapahtuvista lennoista lennetään puutteellisin tiedoin. Vuonna 2020 määrä oli 32 prosenttia ja nyt noin 60 prosenttia. Venäläisten valtionilma-alusten lentotoiminnan kokonaismäärä Suomenlahden kansainvälisessä ilmatilassa oli viime vuonna hieman pienempi kuin vuonna 2015, jota on käytetty vertailutasona. Aktiivisimmillaan Venäjän lentotoiminta Suomenlahdella oli vuonna 2017.
Edellisen kerran Venäjän valtion ilma-alukset ovat loukanneet Suomen ilmatilaa kesällä 2020. Rajavartiolaitoksen suorittama esitutkinta varmisti kahden venäläisen Suhoi Su-27 -hävittäjän loukanneen Suomen ilmatilaa 28. heinäkuuta 2020. Vuoden 2021 aikana Suomen ilmatilaa loukkasivat Ruotsin, Viron ja Ranskan valtiolliset ilma-alukset.
Ilman transponderia eli toisiotutkavastaajaa liikkuvat sotilasilma-alukset voivat muodostaa turvallisuusuhan alueen siviililentoliikenteelle, koska lennonjohtojen SSR-toisiotutkat (Secondary Surveillance Radar) eivät näe näitä lentoja. Vuonna 2017 kyseinen asiantuntijaryhmä totesi, että jo tehdyt toimenpiteet ovat vaikuttaneet positiivisesti lentoturvallisuuteen. Nyt on kuitenkin siis tapahtunut käänne toiseen suuntaan ja ns. pimeiden lentojen osuus on palannut vuoden 2015 tasolle.
Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen (AKV/AKT) on Ilmavoimien lakisääteinen tehtävä. Ilmavoimat valvoo Suomen ilmatilaa jatkuvasti eri puolille maata sijoitetuilla ilmavalvontatutkilla ja muilla sensoreilla.
Tutkahavainnoista kootaan Suomen ja lähialueet kattava reaaliaikainen ilmatilannekuva, johon ilmapuolustuksen johtaminen perustuu. Ilmavoimien tutkiin perustuva valvontakyky tukee myös siviili-ilmailua ja muiden viranomaisten toimintaa.
Tällaisista QRA (Quick Reaction and Alert) -päivystyskoneen lennoista tehdään satunnaisesti äänihavaintoja myös maan pinnalta. Ilmavoimat on lisäksi silloin tällöin julkaissut kuvia koneista, joita näillä lennoilla on käyty tunnistamassa Itämeren alueella. MH Lue myös:
|
|||