Toinenkin epäilty ilmatilaloukkaus tiistaina - yliäänipamaus myöhemmin Porvoossa

20_5_14_flightradar24(päivittynyt 14.15) Puolustusministeriö tiedotti 20. toukokuuta  epäillystä ilmatilaloukkauksesta. Ministeriön mukaan Rajavartiolaitos selvittää nyt myös toista tiistaina tapahtunutta ilmatilaloukkausta.

Venäläisen valtionilma-aluksen epäillään loukanneen lyhyen aikaa Suomen ilmatilaa 20. toukokuuta Suomenlahdella noin kello 16.00. Aiemmin kerrottiin toisesta epäillystä ilmatilaloukkauksesta, joka tapahtui noin kello 18.07.

Kyseessä olivat eri ilma-alukset. Rajavartiolaitos selvittää kumpaakin tapausta normaalin käytännön mukaisesti.

Il20_MirageF1_frenchairforceTiistaina kello 16 ilmatilaa loukannut kone ei ilmeisesti näkynyt netin tutkaseurantapalveluissa. Twitterissä Itämeren radioliikennettä seuraava @BalticSigint kuitenkin kertoo, että Itämerellä olisi tiistai-iltapäivänä ollut liikkeellä venäläinen Iljushin Il-20 -signaalitiedustelukone. (Päivitys 27.5: kyseessä oli Antonov An-26 -kuljetuskone.)

Twiitin mukaan Baltian ilmapuolustuksesta vastaavat NATO:n hävittäjät ja suomalaiset Hornetit olisivat käyneet tunnistamassa tiistaina lentänyttä konetta. Jos tieto pitäisi paikkansa, se saattaisi liittyä juuri epäiltyyn ilmatilaloukkaukseen noin kello 16.

Ranskan ilmavoimien julkaisemassa arkistokuvassa (yllä) NATO:n Baltic Air Policing -operaatioon osallistunut Armée de l'Airin Dassault Mirage F-1CR -hävittäjä tunnistaa Itämeren yläpuolella lentävää vastaavaa Iljushin Il-20 -signaalitiedustelukonetta vuonna 2013.

ilmatilaloukkaus_flightradar24comToisessa ilmatilaloukkaustapauksessa FlightRadar24.com-sivuston mukaan kello 18 kohti Kaliningradia koodilla 85856VMF lentänyt ilma-alus kaarsi kohti Suomen maa-aluetta mutta kääntyi takaisin vielä merialueen yllä (kartta vasemmalla).

Kyseessä oli tunnuksen perusteella ilmeisesti Venäjän merivoimien (VMF, Voenno-Morskoj Flot) Tupolev Tu-154M (RF-85856). Koneen lentämä reitti voisi mahdollisesti viitata meren päällä olleen ukkossolun kiertämiseen.

Tupolev Tu-154M on matkustaja- ja rahtikone (kuva alla). Mahdollisesti kyseessä on ollut normaali yhteyslento Kaliningradiin. Tähän viittaisi myös se, että kone käytti transponderia eli tutkavastaajaa, joka näytti Tupolevin siviililennonjohdolle ja myös mahdollisti sen reitin tallentumisen nettipalveluun.

Russian_Navy_Tupolev_Tu-154M_wikimedia_dmitriy_PichuginSama kone palasi Kaliningradista Itämerta  ja Suomenlahtea pitkin tiistaina kello 22 maissa, mutta tällä kertaa tiukasti kansainvälisessä kapeassa ilmatilakäytävässä lentäen. Sen reitti näkyi jälleen FlightRadar24:ssä (ylempi kartta otsikkokuvassa).

Kone ei itse lähettänyt sijaintiaan useimpien liikennekoneiden tapaan tarkkana ADS-B-datana (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast).

Reitit perustuivat kummallakin kerralla FlightRadar24:n epätarkempaan T-MLAT-laskentaan (Test Multilateration) ilma-aluksen transponderin lähettämien signaaleiden perusteella.

YLE kertoo, että Porvoon seudulla kuultiin laajalla alueella tiistai-iltana kello 22.15 ylisoonisella nopeudella lentäneen F/A-18 Hornet -suihkuhävittäjän perässään vetämä ja maassa olijoille pamauksena tuntuva shokkiaalto.

Äänihavainnot viittannevat siihen, että Ilmavoimat mahdollisesti kävi tunnistamassa 85856VMF:n myös sen paluulegillä kello 22? Ilmavoimat ei lennä maa-alueiden yläpuolella ääntä nopeammin kuin pakottavissa operatiivisissa tehtävissä.

Suomenlahdella on suhteellisen kapea kansainvälinen ilmatila. Venäläiset lentävät Itämeren yllä mm. huoltolentoja Liettuan ja Puolan välissä olevaan Kaliningradin enklaavin tukikohtaansa.

Itämeren yllä kansainvälisessä ilmatilassa lentää jatkuvasti myös eri valtioiden signaalitiedustelukoneita ja muita sotilasilma-aluksia. ++

Lue myös: